Korrekt inställning/koppling av acktank?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Jonte
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 20:46
Ort: Örebro

Korrekt inställning/koppling av acktank?

Inlägg av Jonte »

Har fått en panna installerad med en acktank.
För att få en så effektiv lösning som möjlighet vid ev framtida inkoppling av solfångare valde jag en lite mer avancerad lösning med tappvatten automat. Tanken har ingen solslinga utan meningen är att det ska även vara en plattvärmeväxlare på solsidan. Det skulle enligt installatören ge en bättre möjlighet till skiktning.

Efter installationen tyckte jag att det blev ganska mycket varmare i pannrummet än innan med kombipanna och samma brännare. Nu är det en laddpanna med Bioline 20 brännare och en 750 l tank med 90 mm purisolering.
Har själv sedan isolerat alla rör. Men det påverkade endast värmen i pannrummet marginell
Brännaren var efter installationen inställd med samma hysteres som med kombipannan, typ start vid 72 och stopp vid 80 grader.

Tempgivaren till brännaren sitter mitt i tanken och ingen övrig brännarstyrning finns.
Tänker mig att man håller en väldigt hög temp i acktanken på det här sättet.
Är det här en vettig inställning, lösning? Borde inte hysteresen ställts in på maxvärden?
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Korrekt inställning/koppling av acktank?

Inlägg av Stegatorparn »

Tycker det är onödigt hög medeltemperatur i tanken. Blir förhållandevis täta starter.
Temperaturen är också för hög vid framtida solvärme.
Har du en laddningsventil eller laddomat i pannreturen?
Med en temperaturstyrd retur till pannan kan brännarens starttemperatur sättas till 40° och stopptemperatur 70°, så minskar förlusterna till pannrummet lite samtidigt som ackumulatorn utnyttjas bättre.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jonte
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 20:46
Ort: Örebro

Re: Korrekt inställning/koppling av acktank?

Inlägg av Jonte »

Jag har en laddomat, 10 om jag minns rätt.
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Korrekt inställning/koppling av acktank?

Inlägg av danei »

Brännaren bör styras av minst två temperaturer. Start när topptemperaturen börjar närma sig acceptabel varmvattentemperatur. Stopp när temperaturen på en lägre nivå når lämplig temperatur. Vilken nivå det bör vara beror på om solvärme existerar och förväntad tillgång. Som det är nu utan solvärme bör den sitta lågt ner och på relativt hög temperatur. Typ 70 grader på botten.
Skriv svar