Kopplingshjälp sökes till acktank på liten yta

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
kuntri
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 29 nov, 2015 22:28

Kopplingshjälp sökes till acktank på liten yta

Inlägg av kuntri »

Hej o samlade expertis! ;)

Jag oroar mig för att få till alla rör och laddpaketet till min ackumulatortank. Ackumulatortanken ska installeras i ett tvättstugan och utrymme är väldigt begränsat, b1400xd1000xh2500-2650. Till tanken ska det kopplas en vattenmantlad kamin och i framtiden solfångare.

Utrymmet på höjden är inte den begränsade faktorn så jag kommer troligtvis köpa en specialtillverkad tank från Effecta eller Husqvarna tanksvets. Att få en 700L tank med omkretsen av en 500L tank är tanken. :) Diametern är 840. Till tanken ska kopplas en laddomat med koppling mot plusprisolrör som sedan går under plattan till kaminen. Till kaminen går totalt 4 plusprisolrör samt ett elrör. Ett slutet expansionskärl om 80L ska också få plats.

I närheten av allt detta ska fiber, golvvärmefördelare, ingående vatten och säkringsskåp få plats. :) Huset är totalt på 133kvm, ett effektbehov om 3.8kW/h vid DVUT -14.4. Kaminen kan leverera 14 till 28kW per vedinlägg om 4 till 8kg.

En fundering jag har är om jag ska satsa på slingor eller värmeväxlare till tappvatten och solfångare. Det kommer ta mer plats men skiktning blir mer optimal. Får jag plats med två värmeväxlare i mitt lilla utrymme eller ska jag satsa på slingor?

Se bifogad bild. Den prickade rektangeln utgör 1400x1000. Ritad utan nån erfarenhet... Lilla rektangeln i toppen av bilden är ett fönster. Jag skulle uppskatta om jag fick lite hjälp med en skiss så jag kan komma vidare i processen. Det känns som om hjärnan är i en loop just nu...
Bilagor
acktank.png
acktank.png (130.89 KiB) Visad 3810 gånger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Kopplingshjälp sökes till acktank på liten yta

Inlägg av Roli »

Ett sätt att "spara" utrymme vid din acktank är att ersätta det slutna exp-kärlet mot ett öppet som du placerar på vinden. Med dagens kärl i rostfritt och med kopparrör dit blir det inga problem med "rostläckage".

Värmeväxlare för VV uttag är effektivare än slingvarianten men kräver extra pump och pumpstyrning. Skall du satsa på slingor så se till att de är utdragna och ligger på flera nivåer i tanken. Minst två slingor per "funktion".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
kuntri
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 29 nov, 2015 22:28

Re: Kopplingshjälp sökes till acktank på liten yta

Inlägg av kuntri »

Tyvärr är det inget alternativ då jag inte har nån vind. Detaljplanen säger ajabaja både för vind och källare tyvärr. Huset är ett enplanshus med pulpettak.

Jag tänker att om jag får plats så vill jag gärna installera värmeväxlare...

Citering borttagen. / Roli moderator
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kopplingshjälp sökes till acktank på liten yta

Inlägg av danei »

Även ett slutet kan monteras på annan plats. Typ var som helst där det inte fryser.
kuntri
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 29 nov, 2015 22:28

Re: Kopplingshjälp sökes till acktank på liten yta

Inlägg av kuntri »

Tyvärr finns det ingen annan plats i närheten som kan nyttjas till detta. Se bifogad ritning. I senare ritningar har tvättstugan blivit lite bredare.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Bilagor
planlösning.png
planlösning.png (73.92 KiB) Visad 3777 gånger
Nemo
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 30 jan, 2014 23:28

Re: Kopplingshjälp sökes till acktank på liten yta

Inlägg av Nemo »

I cant quite discern whether you´ve actually already bought and ack-tank. If not why not take a look at värmebaronens 750l teknik tank it its 76cm wide but I can´t remember how deep it is.

I have a 300l ack tank with two external pladevarmevekslere - it is made to be very compact - but of course a larger tank would take up larger space.
Regards from Nemo
Denmark (Northern Jutland)
Värmebaronens Pellmax UB w. Viking Bio 20
300l buffertank, 60 Heat Pipes, 6kw charger, external heat exchangers (Vvfs.dk)
6.5 kw Solarcells (Energetica)
132m2 + 10m2 cellar, 1952 brick house, partly modernized
kuntri
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 29 nov, 2015 22:28

Re: Kopplingshjälp sökes till acktank på liten yta

Inlägg av kuntri »

Jag har inte köpt en tank ännu. Värmebaronens Aqualux Teknik är 760x1092 och dessutom isolerad med mineralull, vilket ger rejält sämre isoleringsvärde än PUR. Eftersom huset är litet och tanken står i tvättstugan så måste den vara rejält isolerad. Jag vill inte värma upp yta i onödan.
kuntri
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 29 nov, 2015 22:28

Re: Kopplingshjälp sökes till acktank på liten yta

Inlägg av kuntri »

Yeay!
Hade en session med konstruktör och arkitekt i fredags. Vi kom fram till att optimera väggkonstruktionen lite mer och därför blir huset runt 10-12cm större på insidan. Det innebär att jag kanske kan få 10cm mer utrymme på bredden i tvättstugan.

Jag har dock fortfarande problem med att visualisera hur jag ska dra rör mm för att allt ska få plats. Det skulle underlätta enormt om jag fick lite hjälp med det.
kuntri
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 29 nov, 2015 22:28

Re: Kopplingshjälp sökes till acktank på liten yta

Inlägg av kuntri »

Yeay, fick ritningarna från arkitekt och konstruktör. Lyckas få tvättstugan lite större. 1500mm på bredden och apparatutrymme 1100mm på djupet. 2550mm på höjden ungefär. Inte fantastiska förutsättningar men det ska nog lösa sig!
Skriv svar