Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Jag ska byta slangen från pump till resten av systemet samt täta lite läckor vid filtret snart. Så då tar jag och plockar ner och kollar ventilen när jag ändå har systemet avstängt.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Idag körde jag ut ~40-gradigt vatten i radiatorerna och temperaturen steg snabbt från ~15 till ~20 grader på några minuter. Så helt fel kan det inte vara i alla fall.

Radiatorerna börjar även få lite paneler framför sig:
Bild
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nu har jag bytt till en riktig anslutningsslang till vattenpumpen i alla fall:
Bild

Och här kan man se lite bättre hur radiatorerna är inbyggda: http://stor-erik.com/?p=2600

Bild
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Snyggt bygge.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Jonas O »

Ja vilket bygge!!! :thumright: :salut:
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nu fick jag äntligen monterat termostatstyrningen till elpatronen. Så här i efterhand hade det varit mycket bättre att köpa ett färdigt kit från Relek med allt inkluderat för typ 2500 spänn istället för att mecka ihop det med kinespatroner och en styrning som jag köpte av en här på forumet.

Det tog lite för mycket tid att tillverka adaptrar och eftersöka saker fram och tillbaka etc.

Bild

Bild
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Allt snurrar på här på båten och det visar sig funka! Allt är inte inställt och automatiskt än så man får vrida på lite rattar ibland.

Nu är den andra vattenmantlade kaminen på plats men inte inkopplad till vare sig vatten eller rökrör. För att vi ska kunna använda den till nästa vinter så är det bäst att sätta igång med installationen redan nu.

Jag hade ju tänkt koppla de två kaminerna i serie. Det kommer nog funka bra, men en nackdel är att även den kamin som man inte eldar i värms upp. På den som är infälld i väggen gör det inget då den är isolerad, men den som är fristående kommer ju agera som en duktig radiator när man cirkulerar 90-gradigt vatten i den. Det gör ju inget om det är smällkallt men om det inte är det vill man ju hellre ha värmen i tankarna.

Jag funderar därför på att koppla kaminerna parallellt och med en termostatventil i direkt anslutning till varje kamin. Säg att man har en termostat som öppnar vid 85 grader på kaminens utlopp. Från denna är det då ca 0,5 m kopparrör innan anslutningen till stammen som betjänar de båda kaminerna.

Med termostat menar jag då en typ som är helt stängd för att vid inställd temperatur bli helt öppen. Finns såna termostater att montera på 25 mm kopparrör eller 1"-gänga? Är det en galen ide? Risken är kanske att kopparröret leder värmen från stammen så bra att termostaten öppnar ändå.

Edit: Termisk ventil verkar kanske vara rätt sökord...
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

En liten bild kanske klargör mitt yrande:
värmesystem v10.png
värmesystem v10.png (189.25 KiB) Visad 7417 gånger
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Det finns ju termostatventiler till tappvattenautomater som borde klara ganska högt flöde och har en prov med kapilärrör. Då kan proven placeras på rätt sida om ventilen. Annars kanske man kan koppla en kulventil mekaniskt till rökspjället, om det finns. En annan lösning skulle kunna vara en elektriskt styrd ventil.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Den här kanske kan vara nåt: http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/f ... ter/vst100

Edit: Fast den var lite klen och fel temp. Men det kanske går att jaga rätt på nåt liknande.

Edit2: Man kanske kan använda en laddventil och bara plugga mittenutgången?

Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag tycker du är inne på en farlig väg. Skulle termostatventilen inte fungera, har ångan som bildas i kaminen ingenstans att ta vägen.
När man vill välja panna/kamin sätter man ventilen på den kalla/retur ledningen så kaminens utlopp är fritt fram till säkerhetsventilen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Jag är med på vad du menar. Jag har även funderat på hur pålitlig en sån där termostat är. Den är väl stängd med fjäder i normalläge så om själva termostatinsatsen skulle pajja på nåt sätt så blir det ju kaos.

Bör man istället ha ventilen på inloppet? Kanske med extern prob som sitter på utloppet?

Annars kan jag ju skaffa en till laddautomat och ha två helt separata kretsat. Men installationen i maskinrummet är redan trång och det ökar på rördragningen och antal komponenter en hel del.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nu börjar det bli hög tid att installera den andra kaminen. Jag tror att jag kopplar dem i serie till att börja med och testar hur det lirar.

Men jag har även planer på att koppla in min värmepump (IVT Puls Greenline 4 kW) som jag tänkte köra mot sjövatten. Planen är att ta in sjövatten ca 1,5-2 m under ytan och köra det genom en värmeväxlare. Värmepumpen flyttar då värme från sjövattnet och in i en slinga i den kallare acktanken. Pkanen är att den står och tuggar hela tiden och håller tempen på kallare tanken kring 40-50 grader och sen toppar man upp med ved/elpatron.

Man får fixa en styrning så att pumpen slår av om sjövttnet närmar sig noll grader i utloppet. På vintern borde man kunna få in 4-gradigt vatten och sänka tempen på det till ca 1-2 grader.
värmesystem v11.png
värmesystem v11.png (128.1 KiB) Visad 6927 gånger
Nån som har tankar kring detta?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Behöver du värmeväxlarna på båda sidor av värmepumpen? Någon typ av sil eller filter på vatten intaget kan ju vara bra.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Jes, sjövattenfilter ska på såklart. Du menar att jag ska köra in sjövattnet rakt i värmepumpen? Jag misstänker att den inte riktigt gillar att få sjövatten i sig. Min tanke är en slinga med glykolvatten mellan värmepump och sjövattenvärmeväxlare. En tubvärmeväxlare är väl lite mer robust när det gäller skräp och om man behöver kan man koppla loss den och spola rent.
Skriv svar