Offeranod till Borö acktank?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Offeranod till Borö acktank?

Inlägg av jolun »

Hej,

Någon som har koll på var jag kan hitta/köpa en lämplig ny offeranod till en 750l borö acktank med 110l beredare. Tror en kedjeanod skulle vara lämpligast med tanke på jag inte har så mycket utrymme upp till taket. Monteringsmuttern har jag för mig är 26mm. Tips mottages gärna på lämplig anod avseende längd och material.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Offeranod till Borö acktank?

Inlägg av Stegatorparn »

Här är ett förslag till en hyfsad peng. Är den för lång går det ju alltid att kapa så den passar.
http://www.eldkraft.se/produkt/Magnesiumanod-ledad-Baxi
Har du eget vatten som är järnhaltigt är det bättre att välja en zinkanod i stället.
http://www.eldkraft.se/produkt/Skyddsan ... rmebaronen
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Offeranod till Borö acktank?

Inlägg av jolun »

Toppen! :) Vi har kommunalt vatten och har dessvärre inte särskilt bra koll på vattenkvalitéten vad gäller järnhalt. Men är magnesium avsevärt sämre för järnhaltigt vatten?
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Offeranod till Borö acktank?

Inlägg av Stegatorparn »

Vattnat luktar illa om det får stå ett tag.
Inte så kul att lukta värre efter duschen än innan. :twisted:
Kommunala vattenverk håller ordning på vattenkvaliteten men hör med dom för säkerhets skull.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Offeranod till Borö acktank?

Inlägg av jolun »

Okej, ja vårt vatten är då luktfritt, hittade vattenkvalitéten på vatten och renhållingens hemsida. Mjukt vatten och i stortsett järnfritt eller väldigt låg halt åtminstone, så då får det bli magnesium anoden. Den var ju dessutom betydligt billigare :) stort tack för tipset!
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Skriv svar