Snabbt kallt tappvatten

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Snabbt kallt tappvatten

Inlägg av teufel »

Hej!

Nyinköpt villa sedan i maj, med en pellets/ved-panna parallellt med elpatron, som båda kör mot en acktank på (tror jag) 750 liter.
Eldar ved för att få varmvatten nu under sommaren. Slutar vid 80 grader ungefär.

Men efter en dusch och några handtvättar så tycker jag att acktanken laddar ur för snabbt. Behöver elda varje dag.
Har stängt av cirkulationspumparna, så den kör aldrig ut vatten i elementen.

Acktanken känns väldigt välisolerad, så frågan är om det är slingan mellan panna och acktank som laddar ur den så fort - kan det vara så?
Skulle jag vinna på att stänga av pannans cirkulationspump när jag har eldat klart?
Elpatronslingan är avstängd när den inte används.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Snabbt kallt tappvatten

Inlägg av Stegatorparn »

Beror på var du har varmvattenberedningen.

Görs varmvattnet i pannan, behöver varmt vatten pumpas över från acktanken vid behov.
Brukar lösas bäst med en Laddomat 4030 eller MR40.
http://www.termoventiler.com/sv/vara-pr ... omat-mr-40

Sitter varmvattenberedningen i acktanken, blir laddningen bäst med en Laddomat 21-60 eller Laddomat 20 som styr returtemperaturen till pannan så inte för kallt returvatten kan orsaka kondens i pannan.
http://www.termoventiler.com/sv/vara-pr ... omat-21-60

Att bara cirkulera vatten med en pump mellan panna och acktank utan styrning är ingen bra lösning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Snabbt kallt tappvatten

Inlägg av teufel »

Varmvattnet görs inuti acktanken.

Osäker på om det sitter en Laddomat eller inte, då tanken har femtioelva lager isolering. Borde väl kanske näcka den och kolla... Eller om den är trasig och släpper igenom vattnet hela tiden?

Eller kan det vara skiktningen i tanken som strular? Känner jag på från-röret från övre delen av tanken är det supervarmt, medan det undre till-röret är ljummet. Bådar iofs gott, men däremot sitter det en termometer på toppen och en i botten, och bägge visar samma temperatur.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Snabbt kallt tappvatten

Inlägg av Stegatorparn »

Ta några bilder på anläggningen, panna, tank och laddningspump.
En Laddomat göms inte gärna under isolering då den behöver vara åtkomlig.
Dessutom erfordras ett rör mellan övre tankanslutning till laddomat som är ansluten mellan tankbotten och pannretur.

Enligt din beskrivning misstänker jag att du bara har en cirkulationspump som laddar ackumulatorn och den ska bara gå så länge pannan eldas och det finns risk för kokning. När tanken är laddad ska pumpen vara avstängd för att inte förstöra skiktningen.
Under större delen av laddningsförloppet är sannolikt returvattnet till pannan kallare än 60°, vilket kan medföra kondens och korrosion i pannan.

Kontrollera returtemperaturen in i pannan när pannans utgående temperatur börjar närma sig 80°. Är returen under 60°, har du sannolikt ingen Laddomat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar