Fläktproblem TB Mini HJÄLP

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Lappe
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 25 dec, 2006 23:37
Ort: Karlskrona

Fläktproblem TB Mini HJÄLP

Inlägg av Lappe »

Hej

Jag tror att fläkten lagt av på min TB MINI, fläkten startar inte under uppstartsförloppet och brännaren lägger av eftersom den troligtvis inte får luft och blåser ren koppen.
Är det fläkten som är trasig?
Kan jag byta själv?

Är inte jättehaj på detta.

Med hopp om svar.

Daniel
Karlskrona, TB Mini, Albin 720 Trio std
MartinWihlney
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 27 jul, 2009 23:52
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av MartinWihlney »

Hej

Börja med att ta av kåpan och se om den snurrar lätt så inte lagrena har skurit.
Lagrena kostar runt 15-50 kr st beroende på vad för lager du monterar, dessa finns att beställa nästa var som.
Jag har bytt enbart lagrena då samma sak hände för mig.
Gör det ovan och kolla om den snurrar lätt.

mvh

Martin
Lappe
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 25 dec, 2006 23:37
Ort: Karlskrona

Inlägg av Lappe »

Tack för svaret, ska kolla om det är lagren.

Mvh
Karlskrona, TB Mini, Albin 720 Trio std
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Bytte just lager på fläkten till en granne med den brännaren. Lagret mot fläkthjulet satt fast, antagligen för att det kommit in damm i det. Lätt att byta dock, inga avdragare behövs bara att trycka med fingrarna. Mina lager har alldrig krånglar så jag tror att högt motryck i pannan med åtföljade hög temp och mer damm bakåt i brännaren påverkar lagren negativt. Ny enhet kostar runt 900 sek. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Lappe
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 25 dec, 2006 23:37
Ort: Karlskrona

Inlägg av Lappe »

Det visade sig vara lagren, tack för hjälpen
Karlskrona, TB Mini, Albin 720 Trio std
martinfalting
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 20 jun, 2011 21:11

Inlägg av martinfalting »

Håkan S:

Kan du beskriva lite tydligare hur du bytte lager? Har plockat isär min TB Mini nu och har hela fläkten framme men får inte av den där elgrejen som axeln går igenom och törs inte bryta/slå..
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Jag har bytt lager på två olika såna fläktar. Du ska nog inte behöva bryta eller slå på någonting.

Fläkthjulet är fäst på axeln med en liten insexkruv som du måste lossa på.

Sedan får man borra bort popnitarna som håller fast motorpaketet i fläkthuset.

Slutligen lossa skruvarna som klämmer ihop lagersätena kring motorn. "Elgrejen" är sedan bara att trä av.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
martinfalting
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 20 jun, 2011 21:11

Inlägg av martinfalting »

Isåfall har vi nog inte lika fläkt.

Jag köper en helt ny istället.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Hej igen,

Finns två olika fläktar som använts i denna brännare, Torin resp. Ziehl:

http://www.torsbyugnen.se/reservdelar.html

Torin
http://www.ved-pellets.se/butik/commerce.cgi?pid=5884
http://www.torsbyugnen.se/img/reservdel ... _30x20.jpg

Ziehl
http://www.ved-pellets.se/butik/commerce.cgi?pid=5885
http://www.torsbyugnen.se/img/reservdel ... tziehl.jpg

Den jag skrivit om ovan är Torin. Att byta lager på den är hyfsat enkelt. I bilderna som länkas ovan ser man tydligt bl.a. de popnitar som jag skrev om.

Hittar tyvärr ingen bild på motorsidan på Ziehl-fläkten. Däremot tycks det som att fläkthjulet har en annan typ av fäste mot axeln. Borde dock gå att lossa på något sätt, eller?

Kan du se vilken du har?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
martinfalting
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 20 jun, 2011 21:11

Inlägg av martinfalting »

En Torin har jag, fast den gamla såg inte ut som nya. Var o köpte en ny idag samt flamvakten. Kopplade in flamvakten först och sen fläkten, men anslutningarna på fläkten skiljde sig åt..? Det är ju två stift som pekar bakåt och där satte jag de två stiften som satt på gamla fläkten sen satte jag även en extra jord på det tredje stiftet ovanför axeln men brännarn vill inte gå igång ändå. Skruven matar i 3-4 sekunder sen får jag E3 direkt. Håller jag för fotocellen o startar så får jag E3 direkt.

Vad kan vara fel?
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Att du får E3 när du håller för fotocellen är ju korrekt. Det är så den ska arbeta.
http://www.torsbyugnen.se/file/InstrTBMini.pdf

Är glasen rena?

Är fotocellen rätt vinklad mot reflektorn?

Har du vettigt drag genom pannan?

Jag hade problem med E3:or på min i början när fläkten drog igång fullt. Mottrycket genom pannan var för stort så det blåste ut genom hålen vid glasen, vilket gjorde att det blev imma på dem & fotocellen reagerade. Det fastnade också en del damm i kondensen, så jag fick torka rent glasen stup i kvarten. Lösningen var förstås att ha bättre drag så att det inte kunde blåsa ut åt fel håll. Draget ska vara såpass att man får ett litet luftflöde inåt genom de två sidohålen även när fläkten går på högfart. Gå att kolla enkelt med lågan på en gaständare.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
martinfalting
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 20 jun, 2011 21:11

Inlägg av martinfalting »

glasen är rena

fotocellen orörd

drag"luckan" orört det med

Fläkten drar ju inte igång, provat att byta plats på stiften men ingen skillnad.

hur långt in ska flamvakten sitta, spelar det nån roll? eller den har väl inget att göra i uppstartsläget kanske..
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Felkod E3 har att göra med fotocellen vid fallschaktet. Den påverkas inte av flamvakten. Flamvakten kan däremot orsaka E6:or = att den inte detekterar någon låga. Läs gärna manualen som jag länkade till tidigare.

Om E3 uppstår så tror brännaren att det kan finnas för mycket pellets i fallschaktet. Därför avbryts driften. Det är en brandsäkerhetsfunktion, dvs. det ska förhindra bakbrand.

Eftersom den avbryter med E3 redan efter 3-4 sek så kommer den aldrig så långt i startsekvensen att den hinner dra igång fläkten, det ska ju komma först efter att den fyllt upp en hel startdos i koppen. Det tar betydligt längre än 3-4 sek.

Alltså: Lös problemet med E3:orna först, sedan kan du börja fundera på hur fläkten ska kopplas in.

Fotocellen: Vilken modell har du, den som tittar rakt fram eller den som tittar åt sidan? Jag hade den senare & det är lätt hänt att man kan råka rucka den lite ur läge så att den inte ser någon reflex från motsatta sidan. Kan enkelt kollas genom att kontrolldioden (gul har jag för mig) på ovansidan slocknar. Lyser denna diod = fotocellen får ingen reflex. Du kan också kika genom hålet och se med blotta ögat att du får reflex (från en röd diod som sitter i fotcellen).

Draglucka orörd: Må så vara. Ingen garanti för att man har drag genom pannan/skorstenen, dock. Men detta är ju inte ett givet problem eftersom din fläkt öht inte går igång enl ovan.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
martinfalting
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 20 jun, 2011 21:11

Inlägg av martinfalting »

Okej.. jag har den vinklade fotocellen. i bakkant på den lyser nu både gul och grön lampa. ska prova att greja lite med den då samt kolla igenom alla andra orsaker till E3an..
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Om du vrider sakta på fotocellen kan du enkelt hitta rätt läge. Så snart gul diod har slocknat så har du hittat rätt.

Grön diod ska lysa.

Finns f.ö. kopplingsschema i manualen så du kan se där hur fläkten ska kopplas. Såvitt jag kan se ska dock placering av de två anslutningarna för fas & nolla inte spela nån roll, fläkten går på växelström.

Hoppas det löser sig :)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar