Funderingar kring varmvattenberedare

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Funderingar kring varmvattenberedare

Inlägg av KristianM »

Tjenare,

Funderar på att köpa och koppla in en varmvattenberedare, då vi idag bara har en gammal värmebaronen panna med viking bio brännare. Det räcker inte till riktigt för mig och sambon när vi ska duscha, speciellt om man råkar hoppa in när pannan står i låg temp.

Så jag undrar hur man kopplar den mest optimalt. Vill slippa köra brännaren på sommaren tex. Är det bäst att låta pannan mata beredaren med varmvatten eller? Hur blir det då på sommaren när pannan är avstängd, får beredaren ändå vatten? Eller ska man bara stänga av brännare? Vill ju köra så lite på el som möjligt den tiden på året som brännaren ändå går.

Om man nu matar beredaren med varmvatten från pannan, börjar den fylla på direkt när man tappar vatten? För min brännare startar så fort man typ tvättar händerna, även om den inte är nere i starttemp. (Jag vet varför den gör det, och jag har valt att köra så för att få lite högre hysteres med hjälp av panntempgivaren)

Jag ska självklart ta hit en rörmokare för att koppla in den, men vill ha lite kött på benen innan jag köper nåt eller så :)

Det blev mycket text, hoppas någon orkat läsa igenom hela och kanske kan komma med något tips :)
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Funderingar kring varmvattenberedare

Inlägg av Eldvin »

Mata el beredaren med vatten från pannans varmvatten beredare. Då har du varmvatten sommar som vinter.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Funderingar kring varmvattenberedare

Inlägg av André »

Koppla som eldvin skriver och skålningsskyddet/temperaturbegränsaren ska du ha efter elberedaren, ingen temp begränsning mellan panna/beredare. Elberedaren termostat kan du ha på ca 50 grader då du eldar sedan 60 eller högre beroende på storlek sommartid då pannan är avstängd
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar