Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Elpatroner på väg från Kina:
elpatroner.jpg
elpatroner.jpg (105.92 KiB) Visad 6771 gånger
2 st på 6 kW. 600 mm långa, R32-gänga och dykrör i mitten.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nu har patronerna från Kina kommit. De ser ut enligt bild och är 350 mm långa istället för 600 mm som jag hade beställt. Men det ska nog funka ändå eftersom de fortfarande kommer sticka in ca 200 mm in i tankarna. Och röret ut genom isoleringen till anslutningen blir ju också vattenfyllt så det ska väl inte vara några problem(?).
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Rörisen ska komma imorn och börja koppla acktankarna!

Jag ritade om systemet lite enligt bilden nedan. Principen är samma som innan men jag ritade in alla ventiler etc i laddpaketet och flyttade runt prylarna lite.

Bild

Principen för laddningen är ju enligt denna film: http://www.baxi.se/displayFlash.asp?id=738

Hur blir det med självcirkulationen i nedkylningsfasen när kaminerna är belägna OVANFÖR acktanken? Det gör ju i och för sig inte så jättemycket om den sista värmen inte laddas in i tanken då värmeläckaget ut från kaminen ju sker i boytan så värmen går inte förlorad.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Det får du inte, så du kan lika gärna ha en enklare laddventil. Den är billigare.

Placera gärna laddventilen uppe vid kaninerna i stället för nere vid tanken. Men det beror ju på var det är vettigt att ha den också.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nu börjar det hända grejjer:
Bild

Laddautomaten hamnar ovanför tankarna men under kaminen. Ca 2-3 m upp till kaminen från automaten. Shunten hamnar brevid.

Vi får nog ihop det mesta idag. Det kommer nog saknas lite detaljer men har vi tur så går det i alla fall att fylla systemet inom några dagar och göra en första proveldning. Jag måste införskaffa några termometrar så man kan ha koll på temperaturen lite här och var. Planen är ju att i framtiden ha sensorer så man kan plocka in allt i en dator och ha övervakning/styrning.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Är det nån som vet om det finns en rökgastermostat med långt kappilärrör? Jag skulle behöva ett kapillärrör på ca 4 m om jag ska kunna ha själva kopplingsboxen nere i anslutning till acktankarna.

Rinkaby har ju en med 1,5 m kapillärrör:
http://www.rinkabyror.se/artikel/laddom ... termostat/

Den kan man ju montera längre upp och ha en längre sladd ner till pumpen. Men det känns skönare att samla alla pryttlar...
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Varför inte använda en termostat med typ-k givare? Något åt det här hållet Då kan du förlänga givar sladden om den är för kort.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Såna där tänkte jag inte på. Har letat runt massa bland svenska värmesystemsleverantörer hit och dit.

Den är ju egentligen lite väl avancerad för att bara slå på en cirkulationspump när kaminen tänds, men det spelar ju ingen roll. Den är ju billig.

Jag måste även styra min shuntmotor som är en Esbe ARA 661. Det är alltså bara en motor som man vrider åt ena hållet genom att lägga fas på en sladd och andra hållet med fas på en annan sladd. Denna borde ju gå att styra med en liknande enhet, men den måste ju då ha en med två relän så att den kan vrida åt båda hållen. Eller tänker jag fel?
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nu är systemet fyllt i alla fall! Jag har lite problem att få bort luften men det kanske löser sig efter ett tag. Jag funderar på att skaffa en automatisk avluftare och sätta längst upp EFTER min kulventil som jag har till avluftning i dagsläget.

Jag har 6 m från expansionskärlet till högsta punkt så jag la i 0,3 + 6*0,1 = 0,9 bar i expansionstanken innan jag fyllde systemet. Nu är systemtrycket på ca 1,2-1,5 bar vilket ju är lite högt. Jag tror jag har lagt i lite mycket vatten i min iver att försöka ersätta all luft...

Man kanske ska släppa ut vatten så att man får rätt tryck och sedan fylla på med mer sen när man fått ut luften?

Edit: F.ö. är vattnet i systemet just nu ca 3 grader så det kanske man ska tänka på när det gäller trycket.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Har du ett så kallt system så kommer det antagligen att tycka ur en del vatten i övertrycksventilen när du värmer upp systemet.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nu har jag funktionstestat övertrycksventilen! :oops: :shock: :D

Klipper in loggen som jag också lagt på bloggen:
09:50 Tänder brasan med ~4 grader i tankarna. Cirkulationspumpen går i läge 2 och automixen är inkopplad. Tryck 1,2 bar i exp-kärlet.

09:55 Väldigt mycket kondens på insidan av kaminen. Inte så konstigt kanske då den håler ~5 grader.

10:00 Elden har tagit sig. Temperaturen i vattenmantlingen stiger upp mot 12-15 grader. Luftar ut lite luft.

10:05 Temp ca 30 grader. Elden igång på allvar. Fortfarande kondens inuti kaminen. Porlande och skorrande från rören.

10:07 Lassar i en famn ved.

10:10 temp 40 grader. Ännu mer porlande…

10:13ish Ganska mycket rök i styrhytten. Inte i skorstenen. Undersöker läckage…

10:16ish Temperaturen stiger snabbt upp över 100 i kaminen, men är bara 60 nere vid laddomaten. Antagligen för mycket luft som samlas i pannan så att cirkulationen inte funkar. Ställer upp pumpen i läge 3 och vrider laddomaten att ta kallt vatten från tanken.

10:20ish övertrycksventilen uppe i skorstenen löser ut. Vatten överallt. Kaos. Släcker elden och funderar över livet.

10:25 Inser att man kanske ska värma upp systemet på nåt mer kontrollerat sätt första gången, t.ex. elpatron.

10:26 Ångrar att man inte kopplade på en slang på övertrycksventilen som man hade tänkt.

10:30 Montera slang på övertrycksventilen, slang på avluftningen och enkelt manövrerbar slang till påfyllningen. Börja om med påfyllning.
Jag fyllde alltså tankarna igår med kallt vatten från kranen. Jag körde cirkulationspumpen till laddautomatiken och försökte lufta så gått det gick. Idag fortsatte jag att köra pumpen och luftade några gånger men fick inte ut några stora mängder luft. Sen startade jag kaminen enligt ovan...

Nu har jag fyllt systemet igen och kopplat in mina två elpatroner med 2 kW styck (har bara enfas där just nu). Jag låter cirkulationspumpen gå konstant på läge 2 för att dra runt vattnet och förhoppningsvis få upp luften till toppen. Jag tänkte avvakta tills jag fått upp vattnet i ~70-80 grader och lufta mer innan jag testar att elda igen.

Vad gjorde jag för fel? Är det så enkelt att man måste vänta längre för att få ut all luft? Eller måste man värma systemet lite långsammare först för att få ut all gas ur vattnet? Andra tips på åtgärder innan driftstagande?
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nu brinner det på bra i kaminen :)
2014-02-10 10.08.27 (Medium).jpg
2014-02-10 10.08.27 (Medium).jpg (91.84 KiB) Visad 6615 gånger
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Är det någon som har koll på kopplingsboxar till elpatroner?

Jag har ju två patroner enligt ovan på 6 kW med 230 V huvudspänning. Till dessa måste jag skaffa kopplingsboxar med termostat och överhettningsskydd. T.ex. nåt liknande dessa: http://www.relek.se/kopplingsboxar_styr.html

Jag har lite dålig koll på vad det sitter för komponenter i sen sån. Funkar det med en vanlig avsedd för 400 V eller kommer den bli ledsen när den bara får 230 V? Om det funkar så kan man ju jaga elpatron på blocket för ~ 300 spänn för att plocka boxen från istället för att köpa boxen från Relek för 1800 spänn...
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av perf »

Kopplingsboxen ska fungera oavsett om du kör den på 230 eller 400 volt huvudspänning. Däremot måste givetvis patronen kopplas annorlunda ("Norgekoppling") Det som sitter i den är en termostat och ett överhettningsskydd. Båda standardprylar från E.G.O (http://www.egoproducts.com/en/products/ ... ermostats/)

Jag råkar ha en sån kopplingsbox över om du är intresserad. Har lite mer prylar också, allt från Relek och helt oanvänt:

Komplett patron med kopplingsbox (150mm passiv del)
artikelnr 11282:
http://www.relek.se/kompletta_elpatroner.html#2stegs

Förlängare, behövs om man har tjock isolering för att kunna montera kopplingsboxen utanför
isoleringen så att den hamnar på den kalla sidan:
artikelnr 112731:
http://www.relek.se/folangare.html

Monteringsnyckel
artikelnr 99131
http://www.relek.se/nyckel.html
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Är det nån som har koll på hur grova rör man måste dra?

Styrhytten och däckshuset kommer försörjas tillsammans. Jag tänker mig en 22 mm stigare upp i princip rakt från tankarna ca 3 meter till däckshusets innertak. Därifrån tänkte jag gå ut med 15 mm-rör till radiatorerna. Här blir det ca 1,5 meter horisontellt till babord innan avstick upp till ena radiatorn i styrhytten. Från avsticket går det ca 4 m horisontellt i taket för att sen gå ner 2 m till radiatorn på däckshusets bb sida. Likadant åt styrbord men där är det tre dubbelradiatorer i däckshuset.

Finns nån tumregel att över X m rör har man dimension Y?

Edit:
Effekten på radiatorerna vid DT30 är ungefär 900 + 900 W i styrhytten och 1500x3 + 700 W i däckshuset. Alltså totalt ca 7 kW. Jag räknar med att bara behöva ta ut hälften av det, men man vill ju ändå dimensionera rören så att man kan få ut allt.

Edit2: Hittade lite tumregler: http://www.varmepumpsforum.com/faq/inde ... artlang=sv
Skriv svar