Pellets CO2 utsläpp tillverkning och transporter

Här diskuteras allt kring pelletspressar samt kringutrustning
Skriv svar
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Pellets CO2 utsläpp tillverkning och transporter

Inlägg av aryan »

Vet inte om det här är rätt forum men jag letar efter något genomsnittsvärde för energiåtgång/CO2 utsläpp av pelletstillverkning (pressning torkning osv) förpackningen (t ex säcken) och transporterna hem.

Jag är medvetet att det borde variera en hel del men någon genomsnitts uppgift vore intressant.

Försökte räkna lite själv t ex om jag får mina fyra pallar VIDA pellets från Småland till Sthlm så har jag t ex redan tagit på mig kanske ca 130 kg CO2 iom att det gick att 45l diesel?

Det blir då ca 40 gr CO2 / kg pellets för transporten hem.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Ingen som har svarat hittills, men jag gör ett försök.

Det är riktigt att transporterna inte är helt oväsentliga. Det handlar ju om hur många ton pellets man får in på en transport.

Jag tycker det är viktigt att fråga sin leverantör var pelletsen man får tillverkades och hur den har transporterats.
Om inte annat så är det något att fundera över innan man beställer "billig baltpellets". Inte för att jag missunnar balterna att utveckla sin ekonomi, men att ta hit pellets när vi har utmärkta möjligheter för en utökad produktion här i Sverige känns fånigt.

Just nu kör jag själv med Laxåpellets. Inte speciellt långt ifrån mig (bor i Göteborg), men jag tror tyvärr inte att de levererar hit med tåg, trots att vi har direktjärnväg mellan orterna.

Mvh Patrick
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Flexifuel
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 10 maj, 2007 13:07

Inlägg av Flexifuel »

Jag gjorde lite förenklade beräkningar under rubriken "2:00 /kg för 6mm pinewood pellets" beträffande transporter mm. Fick ganska mycket påhopp och kritik men även lite beröm...

Det intressanta var inte kritiken av själva transporten utan att jag missunnade gemene man billig pellets. Så kan väl en del av kritiken sammanfattas.

För mig var det ju enkelt att korta transporter är bra för miljön, men för den genomsnittlige pelletskonsumenten är priselasticiteten dvs priskänsligheten avgörande. "Billigt ska det vara". Men ett välutbyggt producentnät med många små lokala producenter är troligtvis ur logistisk synvinkel det bästa. Stora fabriker har skalfördelar beträffande produktionskostand per ton men transporterna inverkar ju effektivt med en negativ miljöeffekt.

Ett standardiserat förfaringssätt med transportdeklaration för pelletsen, energiåtgång vore väl bra men det är samtidigt lite av affärshemligheterna hos tillverkarna. Ingen vill väl bli utpekad som "miljöbuse"!
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag har inte läst den andra tråden. Men de som transporterar och tillverkar pellets betalar väl ungefär samma energipris som vi andra? (ungefär)
Så det kan rimligtvis inte gå åt mycket energi för att tillverka billig pellets för både tillverkare, transportör mfl vill gärna få tillbaka insatt kapital och helst också gå med vinst.

Tänker jag fel? Om det hade gått åt 1kWh att tillverka 1kWh pellets så hade knappast man kunnat köpa den för under en krona?

Fast det hade varit intressant att få se lite siffror. Det måse väl vara någon som räknat på det och det kan inte skilja jättemycket mellan olika tillverkare.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av teufel »

På någon pelletstillverkarsite jag besökte för ett tag sedan stod det att energiåtgången vid tillverkningen av pelletsen motsvarar ungefär 10-15% av energivärdet man får ut av den.

Det lär väl gälla de stora tillverkarna med rejäla pressar. Små tillverkare har förmodligen högre energiåtgång per producerad mängd pellets.

I någon annan tråd visades en länk till en brittisk leverantör av pellets. Pallpriset där låg på motsvarande ca 4200 SEK. Jag antog att de importerar en stor del av sina pellets, och när jag läste en utredning kring potentialen kring överläggande av transporter från lastbil till järnväg om södra delen av Inlandsbanan skulle bli farbar med tåg, så inser man lätt att om pelletstillverkarna i Dalarna kunde köra pelletsen med tåg hela vägen via Inlandsbanan till Kil och sedan till Göteborg skulle deras transportkostnader (och även miljöbelastning) minska betydligt.

/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Hittade här http://www.stovesonline.co.uk/fuel-CO2-emissions.html en uppgift på 16 gr/kg, det skulle inebära ca 3,3 gr/kWh men då är sista hemtransporten kanske inte inräknat.

Kollade även vad vindenergi har för CO2 ur en livcykelsperspektiv och såg då här http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_s ... 117381.pdf att det är ca 10-11 gr/kWh

Intressant att veta/räkna på vid vilka pellets transportavsånd, och COP värmepump på vindkraftsel ger mindre CO2 utsläpp än pellets.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Skriv svar