Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Nja, p den sidan skulle jag också kört med värmeväxlare av en typ som kan rengöras vid behov. Tuber låter vettigt. Men på sekundärsidan behöver du väl inte ha en värmeväxlare?
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nä, men jag har en outnyttjad slinga i den kallare tanken. Kopplar jag in mig på den behöver jag inte tömma hela tankarna på vatten för att göra inkopplingen.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Det är ju också en anledning. Men man förlorar ju lite i varje värmeväxlare.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Hur stor värmepump ska jag välja?

Jag har ju en IVT på 3,8 kW men jag funderar på om det är värt att skaffa en större om man ändå ska göra allt arbete med installation och meck med värmeväxlare och pumpar.

Vintern 2015-2016 låg elförbrukningen kring 3000 kWh/månad. Detta blir en konstant effekt på ca 4,1 kW.

Hur mycket av detta är till värme?

På sommaren 2015 och 2016 ligger elförbrukningen på ca 200 kWh/månad vilket ger en konstant effekt på ca 0,8 kW som får anses vara hushållsel.

Om vi drar av hushållselen från totala effekten på vintern så blir det 4,1-0,8 = 3,3 kW. Dock hade vi luft-luftvärmepumpen igång. Om man antar att den gick 80 % av tiden så måste vi lägga på (3,6-0,89)*0,8 = 2,2 kW. (Värmepumpen drar 0,89 kW och har en värmeeffekt på 3,6 kW)

Totalt hade vi då ca 3,3 + 2,2 = 5,5 kW i värmeeffekt från el i vintras.

Dock eldade vi en hel del i kaminen också. Uppskattat ca 4 kubik staplad björkved motsvarar ca 2 kubik fast ved. En kubik fast ved innehåller ca 2650 kWh. Således adderade vedeldningen ca 2650*2 = 5300 kWh. Utslaget på fyra månader blir det då en genomsnittseffekt på 5300/(4*30*24) = 1,8 kW.

Således bör det behövas ungefär 5,5+1,8 = 7,3 kW i elvärme om man vill kunna hålla värmen under de kallaste månaderna utan att elda.

Skall vi då välja en värmepump med ca 8 kW värmeeffekt? Fördelen är ju att vi behöver elda mindre och elpatronen behöver inte gå i så ofta. Nackdelen är ju att vi får ännu svårare att se till att sjövattnet inte fryser i värmeväxlaren.

Nån som har smarta invändningar?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Större värmeväxlare, och en inverterpump som du kan anpassa effekten på. Då du kan lägga in en reglering för att ha konstant uttemperatur från värmeväxlaren i de fall det blir den begränsande faktorn.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nu blev det en värmepump på ca 4,5 kW. Jag hittade en till hyffsat pris på Blocket som tidigare har använts på en båt.
2016-09-13 15.41.39 (Small).jpg
2016-09-13 15.41.39 (Small).jpg (131.7 KiB) Visad 11673 gånger
Det är ett kylaggregat som heter Airwell GCAO 12 och som har en plattvärmeväxlare kopplad som evaporator. Jag ska koppla den mot en slinga som hängs ner i sjön så länge och köra en säsong så, sen blir det att konvertera till intaget sjövatten istället.

Planen är att få till bra mätning av alla lämpliga temperaturer och köra en säsong för att sen utvärdera allt.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Så. Tre år senare är det dags att bygga om systemet lite igen.

I september 2016 kopplade jag in en värmepump på ca 4 kW som hade en kollektorslinga hängandes ner i vattnet. Inte så snyggt och den frös varje vår och flöt upp till ytan där den frös på ytterligare. Men det fungerade i alla fall. I mars 2019 pajjade en av slangarna till slingan och då var det dags att koppla in en värmeväxlare istället. Jag tog då in sjövatten och körde genom VV med en poolpump på ca 500 W och det funkade bra det med. Men sen blev det varmt innan jag hann utvärdera helt.

Nu har jag fått tag på en ny värmepump som är på 6 kW. Jag har funderingar på att bygga om systemet enligt bilden:
värmesystem v14.png
värmesystem v14.png (140.77 KiB) Visad 9140 gånger
En acktank är borttagen. Detta för att jag hur mycket jag än har eldat aldrig har lyckats få upp temperaturen i båda tankarna. Eldar man som en vettvilling är det antagligen kallt ute och då går all värme ut till radiatorerna ändå. Tar jag bort en tank så blir det mer plats i maskinrummet.

Tanken är att VP jobbar mot undre delen av tanken som arbetstank. Sen kör jag en 4-vägsshunt istället så att jag kan använda till största delen ljummet vatten från VP och spetsa med lite ved- eller eluppvärmt vatten från den övre delen av tanken.

Synpunkter?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Stegatorparn »

Det första jag ser är att värmeväxlaren är medströmskopplad på sekundärsidan. Blir bättre verkningsgrad om sekundärsidans strömningsriktning ändras.
Rekommenderar att sätta ett filter i ledningen för värmeväxlarens sjövattenintag. Man vill inte ha in skit som sätter igen växlaren.
Gärna två parallella filter med avstängningsventil så det blir lätt att växla när ett blir igensatt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Ritade fel. I den befintliga labbuppställningen är det motströms. En ny ritning och la även in två filter.

värmesystem v15.png
värmesystem v15.png (138.75 KiB) Visad 9129 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Stegatorparn »

:thumright:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

En annan sak är att jag aldrig lyckats få systemet helt luftfritt. Det har hänt ett par gånger att kaminen har gått i kok antingen för att jag råkat koppla ur pumpen (klantighet) eller för att det varit för mycket luft i systemet.

Idag märkte jag att den automatiska avluftare som sitter längst upp på stigaren var lite felmonterad. Den sitter som i vänster i bilden, d.v.s. med flödesriktningen underifrån.

avluftare.PNG
avluftare.PNG (61.81 KiB) Visad 8990 gånger

Jag kan ganska lätt flytta den till returledningen och då blir flödesriktningen som till höger i bild. Dock måste jag tömma ut lite vatten och återfylla för att göra det.

Kommer det hjälpa om jag flyttar den? Jag funderar även på om jag ska sätta en luftklocka precis under avluftaren. Hjälper sådana till något nämnvärt? De kostar ju bara några hundralappar så det skadar väl kanske inte att sätta dit en hur som helst.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Stegatorparn »

Avluftaren blir effektivare om du monterar den enligt anvisningen, så det kan vara värt att flytta den.
Automatiska avluftare skall bara användas vid behov och inte ständigt vara inkopplade. Risken är att dom börjar läcka framöver.
God idé att montera en luftklocka. Montera samtidigt en kulventil mellan klockan och avluftaren. När anläggningen är avluftad efter några veckor, stängs kulventilen och eventuell luft samlas i luftklockan.

Blir du aldrig av med luften, måste det vara undertryck i någon punkt så luft kan läcka in.
Har du tillräckligt tryck i systemet?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Avluftarna installerade och funkar!

Den nya värmepumpen är också på plats. Mer om det finns att läsa här: https://stor-erik.com/?p=3758

Bild

Och ett övervakningssystem som loggar lite temperaturer men som i framtiden även ska styra lite saker.

Se aktuella temperaturer i grafen nedan eller på https://stor-erik.com/?page_id=3765

Bild
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nu är jag i farten igen och ska inreda lite fler rum. Under däck finns ett utrymme med ett bjälklag av stålbalkar som jag ska isolera. Jag funderar på om det är vettigt att ha golvvärme eller om man bara kommer värma upp badvattnet i mälaren.

Här kan man ser hur den aktuella golvkonstruktionen ser ut: https://stor-erik.com/?p=3865

Det är ett bjälklag av I-balkar i stål ca 120 mm höga. Jag planerar att isolera dessa underifrån med ca 30 mm stenull och sen även lägga stenull mellan balkarna. 22 golvspån uppepå.

Jag har ännu inte räknat ut U-värdet på golvkonstruktionen med ledning av värme i balkarna ut mot skrovet etc, men ett snabbt överslag (från http://www.energiberakning.se/U_medel/U_medel.aspx) ger mig ett U-värde på ca 1 W/m2K.

Jag har letat på nätet och det verkar som att man helst vill ha ett U-värde på 0,1 W/m2K om man ska ha golvvärme.

En fördel är ju att vattnet inte blir kallare än 0 grader så om man har 25 grader på golvvärmen blir DT högst 25.

En annan är att det antagligen inte krävs så mycket värme. I nuläget finns ingen uppvärmning alls och golvet är inte isolerat men utrymmet håller ändå ~16 grader när det är -5 ute.

Nån som har koll på golvvärme som har några tips? Stämmer tumregeln att man vill ha U < 0,1 W/m2K för golvvärme?
Skriv svar