Urladdningspump vibrerar/skakar...

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
kiptanoi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 02 dec, 2015 12:14

Urladdningspump vibrerar/skakar...

Inlägg av kiptanoi »

Hallå, igår lyckades jag elda så pass mycket att det fyllde mina tankar till 90 grader (Första gången jag lyckas med att få upp dom så högt)

Så efter ett tag började det rinna vatten från ett rör som leder ner till en brunn, då låg panntempen lite över 100 enligt mätaren på pannan.

Så jag kollade igenom mina laddningspumpar och dess hastigheter, och det visade sig att påladdningspumpen stod på 3 av 4, och urladdningspumpen stod på 2 av 4.

Så jag ställde påladdningspumpen på 4 av 4 och vill helst ha urladdningspumpen på 3 av 4 eller 4 av 4.


Så..... problemet är att om urladdningspumpen står på 4 av 4 så vibrerar den så pass att det ruskar lite lite i expansionskärlet, som sitter typ 2 meter bort bortom mina acktankar.....

Ställer jag pumpen på läge 3 av 4 så är det inte lika stora vibrationer, men dom finns och det låter.
Går jag upp i huset och urladdningen startar så hörs det väl iaf, och man tror att det parkerar en bil utanför huset varje gång pumpen startar :P

Någon som kan tänkas sig veta vad dessa vibrationer beror på?
Och kan detta åtgärdas av mig själv? (Förutom att byta ut pumpen/köpa ny)

Står urladdningspumpen på läge 1 och 2 av 4 så är vibrationerna omöjliga att höra och man känner inga vibrationer, utan man upplever att pumpen är helt normal och hel då.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Urladdningspump vibrerar/skakar...

Inlägg av Stegatorparn »

Jag förstår inte varför du vill köra pumparna på max varvtal. Hur tänker du då?

Laddningspumpen kan gå på 4 om pannan har hög temperatur. 100° anser jag är lite för högt, 90-95° är tillräckligt. Fungerar laddningen med lägre varvtal, är det bara en fördel då vattnet skiktar sig bättre.

Urladdningspumpen skall stå på 1. Finns ingen anledning att ha högre varvtal som förstör skiktningen och blandar om varmt och kallt i tanken.

Cirkulationspumpen för radiatorerna kan med fördel gå i läge 1. Lägre flöde utnyttjar energin i vattnet bättre samt orsakar minimalt med oljud i radiatorventilerna. Ditt hus var ju inte så stort så läge 1 är fullt tillräckligt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kiptanoi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 02 dec, 2015 12:14

Re: Urladdningspump vibrerar/skakar...

Inlägg av kiptanoi »

Var just av anledningen koka/spruta ut vatten som jag tänkte på.
Igår när jag skulle till jobbet så spolades det ur vatten från pannan och tempen var något över 105 grader enligt mätaren på pannan.

Då slog det mig att kolla hastigheten på pumpen, så då upptäckte jag dessa vibrationer/skakningar i pumpen... :/

(Pumpen till radiatorerna står på läge 1)

Den som vibrerar och låter är endast urladdningspumpen, de övriga är tysta oavsett hastighet och oavsett hur kallt eller varmt vattnet är
Senast redigerad av kiptanoi den sön 24 jan, 2016 17:47, redigerad totalt 1 gånger.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Urladdningspump vibrerar/skakar...

Inlägg av Stegatorparn »

Laddningspumpen är i drift när du eldar i pannan och skall hindra att pannan kokar.
Är pannan uppe i 100-105°, kokar pannan och det är därför det sprutar ut vatten och pumpen vibrerar. Den pumpar runt kokande vatten med ångblåsor i.

Du måste anpassa vedinläggen så fyren brunnit ut när acktanken är fulladdad till 90°.
Om tanken är fulladdad och panntemperaturen närmar sig 100°, måste du avbryta eldandet och stänga lufttillförseln på pannan, så stryps elden och slocknar. Pannan får inte börja koka! Det förkortar livslängden på både panna, pumpar och laddomat.

Urladdningspumpen är avstängd medan eldandet pågår och kan inte påverka eventuell kokning.
Den startar inte förrän pannan är kallare än acktanken.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kiptanoi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 02 dec, 2015 12:14

Re: Urladdningspump vibrerar/skakar...

Inlägg av kiptanoi »

Vänta, stopp..... Jag kanske var otydlig när jag förklarade förut....
Pumpen låter JÄMT, och vibrerar och skakar, även nu när pannan är kall, den låter inte bara när pannan är varm, utan den låter även så med kalla tankar och kall panna.

Och jag är intresserad över om det finns något jag kan göra för att få tyst på pumpen, eller har den gjort sitt? Jag är nyfiken på varför just den pumpen låter och vibrerar så, för påladdningspumpen är tyst, oavsett hastighet på den....

Jag testade att lufta pumparna, men det kom ingen luft, det kom bara vatten ur bägge två.
Jag testade även att vrida lite på själva pumpen, men det blev inte tyst av det heller....
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Urladdningspump vibrerar/skakar...

Inlägg av Stegatorparn »

Är troligt att lagren är slitna. Då byter man drivsidan.
Läste att den gick tyst på läge 1, så varför då köra på högre hastighet?
Jag ser ingen anledning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar