Luft i tankar - kolla vattenmängd

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
kiptanoi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 02 dec, 2015 12:14

Luft i tankar - kolla vattenmängd

Inlägg av kiptanoi »

Hallå igen!

Nästan varje dag, ibland flera gånger per dag, så vrider jag på en avluftningsventil som sitter längst upp på ett rör som går mellan ackumulator tankarna, och varje gång så pyser det ur luft, ibland 3-5 sekunder innan det kommer vatten, och ibland kommer det vatten och luften kommer då stötvis.

Hur länge ska man behöva hålla på så? Det känns som att det måste komma in ny luft i systemet, eller är systemet inte urluftat ordentligt? (Det kommer ingen luft vid elementen när jag luftar dom i huset ovan pannan) utan luften kommer bara varje gång jag vrider upp den ventil som sitter ovan tankarna.

Är nått fel? Ska det vara så? Vad att göra?


Fråga 2, hur kan jag kolla vattenmängden i tankarna? Kan man kolla sånt själv på något sätt?
Den förra ägaren fick aldrig tankarna att fungera riktigt som de ska, och de fick aldrig upp någon temp i tankarna, och sa att de aldrig fylls upp helt (Om de menar tempen eller mängden är oklart, men jag gissar på tempen) men för säkerhetsskull, så tänkte jag om man kan kolla vattenmängden på något sätt?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luft i tankar - kolla vattenmängd

Inlägg av Stegatorparn »

Kommer det vatten genom avluftningsventilen är tankarna helt fyllda med vatten.
Luft kan läcka in om systemtrycket blir för lågt. Kolla manometern vid expansionskärlet om du har ett rött slutet kärl. Bör ligga på 0,8-1,0 bar. Expansionskärlet är märkt med ett förtryck som skall vara 0,5 bar i villor. Stora kärl som ditt 150 liters kan ibland ha förtrycket 1,0 bar, vilket är för högt och medför att kärlet inte fungerar som tänkt. Då får man sänka förtrycket i kärlet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Luft i tankar - kolla vattenmängd

Inlägg av danei »

Man brukar rekommendera 0,2 bar böversystemhöjden. Men de brukar vara förfyllda med 0,5 bar, och det funkar i allmänhet bra.
Har man ett öppet system fyller man tills det rinner över i skvallerröret. Gör det helst när systemet redan är varmt.
Skriv svar