Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?
Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?
Elpatroner på väg från Kina:
2 st på 6 kW. 600 mm långa, R32-gänga och dykrör i mitten.Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?
Nu har patronerna från Kina kommit. De ser ut enligt bild och är 350 mm långa istället för 600 mm som jag hade beställt. Men det ska nog funka ändå eftersom de fortfarande kommer sticka in ca 200 mm in i tankarna. Och röret ut genom isoleringen till anslutningen blir ju också vattenfyllt så det ska väl inte vara några problem(?).
Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?
Rörisen ska komma imorn och börja koppla acktankarna!
Jag ritade om systemet lite enligt bilden nedan. Principen är samma som innan men jag ritade in alla ventiler etc i laddpaketet och flyttade runt prylarna lite.
Principen för laddningen är ju enligt denna film: http://www.baxi.se/displayFlash.asp?id=738
Hur blir det med självcirkulationen i nedkylningsfasen när kaminerna är belägna OVANFÖR acktanken? Det gör ju i och för sig inte så jättemycket om den sista värmen inte laddas in i tanken då värmeläckaget ut från kaminen ju sker i boytan så värmen går inte förlorad.
Jag ritade om systemet lite enligt bilden nedan. Principen är samma som innan men jag ritade in alla ventiler etc i laddpaketet och flyttade runt prylarna lite.
Principen för laddningen är ju enligt denna film: http://www.baxi.se/displayFlash.asp?id=738
Hur blir det med självcirkulationen i nedkylningsfasen när kaminerna är belägna OVANFÖR acktanken? Det gör ju i och för sig inte så jättemycket om den sista värmen inte laddas in i tanken då värmeläckaget ut från kaminen ju sker i boytan så värmen går inte förlorad.
Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?
Det får du inte, så du kan lika gärna ha en enklare laddventil. Den är billigare.
Placera gärna laddventilen uppe vid kaninerna i stället för nere vid tanken. Men det beror ju på var det är vettigt att ha den också.
Placera gärna laddventilen uppe vid kaninerna i stället för nere vid tanken. Men det beror ju på var det är vettigt att ha den också.
Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?
Nu börjar det hända grejjer:
Laddautomaten hamnar ovanför tankarna men under kaminen. Ca 2-3 m upp till kaminen från automaten. Shunten hamnar brevid.
Vi får nog ihop det mesta idag. Det kommer nog saknas lite detaljer men har vi tur så går det i alla fall att fylla systemet inom några dagar och göra en första proveldning. Jag måste införskaffa några termometrar så man kan ha koll på temperaturen lite här och var. Planen är ju att i framtiden ha sensorer så man kan plocka in allt i en dator och ha övervakning/styrning.
Laddautomaten hamnar ovanför tankarna men under kaminen. Ca 2-3 m upp till kaminen från automaten. Shunten hamnar brevid.
Vi får nog ihop det mesta idag. Det kommer nog saknas lite detaljer men har vi tur så går det i alla fall att fylla systemet inom några dagar och göra en första proveldning. Jag måste införskaffa några termometrar så man kan ha koll på temperaturen lite här och var. Planen är ju att i framtiden ha sensorer så man kan plocka in allt i en dator och ha övervakning/styrning.
Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?
Är det nån som vet om det finns en rökgastermostat med långt kappilärrör? Jag skulle behöva ett kapillärrör på ca 4 m om jag ska kunna ha själva kopplingsboxen nere i anslutning till acktankarna.
Rinkaby har ju en med 1,5 m kapillärrör:
http://www.rinkabyror.se/artikel/laddom ... termostat/
Den kan man ju montera längre upp och ha en längre sladd ner till pumpen. Men det känns skönare att samla alla pryttlar...
Rinkaby har ju en med 1,5 m kapillärrör:
http://www.rinkabyror.se/artikel/laddom ... termostat/
Den kan man ju montera längre upp och ha en längre sladd ner till pumpen. Men det känns skönare att samla alla pryttlar...
Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?
Varför inte använda en termostat med typ-k givare? Något åt det här hållet Då kan du förlänga givar sladden om den är för kort.
Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?
Såna där tänkte jag inte på. Har letat runt massa bland svenska värmesystemsleverantörer hit och dit.
Den är ju egentligen lite väl avancerad för att bara slå på en cirkulationspump när kaminen tänds, men det spelar ju ingen roll. Den är ju billig.
Jag måste även styra min shuntmotor som är en Esbe ARA 661. Det är alltså bara en motor som man vrider åt ena hållet genom att lägga fas på en sladd och andra hållet med fas på en annan sladd. Denna borde ju gå att styra med en liknande enhet, men den måste ju då ha en med två relän så att den kan vrida åt båda hållen. Eller tänker jag fel?
Den är ju egentligen lite väl avancerad för att bara slå på en cirkulationspump när kaminen tänds, men det spelar ju ingen roll. Den är ju billig.
Jag måste även styra min shuntmotor som är en Esbe ARA 661. Det är alltså bara en motor som man vrider åt ena hållet genom att lägga fas på en sladd och andra hållet med fas på en annan sladd. Denna borde ju gå att styra med en liknande enhet, men den måste ju då ha en med två relän så att den kan vrida åt båda hållen. Eller tänker jag fel?
Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?
Nu är systemet fyllt i alla fall! Jag har lite problem att få bort luften men det kanske löser sig efter ett tag. Jag funderar på att skaffa en automatisk avluftare och sätta längst upp EFTER min kulventil som jag har till avluftning i dagsläget.
Jag har 6 m från expansionskärlet till högsta punkt så jag la i 0,3 + 6*0,1 = 0,9 bar i expansionstanken innan jag fyllde systemet. Nu är systemtrycket på ca 1,2-1,5 bar vilket ju är lite högt. Jag tror jag har lagt i lite mycket vatten i min iver att försöka ersätta all luft...
Man kanske ska släppa ut vatten så att man får rätt tryck och sedan fylla på med mer sen när man fått ut luften?
Edit: F.ö. är vattnet i systemet just nu ca 3 grader så det kanske man ska tänka på när det gäller trycket.
Jag har 6 m från expansionskärlet till högsta punkt så jag la i 0,3 + 6*0,1 = 0,9 bar i expansionstanken innan jag fyllde systemet. Nu är systemtrycket på ca 1,2-1,5 bar vilket ju är lite högt. Jag tror jag har lagt i lite mycket vatten i min iver att försöka ersätta all luft...
Man kanske ska släppa ut vatten så att man får rätt tryck och sedan fylla på med mer sen när man fått ut luften?
Edit: F.ö. är vattnet i systemet just nu ca 3 grader så det kanske man ska tänka på när det gäller trycket.
Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?
Har du ett så kallt system så kommer det antagligen att tycka ur en del vatten i övertrycksventilen när du värmer upp systemet.
Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?
Nu har jag funktionstestat övertrycksventilen!
Klipper in loggen som jag också lagt på bloggen:
Nu har jag fyllt systemet igen och kopplat in mina två elpatroner med 2 kW styck (har bara enfas där just nu). Jag låter cirkulationspumpen gå konstant på läge 2 för att dra runt vattnet och förhoppningsvis få upp luften till toppen. Jag tänkte avvakta tills jag fått upp vattnet i ~70-80 grader och lufta mer innan jag testar att elda igen.
Vad gjorde jag för fel? Är det så enkelt att man måste vänta längre för att få ut all luft? Eller måste man värma systemet lite långsammare först för att få ut all gas ur vattnet? Andra tips på åtgärder innan driftstagande?
Klipper in loggen som jag också lagt på bloggen:
Jag fyllde alltså tankarna igår med kallt vatten från kranen. Jag körde cirkulationspumpen till laddautomatiken och försökte lufta så gått det gick. Idag fortsatte jag att köra pumpen och luftade några gånger men fick inte ut några stora mängder luft. Sen startade jag kaminen enligt ovan...09:50 Tänder brasan med ~4 grader i tankarna. Cirkulationspumpen går i läge 2 och automixen är inkopplad. Tryck 1,2 bar i exp-kärlet.
09:55 Väldigt mycket kondens på insidan av kaminen. Inte så konstigt kanske då den håler ~5 grader.
10:00 Elden har tagit sig. Temperaturen i vattenmantlingen stiger upp mot 12-15 grader. Luftar ut lite luft.
10:05 Temp ca 30 grader. Elden igång på allvar. Fortfarande kondens inuti kaminen. Porlande och skorrande från rören.
10:07 Lassar i en famn ved.
10:10 temp 40 grader. Ännu mer porlande…
10:13ish Ganska mycket rök i styrhytten. Inte i skorstenen. Undersöker läckage…
10:16ish Temperaturen stiger snabbt upp över 100 i kaminen, men är bara 60 nere vid laddomaten. Antagligen för mycket luft som samlas i pannan så att cirkulationen inte funkar. Ställer upp pumpen i läge 3 och vrider laddomaten att ta kallt vatten från tanken.
10:20ish övertrycksventilen uppe i skorstenen löser ut. Vatten överallt. Kaos. Släcker elden och funderar över livet.
10:25 Inser att man kanske ska värma upp systemet på nåt mer kontrollerat sätt första gången, t.ex. elpatron.
10:26 Ångrar att man inte kopplade på en slang på övertrycksventilen som man hade tänkt.
10:30 Montera slang på övertrycksventilen, slang på avluftningen och enkelt manövrerbar slang till påfyllningen. Börja om med påfyllning.
Nu har jag fyllt systemet igen och kopplat in mina två elpatroner med 2 kW styck (har bara enfas där just nu). Jag låter cirkulationspumpen gå konstant på läge 2 för att dra runt vattnet och förhoppningsvis få upp luften till toppen. Jag tänkte avvakta tills jag fått upp vattnet i ~70-80 grader och lufta mer innan jag testar att elda igen.
Vad gjorde jag för fel? Är det så enkelt att man måste vänta längre för att få ut all luft? Eller måste man värma systemet lite långsammare först för att få ut all gas ur vattnet? Andra tips på åtgärder innan driftstagande?
Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?
Nu brinner det på bra i kaminen
Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?
Är det någon som har koll på kopplingsboxar till elpatroner?
Jag har ju två patroner enligt ovan på 6 kW med 230 V huvudspänning. Till dessa måste jag skaffa kopplingsboxar med termostat och överhettningsskydd. T.ex. nåt liknande dessa: http://www.relek.se/kopplingsboxar_styr.html
Jag har lite dålig koll på vad det sitter för komponenter i sen sån. Funkar det med en vanlig avsedd för 400 V eller kommer den bli ledsen när den bara får 230 V? Om det funkar så kan man ju jaga elpatron på blocket för ~ 300 spänn för att plocka boxen från istället för att köpa boxen från Relek för 1800 spänn...
Jag har ju två patroner enligt ovan på 6 kW med 230 V huvudspänning. Till dessa måste jag skaffa kopplingsboxar med termostat och överhettningsskydd. T.ex. nåt liknande dessa: http://www.relek.se/kopplingsboxar_styr.html
Jag har lite dålig koll på vad det sitter för komponenter i sen sån. Funkar det med en vanlig avsedd för 400 V eller kommer den bli ledsen när den bara får 230 V? Om det funkar så kan man ju jaga elpatron på blocket för ~ 300 spänn för att plocka boxen från istället för att köpa boxen från Relek för 1800 spänn...
Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?
Kopplingsboxen ska fungera oavsett om du kör den på 230 eller 400 volt huvudspänning. Däremot måste givetvis patronen kopplas annorlunda ("Norgekoppling") Det som sitter i den är en termostat och ett överhettningsskydd. Båda standardprylar från E.G.O (http://www.egoproducts.com/en/products/ ... ermostats/)
Jag råkar ha en sån kopplingsbox över om du är intresserad. Har lite mer prylar också, allt från Relek och helt oanvänt:
Komplett patron med kopplingsbox (150mm passiv del)
artikelnr 11282:
http://www.relek.se/kompletta_elpatroner.html#2stegs
Förlängare, behövs om man har tjock isolering för att kunna montera kopplingsboxen utanför
isoleringen så att den hamnar på den kalla sidan:
artikelnr 112731:
http://www.relek.se/folangare.html
Monteringsnyckel
artikelnr 99131
http://www.relek.se/nyckel.html
Jag råkar ha en sån kopplingsbox över om du är intresserad. Har lite mer prylar också, allt från Relek och helt oanvänt:
Komplett patron med kopplingsbox (150mm passiv del)
artikelnr 11282:
http://www.relek.se/kompletta_elpatroner.html#2stegs
Förlängare, behövs om man har tjock isolering för att kunna montera kopplingsboxen utanför
isoleringen så att den hamnar på den kalla sidan:
artikelnr 112731:
http://www.relek.se/folangare.html
Monteringsnyckel
artikelnr 99131
http://www.relek.se/nyckel.html
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?
Är det nån som har koll på hur grova rör man måste dra?
Styrhytten och däckshuset kommer försörjas tillsammans. Jag tänker mig en 22 mm stigare upp i princip rakt från tankarna ca 3 meter till däckshusets innertak. Därifrån tänkte jag gå ut med 15 mm-rör till radiatorerna. Här blir det ca 1,5 meter horisontellt till babord innan avstick upp till ena radiatorn i styrhytten. Från avsticket går det ca 4 m horisontellt i taket för att sen gå ner 2 m till radiatorn på däckshusets bb sida. Likadant åt styrbord men där är det tre dubbelradiatorer i däckshuset.
Finns nån tumregel att över X m rör har man dimension Y?
Edit:
Effekten på radiatorerna vid DT30 är ungefär 900 + 900 W i styrhytten och 1500x3 + 700 W i däckshuset. Alltså totalt ca 7 kW. Jag räknar med att bara behöva ta ut hälften av det, men man vill ju ändå dimensionera rören så att man kan få ut allt.
Edit2: Hittade lite tumregler: http://www.varmepumpsforum.com/faq/inde ... artlang=sv
Styrhytten och däckshuset kommer försörjas tillsammans. Jag tänker mig en 22 mm stigare upp i princip rakt från tankarna ca 3 meter till däckshusets innertak. Därifrån tänkte jag gå ut med 15 mm-rör till radiatorerna. Här blir det ca 1,5 meter horisontellt till babord innan avstick upp till ena radiatorn i styrhytten. Från avsticket går det ca 4 m horisontellt i taket för att sen gå ner 2 m till radiatorn på däckshusets bb sida. Likadant åt styrbord men där är det tre dubbelradiatorer i däckshuset.
Finns nån tumregel att över X m rör har man dimension Y?
Edit:
Effekten på radiatorerna vid DT30 är ungefär 900 + 900 W i styrhytten och 1500x3 + 700 W i däckshuset. Alltså totalt ca 7 kW. Jag räknar med att bara behöva ta ut hälften av det, men man vill ju ändå dimensionera rören så att man kan få ut allt.
Edit2: Hittade lite tumregler: http://www.varmepumpsforum.com/faq/inde ... artlang=sv