Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Jag gjorde en liten bild för att illustrera hur det hänger ihop. (Jag har bara ritat ett rör, men det är ju såklart tvårörssystem.)
radiatorer (Small).png
radiatorer (Small).png (56.5 KiB) Visad 8775 gånger
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Den förenklade tabellen var för en diff temp på 10°C så du kan nog 3dubbla effekterna.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Jag missade att det var T10 på den listan.

Så enligt den kan jag med 18 mm-rör och T30 överföra 11,1 kW vilket är mer än jag behöver. Då går jag kanske upp med Alupex 20 och sen ut till radiatorerna med Alupex 16. Dessa dras dold innanför innertak/panel men alla skarvar är i inspektionsbara utrymmen.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av perf »

30 graders diff låter extremt mycket. Då får man nog ha ett väldigt bra intrimmat system. Jag skulle inte snåla på dimensionerna. Inte i första hand för att jag var rädd för att inte kunna överföra effekten, utan för att slippa ljud från ett system som går på högt flöde. Skillnaden i kostnad mellan rördimensionerna är rätt försumbar i längden.

Sen skulle jag även försöka koppla så att stigaren verkligen blev en stigare, alltså att varmt vatten går uppåt och kallare vatten nedåt. Att låta naturlagarna hjälpa till borde vara en fördel ur dimensioneringssynpunkt om jag tänker rätt.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Jag för lite parallell dialog om samma sak på Elektronikforumet (där f.ö. Danei även är väligt aktiv) och där har vi på senaste pratat lite om golvvärmen som kommer vara under däck.

Senaste planen ser ut så här:
värmesystem v8.png
värmesystem v8.png (174.22 KiB) Visad 8722 gånger
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nu håller jag på att kika lite på slangarna. Sneglar på "LK PE-X" och "LK PAL"

Vad är det egentligen för skillnad?

"LK PAL" går att bocka med fjäder. Dock ska jag dra dolt så det spelar inte så stor roll om man kan bocka snyggt eller inte. Priset verkar ju vara likvärdigt.

Andra aspekter?
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Det lutar åt LK PEX nu och det närmar sig beställning av rör så det börjar bli dags att bestämma dimensioner.

Kopparrör har väl en godstjocklek på ~1 mm och LK PEX har godstjocklek 2,2, 2,8 och 3,5 mm för 16, 20 och 25 mm ytterdiameter. Så för att få motsvarande innerdiameter på LK PEX som koppar blir det typ:

12 koppar => 16 LK PEX
15 koppar => 20 LK PEX
20 koppar => 25 LK PEX

Om man kollar på länken till dimensionering av rör och räknar med DT 20* så måste jag ju ha mellan 18 och 22 mm kopparrör för att föra över mina 7 kW. Således borde jag ha 25 LK PEX i stigarna.

Från stigarna måste jag då gå ut med 20 LK PEX till styrbord där jag har 4,5 kW och 16 LK PEX till babord där jag har 700 W.

Det KÄNNS överdrivet. T.ex. i min lägenhet tror jag att det är 12 mm-rör från stammen till två radiatorer av motsvarande storlek. Stammen är typ 25 mm och ska ju värma upp 4 lägenheter a ~55 m^2.

Anledningen att jag helst vill hålla ner dimensionen är främst att jag tror det är smidigare vid installationen. Jag vill ju dra rören i väggarna och måste böja röret i en radie från tak till vägg.

Är det någon som har input eller kanske länkar till bra läsning? Jag tycker länken ovan lämnar en hel del att önska i form av motivering till hur det är räknat.

Edit: Men vafan. Om jag bara har DT20 så får jag ju även ut mindre effekt ur mina radiatorer. Jag måste väl ändå dimensionera för DT30?

Edit2: Läste nåt om att PEX har mindre friktion och därmed mindre tryckförluster så att man kan gå ner ett steg i dimension. Nån som kan verifiera?
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nu har inkopplingen av radiatorer påbörjats i alla fall. Hoppas kunna få igång allt innan hösten kommer på allvar. Rakt och fint blir det inte med LK universal, men det ska ändå döljas sen...
2014-08-26 16.28.23 (Large).jpg
2014-08-26 16.28.23 (Large).jpg (167.28 KiB) Visad 8438 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Stegatorparn »

Tänk på att inte skapa några onödiga luftfickor vid rördragningen.
Det kan ställa till mycket bekymmer vid driftsättningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Jag försöker så gott det går. Tyvärr har jag inte möjlighet att dra dem helt optimalt...

Är det någon som har åsikter angående inkopplingen av golvvärmen?

Edit: Jag kom på att Danei hade tipsat mig om en korrigering som jag inte infört i ritningen. Denna är den senaste:
värmesystem v9.png
värmesystem v9.png (207.24 KiB) Visad 8434 gånger
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Jag hade ju lite problem att få ut all luft ur systemet i våras. Från kaminen sticker det upp ett rör på tilloppet ca 40 cm och sen är det en automatisk avluftare. På returen sticker det upp motsvarande rör ca 20 cm som går till övertrycksventilen.

Tror ni att det blir lättare att få bort luften om jag monterar en luftklocka innan den automatiska avluftaren? Jag tänker att man då får en liten vattenvolym ovanför som kan agera buffert och förenkla avluftningen.

Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Stegatorparn »

Automatiska luftklockor skall bara användas vid igångkörning för att få ut all luft. Därefter skall dom stängas, annars kommer dom så småningom börja läcka. En luftklocka ger som du säger en buffert och är en klok investering.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Som jag ser det har man bara nytta av den om man luftar manuellt, du kan luften samlas där mellan luftningarna. Jag tror inte att du vinner någon funktionalitet på den automatiska avluftaren med den där.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Men det borde ju inte skada?

Jag tänker nog som nämnts stänga den automagiska avluftaren ändå när jag fått ut all luft.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Nej någon skada med för den inte.
Skriv svar