ta bort acktankar

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

ta bort acktankar

Inlägg av higgis »

Har i dag 3 tankar till min panna varav en har shunt automatiken samt varmvattnet. Jag har försökt att stänga av dom andra två för att bara använda den första, finns tyvärr inte "tillräckligt" med kranar en i toppen samt en längst ner men den går inta att stänga då den sitter så den blockera utloppet på den första tanken. När jag värmer upp tanken går det bra till en viss del sedan är det som det vill flytta över varmvatten till dom två jag har stängt. kan därmed inte värma upp tanken så varm som jag vill ha den :oops:

Är nu inne på ifall jag ska plocka bort dom två jag inte använder helt och hållet (tar ju även rätt bra golvyta) samtidigt har jag expansionskärlet på vinden kan man i samband med detta köpa och sätta ett nytt i källaren behöver detta sitta över tanken eller kan man sätta det jämte tanken?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ta bort acktankar

Inlägg av Stegatorparn »

Det räcker att stänga de övre ventilerna som stoppar cirkulationen. De nedre bör vara öppna för tryckutjämning.
Ibland har jag sett att man har en klen avluftningsledning som sammanbinder tanktopparna. Denna kan orsaka cirkulation mellan tankarna. Bättre att ha separata avluftningsventiler på varje tank.

Behåll expansionskärlet på vinden om möjligt, betydligt säkrare funktion i längden.

Ett slutet expansionskärl kan placeras var som helst och står bäst där det inte utsätts för värme. Gärna på golvet.
Tänk på att expansionskärlets gummimembran har begränsad livslängd.
Samtidigt måste pannan förses med en säkerhetsventil DN 25 som ska öppna om pannan börjar koka.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: ta bort acktankar

Inlägg av higgis »

Om jag ta bort två tankar kan jag behålla volymen på expansionskärlet? Lutar åt att jag plocka ut dessa ur pannrummet är en del golvyta som bara står där till ingen nytta huset eldades tidigare med ved men kommer nog inte gå tillbaka till det finns ej förvaringsmöjlighet till en massa ved.

Vad menas med separata avluftningsventiler ? hur vet man om man har det just nu verka det komma ett rör från ladomaten till den första tanken med ett T sedan fortsätter detta vidare till dom andra två, precis efter T sitter en kulkopling som jag stängt.

Hur kan värmen gå över till dom andra när det är stängt i den övre delen antar att han då laddar dom tankarna nerifrån men borde det inte behöva cirkulera runt vatten för att det ska kunna komma in ny värme?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ta bort acktankar

Inlägg av Stegatorparn »

Visst kan du behålla expansionskärlet. Ett expansionskärl kan aldrig bli för stort. Det ska vara minst 5% av systemvolymen vid öppet kärl och minst 10% vid slutet kärl.

Med separata avluftningsventiler menar jag en på varje tanktopp istället för en gemensam ventil för tre tankar förbundna med rör.
Sitter anslutningarna från panna och laddomat på tanksidan, blir det en luftkudde i toppen som måste bort. Där brukar det finnas en klen anslutning för avluftningsventil. Är däremot pannanslutningen i tanktoppen, behövs ingen extra avluftning på tanken utan avluftningen görs på en högpunkt i rörsystemet.

Det erfordras två öppna anslutningar för att vatten ska cirkulera. I ditt fall håller ventilen inte tätt eller så har du avluftningsrör mellan tankarna som jag tidigare beskrivit.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: ta bort acktankar

Inlägg av higgis »

Har anslutningen i toppen på tankarna jag hade problem tidigare med detta och trodde då att kulventilen som satt där var sönder (repig kula eller smutts som fastnat) så jag bytte den en sommar men får fortfarande samma fel kan det vara att den börja släppa igenom värme när den blir för varm?
Jag kollade igår och kunde bara se ett rör som gick från tank till tank samma som kommer upp från ladomaten.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ta bort acktankar

Inlägg av Stegatorparn »

Kulventiler brukar inte läcka om ventilspaken står i 90° vinkel mot rörriktningen.
Svårt att säga vad orsaken kan vara när man inte sett anläggningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: ta bort acktankar

Inlägg av higgis »

Funderar på om man vill testa kan jag plocka bort kulventilen och sätta dit två pluggar på rörstumparna blir tyvärr svårt att fylla dom två sista hela vägen upp då avluftningen där blir lite stått.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ta bort acktankar

Inlägg av Stegatorparn »

Låter som ett onödigt jobb.
Hur långt ner går värmen i en avstängd tank? Kopparrör leder värme mycket bra.
Vilken temperatur har översta termometern i tanksidan eller sitter termometern på röret?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: ta bort acktankar

Inlägg av higgis »

Jag tog bort den övre och nedre termometern för att kunna sätta in styrningen av brännaren där, men efter ett år kom jag på att det var lättare att styra brännaren från givaren i mitten (har lite mer buffert i systemet) så jag har plockat bort alla tre termometrarna.

Har försökt att montera tillbaka den övre och har enligt den ca 70 grader i toppen (men tror inte detta stämmer) enligt min styrning som bara ligger in i dykrören som i sin tur sitter på utsidan av tanken :cry: har jag 73grader i mitten och 55 grader i botten när den slår ifrån skulle jag köra pannan längre så verka den köra över värmen till dom andra tankarna som i sig ligger på ca 40 grader, sist jag gjorde så kände jag på kopplingar på dessa tankar som sticker ut och sedan när brännaren gått ca 1 timme extra och då var dessa kopplingar riktigt värma.

Enligt mina termometrar på ladomaten har jag runt 80 grader på två och ca 50 grader på den sista.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ta bort acktankar

Inlägg av Stegatorparn »

Termometrar är inte så noggranna, det kan diffa lite mellan olika exemplar.
Temperaturerna vid första tanken och Laddomaten verkar okej.
Däremot blir jag inte klar över var du har 40° i de andra tankarna och vilka kopplingar du känner på.
Ett par foton kanske kan förtydliga hur det är kopplat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: ta bort acktankar

Inlägg av higgis »

Bild

En bild jag hade i mobilen ska försöka fixa bättre bilder ikväll på den "bruna" tanken sticker det ut någon form av in eller ut koppling syns lite på bilden detta är det jag kände på samt antar en typ lite lägre ner som jag antar är någon form av dykrör där termometern på dessa tankar sitter . Röret efter den blåa kopplingen går vidare till dom andra tankarna har inte lyckats se några andra rör där uppe .

Trodde efter att jag bytte kulventilen att det skulle lösa så jag kan ladda tanken ännu mer.

Grubblade lite kan det vara som så jag fyllde tankarna efter jag bytte kopplingen sedan körde jag med pannan ett tag innan jag stängde kranen kan det blivit en luftficka i dessa och skulle det kunna påverka mitt problem?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: ta bort acktankar

Inlägg av higgis »

Bild
Ladomaten går upp till tanken

Bild
Det inre rörert kommer från ladomaten nästa är från schunten och det yttre är returen

Bild
Rör från ladomaten efter denna sitter kulskruven jag stängt

Bild
röret fortsätter till tank 2 och 3 (likadan anslutning i båda)

Bild
DOm olika anslutningrana på tank 2 och 3 som jag känner på som blir varma.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ta bort acktankar

Inlägg av Stegatorparn »

Ser inga konstigheter på bilderna. Saknar en översiktsbild på kopplet vid första tankens nederdel för fullständighetens skull.

Vad som händer vid temperaturökningen i tank 2 o 3 kan man bara spekulera i.
Sannolikt blir det någon dubbelcirkulation i returledningen när returtemperaturen blir hög.
Gör ett test och försök stänga ventilen i returen mellan tank 1 och 2.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: ta bort acktankar

Inlägg av higgis »

Kan tyvärr inte stänga denna då det röret går vidare och sedan ner till dom andra tankarna och sedan bort till ladomaten. stänger jag den så tror jag inte att jag får någon cirkulation till ladomaten (misstänker att dom gjort så pga elpatronen sitter i denna tank).

Försökte göra en enkel skiss ur huvudet hur det ser ut

Bild
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Skriv svar