Förklara flöde i mitt acksystem

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
ANR
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 20:01
Ort: Bergs Kommun

Förklara flöde i mitt acksystem

Inlägg av ANR »

Först och främst tack för detta informativa forum! I forumreglerna står det att inga frågor är för dumma så här kommer ett exempel på det :oops:

Jag har installerat (eller ja krökarn har installerat) och nu håller jag som bäst på att lära mig hela systemet och gör förbättringar efterhand. En sak jag är inne på just nu är hur flödet fungerar då jag upplever att skiktningen inte är som den ska. Systemet är inkopplat enligt strömsnäspannans inkopplingsförslag förutom att jag har tre tankar och slutet expkärl.
image.jpg
image.jpg (100.99 KiB) Visad 6539 gånger
I schemat så går radiatorreturen in i ett T på röret mellan nedre och mittenuttaget på tank 1. På det senare sitter ju då shunten VRG130 med automatik am20-w Vad jag inte förstår är i vilken riktning vattnet går från radiatorreturen in i t-kopplingen. I min värld kan inte vattnet gå både upp mot shunten och ner till returen på tanken!? Jag har för hög returtemp från raddarna (ett problem jag försöker lösa separat) och det påverkar ju skiktningen negativt men jag fattar inte flödet och hur det går vidare. Är svårt att förklara i text men om vattenmängd x tas UT ur ett uttag på tanken måste vattenmängd x IN i ett annat. Om radiatorretur och bottenanslutning tas UT från samma uttag till shunt och varmt vatten blandas UT från mittersta uttaget i tanken vart kommer då vatten IN?

I ett system där radiatorreturen är kopplad på tex sista tanken så förstår jag flödet. Ex 50%kallt från tankbotten UT, 50%varmt från tanktopp UT och 100% IN i retur i ett annat ställe i tankbotten.

Haha hoppas nån förstår min frågeställning!
Solo plus 30kW, 3 st TS500 varav en med beredare. Laddomat 21 med rökrörstermostat. Am20-w shuntautomatik. Tigex 150. 220m2 timmerkåk byggår 1890 dock totalrenoverat
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Förklara flöde i mitt acksystem

Inlägg av danei »

Jo då, vattnet kan gå både uppåt och nedåt. Vattnet i radiatorslingan går runt med pumpen, man blandar i lämplig mängd hetvatten för att få önskad temperatur på framledningen. Motsvarande mängd returvatten går ner till tankbotten för att kompensera för hetvatten uttaget.
ANR
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 20:01
Ort: Bergs Kommun

Re: Förklara flöde i mitt acksystem

Inlägg av ANR »

I samma rör? Samtidigt? Isf är det en rejäl lucköppnare för mig! Som jag tänker så har man en enrörsslinga med två pumpar som jobbar mot varandra, en trycker och den andra suger, varav den ena pumpen har hastighet x och den andra x+1. Borde inte pumpen med x+1 bestämma riktningen och med hastighet 1?

Du har säkert rätt, har märkt att logik inte alltid stämmer i värmeskapandets värld :) tack för svar!
Solo plus 30kW, 3 st TS500 varav en med beredare. Laddomat 21 med rökrörstermostat. Am20-w shuntautomatik. Tigex 150. 220m2 timmerkåk byggår 1890 dock totalrenoverat
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Förklara flöde i mitt acksystem

Inlägg av danei »

Nej inte samtidigt i samma rör, jag måste ha missförstått frågan. Kan du förtydliga den?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Förklara flöde i mitt acksystem

Inlägg av Stegatorparn »

Radiatorernas returtemperatur kan du sänka genom att minska cirkulationspumpens flöde.
I regel räcker det att pumpen går på lägsta hastigheten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ANR
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 20:01
Ort: Bergs Kommun

Re: Förklara flöde i mitt acksystem

Inlägg av ANR »

Om du tittar på kopplingsschemat från strömsnäspannan så ser du att radiatorreturen går in i en t-koppling på ett vertikalt rör strax under shunten. Detta rör går från tankens botten. Längst upp så sitter ju shunten som blandar varmt och kallt. Det jag inte får in i huvudet är hur flödet går! Uttag från tank sker då från två ställen + radiatorreturen. Vart går det vatten tillbaka i tanken!? Jag fotade hur det ser ut i pannrummet men det är begränsat hur stor bild jag kan ladda upp.

Det är svårt att förklara i ord. Kom förbi på en kopp så kan jag visa istället :)
Solo plus 30kW, 3 st TS500 varav en med beredare. Laddomat 21 med rökrörstermostat. Am20-w shuntautomatik. Tigex 150. 220m2 timmerkåk byggår 1890 dock totalrenoverat
ANR
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 20:01
Ort: Bergs Kommun

Re: Förklara flöde i mitt acksystem

Inlägg av ANR »

Stegatorparn skrev:Radiatorernas returtemperatur kan du sänka genom att minska cirkulationspumpens flöde.
I regel räcker det att pumpen går på lägsta hastigheten.
Är redan på lägsta, håller på att laborera med strypning. Radiatorsystemet skulle önskvärt vara större för att få returen så nära rumstemp som möjligt men jag får göra det bästa av hur det är.
Solo plus 30kW, 3 st TS500 varav en med beredare. Laddomat 21 med rökrörstermostat. Am20-w shuntautomatik. Tigex 150. 220m2 timmerkåk byggår 1890 dock totalrenoverat
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Förklara flöde i mitt acksystem

Inlägg av danei »

Nej, det går ut från tanken i toppen och in i botten. Returvattnet fördelas till shunten och Tankbotten. Hur det fördelas bestäms av shunten.
ANR
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 20:01
Ort: Bergs Kommun

Re: Förklara flöde i mitt acksystem

Inlägg av ANR »

Tack för ditt tålamod! Men det är här det inte går ihop för mig. Shunten har en ut och två in. Blandingen på de två in styrs av behov. Så långt är jag med. Men radiatorreturen går ju inte in i botten på tanken utan till en t-koppling. Är det så att vattnet i detta T går dels nedåt till botten på tanken och dels upp mot shunten? Dvs typ i två riktningar i samma rör.
Solo plus 30kW, 3 st TS500 varav en med beredare. Laddomat 21 med rökrörstermostat. Am20-w shuntautomatik. Tigex 150. 220m2 timmerkåk byggår 1890 dock totalrenoverat
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Förklara flöde i mitt acksystem

Inlägg av danei »

T-korset har tre rör. Flödet är in mot korset i returledningen och ut från korset i de två andra.
ANR
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 20:01
Ort: Bergs Kommun

Re: Förklara flöde i mitt acksystem

Inlägg av ANR »

Tack! Då är jag med! En dum fråga har fått sitt svar!
Solo plus 30kW, 3 st TS500 varav en med beredare. Laddomat 21 med rökrörstermostat. Am20-w shuntautomatik. Tigex 150. 220m2 timmerkåk byggår 1890 dock totalrenoverat
Skriv svar