Lite frågor ang. radiatorsystemet/nya pannan

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
creepypeter
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 08 mar, 2012 00:20

Lite frågor ang. radiatorsystemet/nya pannan

Inlägg av creepypeter »

Hej
Bakgrunden till allt är att min ctc panna från 60 talet är död och jag vill flytta ut pannrummet ut på gården i ett eget hus.

Håller på med nya pannrummet ute på gården. 10 fot container med biomatic panna och 15m kulvert in till källaren.

I huset så finns ett två rörs system som förser husets radiatorer med värme.

Befintligt system:
Bild

Den nya pannan är en biomatic som är istortsett ny. Det följde med ett expansionskärl som satt monterat vid pannan vid köpet. Mitt gamla har ett expansionskärl på vinden. Behåller jag det gamla? Använder jag det nya och pluggar det gamla??

Bör jag ha dubbla cirkulationspumpar (en i pannrum och en i kåken)? Räcker det med en i kåken eller pannrummet? Nya pannan har en cirkulationspump vid pannan.

Jag tänkte helt enkelt kapa och plugga de gamla anslutningarna till tvårörs systemet (från gamla pannan) och ansluta den nya kulverten mot två rörs systemet fast i andra änden av kåken. Det kan väl inte spela nån roll tack vare systemets uppbyggnad? Eller? Hur är det med expansionskärlet? Kvar på taket eller nytt i nya pannrummet? Varför/Varför inte?? Se bild på nya systemet jag tänkt!

Nya layouten:
Bild

Snälla hjälp mig lite, jag kan mycket men inte så mycket om sånt här.

//Peter
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Lite frågor ang. radiatorsystemet/nya pannan

Inlägg av danei »

Med öppna kärl brukar det bara vara en tidsfråga innan man får en fuktskada. Så använd det slutna ute i pannrummet. Kolla bara så att det är tillräckligt stort.

Har du shunten ute i pannrummet så räcker det med en pump där.

Om det blir bra att ansluta i andra änden på systemet beror lite på hur det är draget och vilka ledningsdimensioner som används. Det kommer att funka, men det är inte säkert att det funkar perfekt.
Skriv svar