Två värmeslingor till samma acktank

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
rotmat
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 17:12

Två värmeslingor till samma acktank

Inlägg av rotmat »

Ny här på forumet och försöker att förstå hur ett system funkar bäst.
Planen är att installera en ETA PU-15 tillsammans med en Strömsnäs acktank. Troligtvis på 750l.
I huset (byggt 1931) har vi idag två värmeslingor (kallas det så?). Ett system som går till radiatorerna I källaren och ett till resten av huset. Källaren halls uppvärmd året runt medans det andra systemet har varit avstängt förutom under de riktigt kalla månaderna(= under noll grader ute). Under de inte så kalla månaderna har en luft-luft värmepump stöttat ibland.

Förslaget från de som skall installera är att acktanken kopplas till källarsystemet och att resten av huset kopplas direkt på pannan.

Som jag förstår acktanken så är tanken att den har en förrådsberedare (har jag förstått rätt?) inuti som används för tappvarmvatten. Storleken kan antas vara på ca 200 l. Då återstår 550 l till källarslingan. Detta tycker jag känns lite overkill, iaf på sommaren.

Pannans interna tank är på 27 liter så den kräver ju att kopplas mot en acktank

Kan man koppla båda slingorna mot acktanken men ändå styra dom separat?
Vad är nackdelen med en sådan lösning?

Huset idag är eluppvärmt och förbrukar mellan 32000-35000 kWh/ år. Ligger I Halland.
Har I dagsläget inga termostater på elementen.

Tacksam för svar och eftersom jag är novis på området så förklara gärna utförligt. :)
ETA PU-15. 750 liters acktank. 120 + 60kvm dragigt hus i Halland byggt 1931
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Två värmeslingor till samma acktank

Inlägg av Andreas Hansson »

Ja du kan styra dem separat.
Det är oxå det bästa alternativet om du vill ha lite värme på i källaren på sommaren.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Två värmeslingor till samma acktank

Inlägg av danei »

Tydligen har du en laddpanna, då ska du absolut koppla båda slingorna mot tanken.
rotmat
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 17:12

Re: Två värmeslingor till samma acktank

Inlägg av rotmat »

Ok, bra. Tack för svar!
ETA PU-15. 750 liters acktank. 120 + 60kvm dragigt hus i Halland byggt 1931
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Två värmeslingor till samma acktank

Inlägg av André »

Välj gärna en acktank med dubbla 15 meters vv slingor/tappvattenautomat istället för en acktank med förrådsberedare, får ut mer vv på detta sätt plus att du i det närmaste har vv direkt om du tömt tanken och pannan startar. Det tar ganska lång tid att få förrådsberedaren varm då man väl tömt den har jag märkt :wink:
En kompis kör med 750 l tank och dubbla 15 meters vv slingor och det går duscha tills tanken är nere mot 40 grader utan problem..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Två värmeslingor till samma acktank

Inlägg av danei »

Han har ju redan en tank.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Två värmeslingor till samma acktank

Inlägg av André »

Skriver ju att "planen är att sätta in en 750 liters Strömnäs, troligtvis på 750 liter" de tar då jag inte som att han har en..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Två värmeslingor till samma acktank

Inlägg av danei »

Jag missförstod tydligen totalt. Det är med andra ord inte en laddpanna med 27l vatten, utan en panna med mycket vatten och 27l varmvattenberedare. Jag ber så väldigt mycket om ursäkt. Det ställer det hela i ettannat läge.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Två värmeslingor till samma acktank

Inlägg av André »

pannan har bara en vattenvolym på 27 liter och ska köras mot acktank
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fuskbyggaren
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 01 maj, 2015 09:19

Re: Två värmeslingor till samma acktank

Inlägg av Fuskbyggaren »

Ja, håller med om att det är bättre med slingor. Och när man ändå tar två kan man lika gärna slänga i en tredje för sol. Har man värmebehov på sommaren så lönar sig sol väldigt bra. Det behövs inte många kvadratmeter för att fylla den tanken en solig vårdag.
rotmat
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 17:12

Re: Två värmeslingor till samma acktank

Inlägg av rotmat »

Ajaj. Här händer det grejer medans man gör annat. Kul med svar och synpunkter. Dock är tanken redan beställd nu så jag hoppas att det blir bra. Fick hem en tjockmanual till pannan så nu är det bara att börja läsa. Lär återkomma med fler funderingar. Vecka 5 åker den gamla ut och den nya in. Extremt spännande
ETA PU-15. 750 liters acktank. 120 + 60kvm dragigt hus i Halland byggt 1931
rotmat
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 17:12

Re: Två värmeslingor till samma acktank

Inlägg av rotmat »

Nu är panna och tank installerade. Funkar finfint. Funderar dock på om jag borde lagt isolering under tanken som nån rekommenderade. Men det får bli i ett senare projekt.
ETA PU-15. 750 liters acktank. 120 + 60kvm dragigt hus i Halland byggt 1931
Skriv svar