TB-Mini Problem med driftsättning/uppstart

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

TB-Mini Problem med driftsättning/uppstart

Inlägg av kbking »

Hej,

Punkterna nedan, 3.1 och 3.2 är det inga problem med, men på punkt 3.3 (start av brännaren) går det hela i stå.

Jag gör så här:

Ställer in effektläge 2 och ställer fläktspjället också på läge två, då visas en blinkande 2:a som övergår i fast sken, därefter ställer jag in termostaten så att brännaren erhåller signal att starta (=dvs att pannan har lägre temp. än önskad inst.), varvid fläkten går igång på brännaren och blåser svagt en 5-6 minuter, men därefter stannar allt av och inget mer händer. På styrboxen fortsätter dock 2:an att lysa med fast sken.

Brännaren är från 2005-2006 och enl. uppgift från säljaren kom den för hans del aldrig till användning - den ser också helt ny ut till att titta på.

Jag skulle gärna ta emot lite vägledning betr. hur jag nu ska gå tillväga, vad är det jag missar att tänka på?

Jag följer alltså instruktionsboken http://www.torsbyugnen.se/file/InstrTBMini.pdf:

3 DRIFTSANVISNINGAR
3.1 Uppstart av brännaren vid första strömsättningen
* Slå på strömmen.
* En nolla visas nu på displayen.
* Om ej noll visas, stega med knappen ”Effekt/Steg” till noll visas.
* Vänta tills nollan slutat blinka.
* Om fläkten startar, vänta 5-7 minuter eller slå av och på strömmen till brännaren.
* När en fast nolla visas i displayen, är brännaren startklar.

3.2 Fyllning av matarskruv
Uppfyllning av matarskruven görs endast då brännaren är ny eller om man kört tomt i pelletsförrådet.
* Lossa slangen från brännaren.
* Placera en hink under slangen.
* Ställ in läge noll på styrenheten.
* Vänta tills nollan slutat blinka. (Om fläkten går, vänta tills den har stannat, ca 5-7 min, eller slå av
och på strömmen då nollan slutat blinka).
* Tryck in knappen ”Matning/Återställning” tills skruven startar.
* Håll knappen intryckt tills ca 1 liter pellets erhållits i hinken.
* Montera tillbaka slangen på brännaren.

3.3 Starta brännaren
Brännaren startar automatiskt då ett effektläge 1-7 är valt och brännaren erhåller signal från termostat
att pannan har lägre temperatur än önskad inställning. Uppstarten tar ca 3-7 min.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: TB-Mini Problem med driftsättning/uppstart

Inlägg av Torsten »

Tydligen kommer det inte så långt att startdosen matas in. Eller är det dålig kontakt till skruven.
Blir tändelementet varmt? Om varken startdos eller tändelement aktiveras borde det vara något fel i styrningen.
Bäst kanske att lyssna med Torsbyugnen för att komma vidare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: TB-Mini Problem med driftsättning/uppstart

Inlägg av kbking »

Tack för det, det sista antagandet - styrningen - var huvudet på spiken! Jag kommer att ställa en eller annan följdfråga, återkommer när jag kikat närmare på det.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: TB-Mini Problem med driftsättning/uppstart

Inlägg av kbking »

Hej,
Hade jag läst igenom hela handboken så hade jag sett att fasen till brännaren behöver vara spänningssatt hela tiden. Det var det som ställde till det.
Den översta bilden är som kopplingsplinten på pannan ser ut. Tampen som s.a.s. hänger i luften motsvarar fasen till pelletsbrännaren. Som jag förstod det, ska den anslutas till överhettningsskyddet - se bilden - för att kontinuerligt ha spänning (och så har jag nu också gjort). Jag har provkört anläggningen och grejorna verkar fungera. Om någon kunnig ändå vill kontrollera att det är gjort korrekt så är det bra! Bilden strax under denna stora föreställer kopplingsschemat enl. instruktionsboken.

Bild

Bild


Detta är pannan ifråga, en Diom Topp 25 K.
När jag hade sotaren här nyssens menade han att jag skulle placera brännaren i luckan ovanför oljebrännarens tidigare plats. Anledningen var att rökgaserna då fick längst väg att gå. Hans råd föll mig på läppen och därför skar jag hål i den luckan samt svetsade jag ihop fyrkantrör med fästbultar passande till skruvhålen på pelletsbrännaren (=tips som jag snappat upp här!).

Nu har jag också haft tid till lite eftertanke: Jag har då blivit orolig för att placeringen är mindre bra för brännaren, att den kanske frestas för mycket där den nu sitter. Den sitter nämligen mycket nära förbränningskammarens tak, och därför blir det övre fyrkantsröret tillsammans med dockningsplåtens övre del på brännaren mycket varma. Nedre halvan av pannluckan och dockningsplåten tycks dock endast bli ljumna, så även fallröret: knappt ljummet. Allt baserat på en testkörning om c:a lite drygt en halvtimme, där effektläget var satt till 3 och fläktspjället till 4.

Bild

Detta är alltså pelletsbrännaren en TB-Mini. Jag har hela tiden antagit att den är förberedd för att kunna placeras nära förbränningskammarens takplåt, för som jag förstått det, så har flamriktare redan svetsats på på fabriken. Jag har också noterat ett inlägg av en seniormedlem här på forumet att denna brännare då blir helt och hållet framåtbrinnande, vilket skulle medge just denna placeringen. Men med min fortfarande stora okunnighet och därmed osäkerhet, så vill jag gärna få återkoppling även på detta.

Bild
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: TB-Mini Problem med driftsättning/uppstart

Inlägg av kbking »

Nu har jag kört i tolv timmar i ett sträck. Halva tiden med effektläge 3 och spjäll på 4, andra halvan med effektläge 4 och spjäll på 5. Jag mätte då temperaturen på som jag tror det varmaste stället - överst på brännarens fästplåt - och där var temperaturen med den lägre inställningen 85 C° och med den högre 95 C°. Värmespillet, om det är för högt eller inte, ja det blir ju nog rätt mycket, men hursomhelst så kommer det källaren och huset tillgodo, tror jag.

Jag antar att nästa steg jag ska ta, blir att kontrollera askan med avseende på färg och om det förekommer oförbrända pellets. Och mäta rökgastemperatur förstås.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: TB-Mini Problem med driftsättning/uppstart

Inlägg av kbking »

Var nere och tog bilder på brännarroster och brännkammare efter tolv timmars oavbruten drift.

I taket syns hur långt brännaren sticker in, endast cirka 1 cm in i förbränningsutrymmet (området där inget "stöv" fäst vid plåten). Djupet eller till bakre väggen är det 35 cm, vilket ju möter tillverkarens krav (=300 mm) med gott mått.

Bild

Närbild på askan på botten av brännkammaren.

Bild

Rostret efter tolv timmars förbränning. Inte så fint längre, men är det så det ska se ut?

Bild

Ja, vad går det att utläsa m.h.a. bilderna?
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: TB-Mini Problem med driftsättning/uppstart

Inlägg av bergatorparen »

Det är faktiskt rätt så bra det här, kanske på gränsen att vara lite mager förbränning eftersom det är lite sintring längst upp på rostret. Men märk väl: Det rör sig om mycket litet luftöverskott/pelletsunderskott så inga dramatiska justeringar behövs :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar