Byta till värmepump ? Någon ?

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Visst kan man isolera, men ett gammalt hus är knappast lönt att göra så mycket åt, byte till treglasfönster går aldrig ihopa ekonomiskt, men visst kan man isolera taket om det är uselt och även väggarna i vissa fall.

Men det får ju inte bli för innestängt heller :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Abso:

Tyvärr funkar det inte med borrning pga husplacering och avstånd till grannars borrhål. Markslinga går inte heller pga för liten bergig tomt.

Luft/vatten hade jag slått till på vilken sekund som helst om en kvalitetspump på ca: 8-9 kw hade kostat sådär 25-30 tusen.


Andreas Hansson:
Varför inte skaffa riktig pelletspanna ?

Vad är en riktig pelletspanna ? Hade produkterna varit bra hade det inte inte behövts ett forum på internet. Försök hitta ett oljebrännarforum.....

Jag har en mycket stabil brännare och en prima pelletspanna, gigantiskt askutrymme och lättsotad.
Men nära 10 ton pellets bär inte in sig själv och askan vandrar inte ut den heller.

spliffan:
Ja det är surt med priserna. förra året kostade Såbi 1600 i juli månad här hemma. Denna Juli är det 2200 kr.....

Andree:
Blir det verkligen så mycket dyrare att installera luft/vatten VP än solvärme ?
Solpaneler, styrning, tank, rör, isolering och monteringbeslag, kranbil + plåtslagarjobb kring panelerna närmar sig väl 30 - 40 tusen ?

Luft/vatten pumpen behöver ju bara inlopp och retur från radiatorkrets.
22mm prisolrör och ett trefas eluttag klarar ju min morsa å dra.

Visst är elpriserna förmodligen höga i vinter men de nya pumparna levererar ju värme med COP 3,5 vid 0c COP 3,0 vid -10 och COP 2,6 vid -25. (framledningstemp +35c) COP 3,0 vid 0c COP 2,5 vid -10 och COP 2,0 vid -25. (framledningstemp +50c) Då snackar vi billig värme även mitt i vintern.
-25 lär ju räcka för typ 99% av Sveriges befolkning.

Wepe:

Jo jag tänker i exakt samma banor som du. Leta efter bra pellets, Justera brännaren hit och dit för att bränslena är så kassa och inte kan hålla en jämn energinivå / densitet från gång till gång ens från samma leverantör, Sotning, driftstörningar mm.mm.
Och det är klart sätter man in en Luft/vatten som producerar 50 gradigt vatten med COP 3,3 vid +10 så är det ju lätt att låta den gå till -25 då den fortfarande är lika billig som pelletsvärme.
Tänk vad ännu smartare att låta den ladda acktanken en solig vinterdag och sedan vilar den hela kalla långa natten...... Kanske smäller pelletsbrännaren på vid sextiden på morgonen eller några vid vedträn till morgontidningen.

Snillet:

Isolera är väl smart om det går. Men jag har tegelfasad så det vore ren nära på straffbar kapitalförstöring att tilläggsisolera väggar på ett sådant hus. Bara teglet och murbruket / putsen kostar typ 400 000 kr om det skulle köpas idag. Vad tjänar man ? några tusen Kw som en VP producerar till en tredjedel eller åtminstone hälften av priset. (jämfört med direktverkande el)
Byta till träfasad ? Färgen och målningen med hyra av ställning och byte av panel hit och dit är närapå dyrare än vinsten om energin är billig VP energi. (nerlagd tid oräknat)
Tilläggsisolering av väggar är enligt min åsikt ingen bra ide om inte ex trä panel måste bytas ändå.
Undantaget möjligen de stackare som bor i helt isoleringfria hus förstås.

Vinden skulle jag kunna tänka mig att isolera om det inte vore för riskerna med ökad fukthalt på vinden vid sänkt temperatur.
Mucho dyrt att åtgärda på ett stort trevåningshus hus med stor takyta.


Slutsats:

Vad återstår ? Så som det känns idag så låter jag pannan från -81 gå tills den dör eller jag tröttnar på den och då byts den ut mot en Schysst 3-4 år gammal från blocket för 3-4 tusen kr. (egen installation för 2000 spänn)

Värmepumpendockas till pannan, pumpen kostar då förhoppningsvis 25 000 kr. (och inte 38 000 som idag)
I den käcka olje eller kombipannan monteras min gamla Janfire Flex-a som stöttar värmepumpen då det behövs. Det blir förmodligen inte särskilt många dagar om året så jag kan stå ut med att sota en pall eller två. Finessen med detta är att det kostar lite och man har det bästa av två goda ting. Inbyggd elpatron,Shunt sitter monterat, pannan har fina knappar som frugan förstår sig på. Enkelt att med tydliga vreden justera när elpatronen eller brännaren ska gå igång.


Alternativt blir det en pellets / ved panna typ baxi bonus för att veden är billig och pelletsen bekväm. Är det billigt går det att se en mening med mecket och samtidigt kan man åka till mallis en vecka i januari utan att bli VIP kund hos sin elleverantör.

Men en ren pelletspanna till fullpris blir det aldrig med tanke på pannornas priser (och brister) och pelletsens prisutveckling.


Nån som tycker jag har tokfel i resonemangen ?

mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Allt hänger väl lite på hur pelletspris och elpris utvecklas, ett av problemen är nog att när MP & VP fått stopp på alla kärnkraftverken så finns det inte så mycket el kvar att använda, och om det blir snålt om elen så vet vi alla vad som händer med priset, eftersom all verkar anse att vi måste minska elförbrukningen, å visst, en värmepump minskar elförbrukningen men det är fortfarande mycket el som ska fram till alla värmepumpar.

Du verkar redan vara helt inställd på en värmepump så kör du på det, som väl är så är det upp till var och en att bestämma vad man vill värma huset med (ännu så länge i alla fall).

Vad är det för brister på pannorna du nämde, du sa bara att det var mycket pellets som ska in och mycket aska som ska ut, detta är väl knappast något som man kan lösa med en bättre panna, är det några andra brister du tänker på ?

Jag skulle tro att vilken lösning som blir bäst beror på huset i fråga, har du ett gammalt hus med skorsten så mår det antagligen inte bra av en kall sådan, har du ett nytt modernt hus så kanske det inte ens finns skorsten på huset och då kan väl en värmepump vara ett vettigare alternativ.

Du säger att det måste vara elände med pellets eftersom vi har ett pelletsforum, då måste väl samma gälla för värmepumpar eftersom det finns drösvis med forum för dessa också ?

Ännu en gång, olika hus och olika personer kräver olika lösningar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Förutom att jag måste ha en pelletsbrännare för jobbets skull trivs jag oerhört med att ha CO2-neutralt värme! Jag bär gladligen ett par ton pellets och sotar för den skull, inget problem!

Det sekund jag kan garanteras lika CO2-neutral ström kan jag börja fundera på VP men då el-priserna på kontinentet ligger i storleken 1,50 och konkurrensen är fri tror jag inte på att elen kommer att sjunka något, snarare tvärtom.

Pellets går såklart upp också men jag tror inte att det är lika mycket som det kommer att öka.

Så totalt sett kommer andra alternativ än olja och el att vara den bästa (i mina ögon) och billigaste uppvärmningsform. Att sätta turbo (VP) på elen hjälpar lite i ekonomisk avseende men "grön el", finns det verkligen i de mängder?

Jag förstår att det är ett stort problem för dig att flytta pellets och aska och du kan såklart fritt välja alternativ till detta men räkna inte med att spara pengar på det.

Vad jag kan se vid lite snabb genomläsning är att du verkar tro att när man väl har en VP på plats är saken biff, har du glömt servicen? Byte av kompressorn ca: var 10'nde år? Visst håller en pelletsbrännare/panna inte evigheter heller men driftkostnaden räknad i reservdelar/servicekostnader kommer att vara en hel del lägre.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

micke_932

Vad det är för fel på pannorna ?
Tja, de är ju i alla fall inte superstabila precis.
Det är väl inte många här som skulle våga installera en ny panna och åka bort en vecka dan efter.

Gå in påvart och ett av forumen och läs inläggen.

På alla de olika fabrikatens underforum här så handlar det om problem, driftstörning,problem, driftstörning. Oavsett fabrikat.

Det är matarskruvar med fel lutning, nerslitna kugghjul till internskruvar, igensatta optovakter, kontrollera slussvingars täthet, pellets som spottas ut, spruckna primärringar, trasiga växelådor, uppbrunna brännarrör, tändelement med löjligt kort livstid, rökfyllda källare, rökgassmällar, övertryck i brännkammare, fläkt ur funktion, pellets saknas.

Kolla på VP forumet, där handlar det om optimering av fungerande system. Det är inte särskilt många produkter där som går larmar och felar hela tiden. En Nibe eller CTC bergvärme pump på 7 kW kostar idag mellan 25 och 30 tusen. Det är märkligt att en sådan produkt som väger 175 kilo och har avsevärt dyrare komponenter än en pelletsbrännare kostar nära på likvärdigt. (sketdyr kompressor, cirkpump, avancerat styrsystem, kondensor, mm.mm.)

Det är inte så att jag är inställd på VP men om pelletspriserna fortsätter skena och gapet till elpriserna minskar så är det inte längre attraktivt /lönsamt jämfört med exempelvis Luft/vatten VP.
Skulle jag haft möjlighet till jordslinga hade pellets gått fetbort.

Allting hänger på pelletsbränslets prisutveckling.
Det är inte många spänn som skiljer idag om man står inför nyköp.
Det ska vara lönt all j**la meck helt enkelt.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Tycker det är lite mycket klagande på pelletsbrännarna från Elvis. Min Pellx som installerades i mars i år i min CTC 265b från -72 har inte haft något driftstopp ännu. De senaste 4 månaderna har jag askat ur och fyllt på pellets en gång i månaden, inget jättejobb.

Frågan är väl också om ett så förfinat energislag som el skall användas till något så enkelt som uppvärmning.

Detta är mina tankar och funderingar kring detta.

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag håller fullständigt med om att priserna på pelletsbrännare är löjligt höga.

Problemen du radade upp är i och för sig relaterade till brännare inte pannorna, det verkar fortfarande inte vara något större fel på pannorna.

Många av de mera komplicerade pelletsbrännarna har barnsjukdomar och i vissa fall verkar det ta lång tid att bli av med dessa, håller med fullständigt, ska inte nämna några namn här...

Men om vi ser tillbaka på värmepumparna för några år sedan så var det minst lika mycket elände där, så det tar nog tid innan alla problem är borta, dessutom så är det ju fortfarande ett fast bränsle och det kommer alltid att vara svårare att lyckas få detta underhållsfritt än flytande eller el bränslen.

Personligen så är jag ingen fanatiker vad det gäller pellets, för min del handlar det om att jag vill/måste ha en varm skorsten och vill inte vara beroende av de ibland skakiga el-leveranserna, speciellt inte när det blir eventuell elbrist så småningom.

Om LV värmepumparna trillar ner på 25K så är det ju definitivt ett gångbart alternativ, ska man smälla in en LV-pump idag och inte reder ut att installera den själv så går det väl lös på 50K i alla fall och det svider ju lite.

Personligen tycker jag att man skulle bättra på bidragen för solvärme, så mycket mera miljövänligt än så blir det inte, men idag så är det nästan omöjligt att installera solvärme och få ekonomin att gå ihopa.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Icecap

Undra just hur CO neutral pelletsen egentligen är med framställning och transporter ? Givetvis mycket mer än brunkol. Men var det inte i höstas priserna ökades med motiverningen "stigande bränslepriser" och ökade transportkostnader. All form av förädling kostar energi.
Det är nog så idag att all pellets inte längre tillverkas av hyvelspån från snickerier, dvs tidigare obrukbart spill.

Visst är det så att att kompessorn måste bytas efter kanske tio år eller mer. Men tio års sotning och brandskydds kontroller är ju 6-7 tusen kronor bara det. Räkna därtill roster och tändelement för 400 kr styck vartannat år. Att pelletsbrännaren drar el för ca 400 kr om året skall man inte heller glömma. Jag tror du hamnar på 10 tusingen utan att blinka för 10 års pelletsdrift med alla kostnader inräknade. Detta utan att något egentligen går sönder.

Att bära pellets klarar vi alla men hur ser det ut när vi är 65 ?
Ska slå på elpatron och bränna hela pensionen på det ?
Även om elen kostar 1,5 kr så producerar en VP Luft/vatten en kW till lägre pris än pellets ner till -10.

Så i dagsläget är som tidigare nämts pelletspris kontra värmepumparnas pris och COP det avgörande för valet.
Jag förstår din känsla för miljön och att det känns bra med pellets av den anledningen. (Det är respect på det)
Men svenska folket i allmänhet känner nog inte så.

(så länge Volvo V70 med sin bränsleförbrukning är sveriges mest sålda bil så kan man inte säga att svenskar prioriterar miljön framför allt annat)
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Turbo

Jag klagar inte, jag konstaterar fakta om brännarnas driftsäkerhet.


micke_932

Pannorna i sig är ju bara ett stycke plåt. Jag åsyftar kombinationen panna-brännare från respektive tillverkare.

Många brännare har haft sina "barnsjukdomar" i fem sex år nu.
Det är väl snarare konstruktionsfel det rör sig om.

(jag vet att jag är petig men jag jobbar med kvalitetsärenden i fordonsindustrin)
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Har eldat pellets i fem år. Har bytt ett tändelement.
För många som är dumsnåla på att få brännarna justerade samt så fingrar man för mycket.

Det fungerar hur bra som helst med pellets. Det är väl inget som säger, att stoppar du dit en pump så är problemen lösta. Dom har också skapligt med bekymmer denna bransch, fast det vill dom ej erkänna.

Sedan när Sverige går emot europaelpriser så står man där med skägget i brevlådan när elen kostar upp emot 2,20kr kW. Känn dig lurad på investeringskostnaden som du får dras med samtidigt.

Diskutera värmepumpar kan man göra på deras forum, detta är ett pelletsforum.

Det finns ett tiotal renodlade pelletspannor på marknaden idag som har fungerat i flera år nere i Österrike och Tyskland utan problem. Biotech, Viessmann, Biowin, Hamont, Windhager mm. Bara att välja och vraka.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Lite priser på värmepumpar..

Markvärmepump
Nibe Fighter 1215-7kw 43.100,00 kr/st.
CTC EcoHeat 7,5 45.800,00 kr/st.

LuftVatten pump
Nibe Fighter 2010-8 38.500,00 kr/st.
CTC EcoAir 107 37.600,00 kr/st.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej
Tycker det är bra att det ventileras lite Men tjafs att byta forum
mm lafs.Har eldat pellets i 5 år inte haft strul med själva
utrustningen Pelletsen är en annan sak Eldar med pellets
för att jag tjänar på det Kan då tänka mig att lägga ner lite
arbete för det Men blir pelletsen dyrare, och sämre som jag
upplevt det senaste året(Ska inte behöva skruvas på för varje leverans
tycker jag )Finns det komplement som verkar vettigt och inte
blir mycket dyrare Då är det en intressant fråga tycker i varjefall
jag.Tycker inlägget var bra

Wepe :?
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Karla 1
Sedan när Sverige går emot europaelpriser så står man där med skägget i brevlådan när elen kostar upp emot 2,20kr kW. Känn dig lurad på investeringskostnaden som du får dras med samtidigt.

Diskutera värmepumpar kan man göra på deras forum, detta är ett pelletsforum.

Det finns ett tiotal renodlade pelletspannor på marknaden idag som har fungerat i flera år nere i Österrike och Tyskland utan problem. Biotech, Viessmann, Biowin, Hamont, Windhager mm. Bara att välja och vraka.
Om elen kostar 2.20 kr Kw vad tror du pelletsen kostar då ?
2000 kr / ton ? Icke !
Vi får vänja oss vid att energipriserna stiger oavsett hur energin paketeras. Pelletsen kommer följa elen, det intressanta ligger i skillnad i pris mellan 1 kwh producerad av pellets eller 1 kwh producerad av en VP.

Jag tycker det är komiskt att du inte tycker värmepumpar skall diskuteras här. inte ens när det handlar om lönsamheten mellan de två alternativen.
Den här tråden handlar om ifall pellets är ett lika starkt kort idag och i framtiden som det var för ett år sedan när priserna på pellets stimulerade investeringen i en anläggning som trots allt kräver arbetsinsats.

Beträffande de uppräknade alternativen så kostar de närmare 100 000 kr i inköp oinstallerat.
Huruvida man upplever det som prisvärt är väl en smaksak. Men någonting säger mig det inte säljs särskilt många sådana system.
Undrar just hur de som installerat en sådan känner sig när pelletsen på ett år ökat ca: 20 % i pris per producerad kwh.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Andreas Hansson:

De markpumpar du tagit fram priser på är i "Premiumsegmentet".
De är i och för sig bra representanter men de ska i så fall jämföras med "Premium" system för pellets.

Som värmepump finns även prisvärda kvalitetsalternativ hos ex. rinkaby.

ex.

CTC EcoPart 8,5
Värmepump för berg-, mark-och sjövärme.
Best.nr 1955
Egenskaper/Dimension
» 8,5 kW
28.100,00 kr/st.

Nibe Fighter 1115-8.5
Best.nr 1703
Egenskaper/Dimension
» 8,5 kW
36.900,00 kr/st.

Jag förstår alla som idag valt pellets, jag gjorde det själv för det var överlägset billigt och med rimlig arbetsinsats för insparade uppvärmningskostnader. Det hela resonemanget i tråden handlar är ifall pellets är ett fortsatt lika bra alternativ och hur nära brytpunkten vi egentligen är.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Brytpunktet bestäms ju av framtiden och min kristallkula visar bara "MBSOD" (Microsoft Blue Screen Of Death") så ge mig 5 år och jag ska ge dig ett skottsäkert svar ;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar