Laddomat och dess funktion

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Laddomat och dess funktion

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Om jag förstått saken rätt, så är en laddomat egentligen bara en termostatstyrd shuntventil och en cirkulationspump.

Funktionen är sådan, att termostaten styr shunten så att temperaturen på vattnet ut från laddomaten håller "inställd" temperatur. Där "inställd" är en fast temperatur och då oftast 78 grader.

Om ut-temperaturen är lägre än 78 grader, cirkulerar vattnet enbart runt i pannan, dvs anslutningen mot tanken är stängd. Stiger temperaturen över 78 grader så cirkulerar allt vatten via tanken.

Är det korrekt uppfattat?

Det är i alla fall min slutsats efter att ha försökt läsa på lite. För vedpannor finns också en friflödesfunktion som tydligen inte behövs för styrda pelletspannor.

Min tanke då var att det är ju i princip bara en termostatisk blandningsventil, sådan man har på varmvattnet ut från pannan för att få lagom temp i vattenkranen, på varmvattnet.

Så då googlade jag det, under tiden jag skriver inlägget, och, kors i taket, då hittade jag den här (se länk nedan)

Genast uppstår då frågan. Varför betala 5000 spänn för en laddomat, när det räcker med en laddventil och en cirkpump? Eller vad är det jag missar?

Men, hmmm, hur håller man koll på att ut-temperaturen från pannan inte blir för hög om man skickar in 78 grader konstant? Eller är det uttemperaturen man styr på, så att det är den som är 78 grader? Och när det blir högre än 78 så cirkulerar allt vatten via ack-tanken?

https://www.rinkabyror.se/artikel/esbe- ... -20r-60gr/
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Laddomat och dess funktion

Inlägg av Stegatorparn »

I stort sett har du rätt, men en liten detalj behöver korrigeras.
Laddomaten reglerar returtemperaturen till pannan. I ditt exempel när returtemperaturen är under 78° går allt vatten från pannans tillopp i retur. När tilloppstemperaturen börjar överstiga 78°, blandas lite kallt vatten in från tanken så pannreturen fortfarande håller 78°.
Blandningen fortsätter tills tankens returtemperatur är över 78° då ventilen är helt öppen mot tanken.
Laddomat 11-30 fungerar som beskrivits ovan.

Visst fungerar blandningsventilen du länkade till och en pump på samma sätt. Lägger man till kostnaden för kopplingar och avstängningsventiler blir kostnaden i stort sett densamma som för en Laddomat 11-30.

Laddomaten har ingen kontroll på pannans uttemperatur, vilket ibland missförstås. Är returtemperaturen 78° måste ju uttemperaturen från pannan vara betydligt högre. Det är laddningspumpens flöde och brännarens effekt vid pelletseldning som bestämmer uttemperaturen, vilken kan bli mellan 80° - 95° eller mer.
Då kan man fråga sig om det är vettigt att driva upp temperaturen mot 90°. Värmeförlusterna i pannrummet från installationen ökar. Pannverkningsgraden blir sämre då rökgastemperaturen ökar. Pelletsförbrukningen blir högre.

Personligen föredrar jag en Laddomat/laddningsventil vars termostatpatron öppnar vid 60° - 63° för att undvika kondens i pannan. Då börjar laddningen av tanken tidigare. Vilken temperatur man sedan vill ha i tanken bestäms av brännarens stopptemperatur, vars termostat/givare naturligtvis skall vara placerad i tanken.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Laddomat och dess funktion

Inlägg av thomasx »

Ahhh, då var det som jag uppfattade det :)

Grejen är ju den att jag har ju redan cirk.pump och ventiler, så det enda som behövs är en laddventil då.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar