Passat-panna

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
bossenisse
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 17:51

Passat-panna

Inlägg av bossenisse »

Hej. Är det någon som kör med Passat-panna ? En sådan där som har ett pelletsförråd "på ryggen" och skrapar in pellets bakifrån in i pannan ? Jag vet inte om det är något fel på pelletsen som jag köpt nu sist, men jag får inte pannan att "bränna ur" pelletsen riktigt. får tömma ut obränd pellets, eller rättare sagt dåligt urbränd pellets 2 ggr/ dygn, mot normalt ca 1 max 2 ggr/ vecka. I asklådan ska det ju bara bli ett "svart mjöl" kvar. Inte korn som inte är urbrända. Har försökt att ändra inställningarna med fläkthastighet och framrakningsintervall fram och tillbaka men det hjälper inte. Kanske någon som har tips att ge mig ?
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Tror du är ganska ensam om en Passat panna.
Är det här något liknande?
http://www.kaersgaard.dk/produkter_compact.htm

Känns som det krävs civilingenjör för att våga röra något på ett sånt här teknikmonster.
Finns det ingen handbok som ger någon handledning?

Har fläkten blivit igensatt av pelletsdamm så det blir för lite luft. Har det fastnat något i skorstenen, har draget förändrats, Har något rökgasspjäll vridits igen, Är det för lite tilluft till pannrummet. Är någon packning trasig så det kommer tjuvluft in i pannan.

Är bara några allmänna saker som gäller vilken panna som helst.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

På den Torsten länkar till såg jag en skrämmande sak: volym på 70L. För stor för att vara en "riktig" laddpanna till ackumulatortank, för liten för att vara användbar utan någon form av tank.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar