Ladda acctank

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
morganm
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 19 jan, 2013 19:03

Ladda acctank

Inlägg av morganm »

Jag har en parca 3000 kombipanna med en iwabo villa s1, en 500 l acutank med en laddomat 3000, lite funderingar, hur mycket pellets går det åt ungefär att värma upp tanken från 20 grader till 80 i topp och ca 70 i botten? För att få brännaren att starta när tanken är "tom" så måste jag väl skifta strömkabeln från ett vägguttag till uttaget för tillskottsvärme på laddomaten och sänka temperaturen till ca 60 grader på brännaren. Tänker jag fel?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ladda acctank

Inlägg av Stegatorparn »

Det borde gå åt c:a 8 kg pellets för att värma tanken från 20° till en medeltemperatur på 75°.

Vad jag kan se är inte relät för tillskottsvärme avsett för brännarstyrning. Skulle du ansluta brännarens termostatfas hit, misstänker jag att det skulle bli relativt korta drifttider för brännaren. Borde vara en givare i tankbotten också som talar om när tanken är full och brännaren ska stanna. Så fungerar Laddomat MR system 41. Du kan ju alltid prova och se hur det funkar. Här är en beskrivning av inkopplingen.

Om nu brännaren matas från ett vägguttag (borde vara en fast anslutning så fas och nolla hamnar rätt), ska fasledaren anslutas til pannans överhettningsskydd och sedan förgrenas, där en ledare går vidare via luckbrytare (kanske inte finns) till brännarens plint 1 som leder vidare till kretskortets plint 5.
Den andra grenen av ledaren, som idag går till drifttermostaten i pannan kan sitta kvar. Ledningen från drifttermostaten ansluts till Laddomatens plint 8. Från Laddomatens plint 7 dras sedan en kabel till brännarens plint 2 som leder till kretskortets plint 1.
Nollan ansluts till brännarens plint märkt N och skyddsjorden till dess märkta plint.

Vid denna koppling styrs brännarens start och stopp av Laddomat-styrningen.
Brännaren har ingen temperaturinställning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar