Byta till värmepump ? Någon ?

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Byta till värmepump ? Någon ?

Inlägg av elvis »

Jag vet att blotta tanken är hemsk men:
Finns det någon mer än jag som funderat på att byta till eller komplettera med värmepump ?

Jag tror pelletspriset kommer skena när alla ställt om från olja till värmepump eller pellets.
Inte för att elpriserna kommer stå still men när pelletshanteringen blivit normal dvs inte längre betraktas som något udda så tror jag elen och pelletsen kommer närma sig varandra i pris.

Det är trots allt ett j**la meck med pellets.
(Det fanns ju liksom inget oljeeldarforum, typ)

Jag funderar montera en luft/vatten värmepump och docka till panna.
Använda Värmepumpen så länge den har någorlunda COP och därefter stödja med pellets.
Vill slippa mecket med allt pelletsbärande då jag ej kan ha bulk på rimligt vis. Kanske hade gått med lufttransport men det är dyrt eller ocså underhållsintensivt om man kör en billig variant.

Bergvärme är inte så jätteaktuellt pga kostnad och att det heller inte
räcker till särskilt stor del av husets behov då jag tyvärr inte kan ha enbart bergvärme pga tomtens och grundens beskaffenhet.
(går att borra max 90-100 meter i området, tomten räcker ej till två hål)

Nån mer än jag som som tänkt smutsiga tankar ?

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Elias Mårtensson
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 jun, 2006 12:24
Ort: Västerås

Inlägg av Elias Mårtensson »

Ushhh.... prata värmepumpar här... =)

Låter ju inte så dumt att komplettera med värmepump, det kan väll vara så att det finns tillfällen på året då det är billigare att köra med värmepumpen, men för priset av en riktig värmepump så tror jag att du får en ganska fint lufttransportsystem för, dock så beror väll en hel del på förutsättningarna!
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Jo. det ska ju byggas bulk, installeras lufttransport, kanske bytas till modern praktiska panna osv. osv.
Frågon är om det verkligen blir investering i en "riktig" (dyr) pelletsanläggning om min tankegång med pelletspriserna slår in.

Det börjar bli dags att inom nått år byta ut pannan från -81.
Läge att tänka igenom noga och bevaka utvecklingstendenserna.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Att ha ett annat alterantiv på sommaren kan väl vara fint, men för kostnaden att installera en l/v värmepump (som drar en del ström) borde man kunna installera en solvärmeanläggning som tar hand om varmvatnnet på sommaren istället i så fall (det blir kanske lite dyraqre med solvärmen i och för sig med ackk tank osv).

Men om man nu har en pelletsanläggning så tycker i alla fall jag att det skulle kännas lite medningslöst att installera ett nytt värmesystem till för stora pengar.

Nu har jag i och för sig bara kört pellets i lite drygt en månad och på "sommaren" men allting funkar klockrent, jag pillar mest på inställningar m.m för att se om jag kan få det hela mera effektivt och bättre, så man kan väl säga att jag pillar på inställningarna för att dom finns där (fanns inga på oljebrännaren).

Men visst, det är inget flytande bränsle så lika underhållsfritt som olja blir det ju aldrig.

Men om du nu har en pelletsanläggning och smäller in en värmepump för i alla fall 50 tusen så tar det väl en stund att tjäna in dom pengarna igen även om pelletsen blir dyrare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Re: Byta till värmepump ? Någon ?

Inlägg av ABSO »

elvis skrev:Jag tror pelletspriset kommer skena när alla ställt om från olja till värmepump eller pellets.
Inte för att elpriserna kommer stå still men när pelletshanteringen blivit normal dvs inte längre betraktas som något udda så tror jag elen och pelletsen kommer närma sig varandra i pris.

Det är trots allt ett j**la meck med pellets.
Hade också kunnat tänka mig en rimligt prissatt värmepump som backup till pellets. Vad är egentligen den tekniska anledningen till att luft/vatten ligger så högt över luft-luft?

Jag tror att pelletspriset kommer att stiga men inte lika snabbt som el och aldrig att priserna kommer att ligga nära varandra, det är trots allt ett j**la meck med pellets som du säger - de som sliter med pellets måste ha en premie.

Men mycket talar kanske för att skillnaden ändå kommer att vara sådan att en värmepump är lönsam i förhållande...

Du får förstås inte heller in jordvärme på din tomt?
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

micke_932 skrev:Nu har jag i och för sig bara kört pellets i lite drygt en månad och på "sommaren" men allting funkar klockrent
Vänta bara tills du haft några driftstopp mitt i smällkalla vintern. :wink:

Sen kan man fråga sig hur många som egentligen gillar sothanteringen, hur man än gör är det mer eller mindre slabbigt.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jo det kan ju vara otrevligt, men jag antog att de flesta hade elpatron eller annan backup som säkerhet (jag har det inte :shock: ) men det kanske inte är så vanligt som jag trodde, men med en elpatron i pannan så är det ju ingen katastrof (förutom elräkningen) om det blir ett litet driftstopp.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Jag har både elpatron och braskamin som tur är. Men vid mitt första driftstopp gick inte patronen igång som den skulle. Han dock inte bli jättekallt. Vad jag menar är att driftstoppen oftast kommer när det är som kallast eftersom det är då panna och matning går som hårdast.

Hur klarar du dig utan backup om du måste åka bort under vintern? :shock:
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag jobbar på det, har inte bestämt vad jag ska göra ännu, det går ju att sätta elpatroner i så det är väl det troligaste alternativet, problemet är att det är en gammal panna från 1980 och där har aldrig varit elpatroner i den så om man börjar riva där så kan man ge sig f** på att något elände ska inträffa men vi får se, det är ett par månader till innan kylan kommer....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Du kan ju få någon händig bekant (eller är du händig själv ?) att göra en liten kammare av ett 100mm stålrör med rörmuffar och en 2tum gänga för en elpatron i änden och docka till pannan, Vips har du byggt en elkasett :D.

Solvärme har framtiden för sig, priserna utvecklas sakta men säkert åt rätt håll...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Varför inte skaffa en riktig pellets panna.
Att instalera en luft/vatten pump när el priset ligger på 72 öre på elbörsen..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

Jag tror oxå pelletspriserna kommer skjuta i höjden.. bara från november förra året har priset hos mig stigit från 1650 till nästan 2000kr per pall!! vart ska det sluta??
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev: Att instalera en luft/vatten pump när el priset ligger på 72 öre på elbörsen..
Läste i tidningen att dom tror på 80 öre i vinter o då ger ju luft/vatten som minst, Sen blir det dyrare att installera en luft/vatten vp än solfångare för vv på sommaren då vp har bra cop...

Så en luft/vatten verkar va en dålig investering om man har pellets idag men om man haft vatten buren el hade det ju varit en helt annan sak.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Byta till värmepump ? Någon ?

Inlägg av wepe »

Hej Elvis
Jo tanken har funnits här med Går priserna upp mycket mera
och man måste leta för att få vettig pellets Vet jag inte om
det kanske blir en luft vatten pump som komplement.Finns
väl en risk att man blir för bekväm och låter pumpen gå mest?
Vet inte än .Men tanken finns där ibland måste jag motvilligt
erkänna.
Wepe :?
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Sidospår men...

ISOLERA, ISOLERA, ISOLERA.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar