Det blev ingen ny pellets/vedpanna

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
pank
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 21:19

Det blev ingen ny pellets/vedpanna

Inlägg av pank »

Det kommer att bli en bergvärmepump....jag borrar 170m och sätter in en Thermia Optimum 8kw.

Jag hade nämligen knappt mätbart drag i min skorsten,utan då skulle till en höjning eller en skorstensfläkt. Och då bestämde jag mig för att lägga ner allt vad biobränsle heter.
Och då vi funderar på att sälja huset inom några få år så tror jag en bergVP höjer värdet på huset,eller så blir iaf kretsen spekulanter större än om det vart en pellets/vedpanna i huset.

Vill iaf tacka er som tagit er tid att svara på mina frågor om div grejer i forumet.

Vi kan väl försöka hålla liv i värmepumpsavdelningen här i forumet.

Mvh
Fd. vedeldare dvs. miljöbov..rökigt och skitigt...numera Bergvärmepump!
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Hej!

Har också funderingar på att byta från pellets till bergvärme. Vore intressant att veta vad ditt system kostar.

Har också tänkt mig en Thermia Optimum G2.

//David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Om huset ska säljas höjer vp värdet betydligt mer än vad en ny vad/pelletspanna skulle gjort, Så ditt val är nog rätt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Det som kan bli dyrt vid byte till VP är ju att ventilationen oftast måste göras om till Mekanisk...och när man ändå är på G med det är det ju lika bra att bygga en frånluftvärmepump.... :twisted: plus att man måste ju helst byta ut alla element till lågtempererat system, om man inte har det.......

Så hos mig blev valet enkelt...annars hade det blitt för dyrt... :cry:
Nästa gång blir det kanske nått annat.. ;)

Lycka till med VP ! Be om extra lång försäkring på ALLT!

/Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Gratulerar till ett bra val av pump.Har själv en Thermia Villa 90 som har tickat på i 12 år.Har bara bytt cirkulationspump efter 9år,annars får den ett besök i månaden när jag läser av den och den separata elmätaren som jag har till pumpen för att logga hur mycke den drar.Sen behöver man inte byta element för man sätter in värmepump,har själv gamla stora element vilket är perfekt till värmepump.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
pank
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 21:19

Inlägg av pank »

Hej !
Blev som sagt en Thermia Optimum 8 kw med en borra på 160 meter.Satte även in en volymförstorare på 100 liter.
Priset med en hel del jobb själv kommer att stanna strax under 100 tusen efter ROT-avdraget.

Rent allmänt kan jag säga att det hitills fungerar ypperligt...så jädrans gott att slippa elda i pannan.
Städat ut pannrummet och förrådet från hur mycket sot som helst efter 22 års eldande.
Fd. vedeldare dvs. miljöbov..rökigt och skitigt...numera Bergvärmepump!
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Inte så mkt pengar för VP jämföra med för några år sedan.

Man lever bara en gång, så ska man inte vara så slitsam hela sitt liv att kapa, klyva och stapla alltid springer ner och stoppa pinnar varje morgon och kväll. Fyf... 22 år slav fritid :) men man har intjänat mkt pengar billigt drift med ved och så är rätt tid att skaffa VP för de pengar.

Nu har du mer tid och man ska ha kul för sitt liv och umgås med familjen och mer utflykt tillsammans och annan, man inte behöver tanke på pannan länge.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
pank
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 21:19

Inlägg av pank »

Hej Manin!


Du har helt rätt i allt..
Fd. vedeldare dvs. miljöbov..rökigt och skitigt...numera Bergvärmepump!
pank
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 21:19

Inlägg av pank »

Hejsan Lövet!

Jag hoppas på en livslängd på minst 15 år innan man behöver byta pumpen. Blir trots allt inte så dyrt att byta då kostnaden för borran redan är tagen.
Fd. vedeldare dvs. miljöbov..rökigt och skitigt...numera Bergvärmepump!
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Tror snarare på en livslängd på 20år.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Skriv svar