Droppar vatten frånvarmvattenberedare/acc tank

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Droppar vatten frånvarmvattenberedare/acc tank

Inlägg av annord »

Hej

Jag har en acc tank med en varmvattenberedare i.
Jag har nu noterat att det börja droppa vatten ur ett rör som jag misstänker är kopplad till säkerhetsventil. Det sitter en ventil 9 bar på röret som på något sätt sitter på inkommande vatten in mot tanken.

Nu droppar det en droppe per 10s även när tanken ska vara full och inget varmvatten förbrukas.
Är detta normalt?

Har inte noterat denna frekvens innan och har inte gjort något med anläggningen

Inkommande vatten ca 4 bar
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Droppar vatten frånvarmvattenberedare/acc tank

Inlägg av Stegatorparn »

Efter att man tappat varmvatten,är det normalt att det kommer några droppar medan det nya kallvattnet värms upp. Droppar det kontinuerligt kan något ha fastnat i säkerhetsventilen. Kan hjälpa att spola ur ventilen genom att vrida på ratten tills det klickar till. Hjälper det inte är det bara att byta ventilen.
Den är inte så dyr.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Droppar vatten frånvarmvattenberedare/acc tank

Inlägg av annord »

Jag bytte säkerhetsventilen igår och under natten har det inte droppat ut särskilt mycket. Dock gjorde det så nu igen när vi delvis tömt beredaren vid bad,. 2)Antar att detta är normalt?

Hur som helst det jag snöat in på är att jag kikat på tryckmätare som sitter på inkommande vatten direkt efter vattenavläsare och vad jag tror är tryck regulator av något slag. Den står på 4 bar när man spolar vatten ur kranar. Stänger man av vatten står den på 4 bar, men allt eftersom tiden går och du inte öppnar några kranar kryper tryckmätaren uppåt och visar till 8-9 bar. Så fort jag släpper ut vatten sjunker det till 4 bar.

Ska inte trycket vara konstant 4 bar?
Är något fel eller allt som det ska? När jag kom hem idag stod tryckmätaren på 8-9 bar men inte mycket vatten hade tryckts ut i säkventilen - max några droppar,
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Droppar vatten frånvarmvattenberedare/acc tank

Inlägg av Stegatorparn »

Fullt normalt att säkerhetsventilen släpper några droppar en tid efter ett stort varmvattenuttag.

Har kommunen ett högre tryck i sina ledningar, så kan man undra vem som satt in och ansvarar för reduceringsventilen?

Kan tänka mig att reduceringsventilen inte håller helt tätt efter några år i drift och att trycket därför stiger långsamt vid nollflöde.
Skulle säkerhetsventilen öppna pga att trycket stiger, tycker jag att du kontaktar kommunen om problemet.
Ligger kommunens vattentryck på 9 bar kan man byta säkerhetsventilen till en 10 bars.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Droppar vatten frånvarmvattenberedare/acc tank

Inlägg av annord »

När jag spolar vatten i kran så sjunker det och ligger 4 bar under hela tiden

Om reducetingsventilen är tät. Kan det vara så att trycket från VVB syns på mätaren?

Bilden som jag hoppas syns är på det jag tror är reduceringsventil Korrekt?
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (117.99 KiB) Visad 5597 gånger
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Droppar vatten frånvarmvattenberedare/acc tank

Inlägg av annord »

Jag gjorde ett snabbt test. Om det ger något vet jag inte. Jag stängde av vattnet vid huvudkranen, och släppte ut allt tryck till typ 0 bar typ
Jag lät det var en halvtimme och då står tryck mätaren 0 eller kanske 0,3 bar.
Jag ser det som trycket inte ökar pga av VVB. utan bör då tyda mer på inkommande vatten och den ev tryckregulatorn. Kanske är ute och segla nu men ändå :
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Droppar vatten frånvarmvattenberedare/acc tank

Inlägg av Stegatorparn »

Så där kan en reduceringsventil se ut.
Sker det ingen tappning av varmvatten ska trycket ligga stabilt. Kryper trycket sakta uppåt, läcker det genom reduceringsventilen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Droppar vatten frånvarmvattenberedare/acc tank

Inlägg av annord »

Någon tipsade om att backventilen i VVB inte håller tätt? kan det vara så?
Var sitter den i så fall?
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Droppar vatten frånvarmvattenberedare/acc tank

Inlägg av Stegatorparn »

Backventilen sitter i kallvattenledningen efter avstängningsventilen till varmvattenberedaren. Ibland är den kombinerad med avstängningsventilen genom att käglan är fjäderbelastad. Även om den läcker tror jag inte det skulle påverka kallvattentrycket från 4 till 9 bar.
Du kan ju göra om ditt test och stänga ventilen till varmvattenberedaren men inte huvudkranen. Gör du sedan varmvattnet trycklöst genom en kort tappning, kan du därefter iaktta manometern på reduceringsventilen ifall trycket stiger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Droppar vatten frånvarmvattenberedare/acc tank

Inlägg av annord »

Ok, jag ska göra testet.

Jag har också pratat med tekniska på kommunen och de skulle kika på det till på måndag, men det kan vara så att då området där vi bor ligger högt upp så kan de behöva bra tryck upp dit och tryck regulatorn skulle därmed kunna vara deras egendom.
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Droppar vatten frånvarmvattenberedare/acc tank

Inlägg av annord »

Jag har gjort testet och med avstängning av vatten till VVB och då är trycket vid refuceringsventilen stabilt som attan kring 4 bar

Öppnar till VVB stiger trycket på mätaren - i samband med att jag eldning/värmning av vatten sker.

Är det då backventilen?
Eller ska jag helt enkelt låta det vara
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Droppar vatten frånvarmvattenberedare/acc tank

Inlägg av Stegatorparn »

Helt klart håller inte backventilen tätt.
På kallvattensidan händer inget om trycket stiger och säkerhetsventilen fungerar som den ska.
Blev plötsligt ett ickeproblem.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Droppar vatten frånvarmvattenberedare/acc tank

Inlägg av annord »

Så jag ska skits i backventilens grejen och bara låta 'et va?
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Droppar vatten frånvarmvattenberedare/acc tank

Inlägg av annord »

Jag noterade nu att förrådsberedarens skylt anger arbetstryck 9 bar - som lekman då är det ju inte konstigt alls om en 9 bar säk ventil då droppar när vattnet värms - under förutsättning att arbetstryck anger någon sorts normalt driftförhållande
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Droppar vatten frånvarmvattenberedare/acc tank

Inlägg av Stegatorparn »

Alla komponenter som ingår i en vatteninstallation skall vara konstruerade för 10 bars arbetstryck.
Tryckkärl som varmvattenberedare och värmeväxlare provtrycks med 30% övertryck innan dom lämnar fabriken. Varför din förrådsberedare är märkt med max 9 bars arbetstryck har jag ingen förklaring till.
Vad är det för modell?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar