hur länge kan en TB Mini hålla

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

hur länge kan en TB Mini hålla

Inlägg av velund »

Är det någon som kört en TB Mini helt slut i brännarhuset?
Köpte en TB mer tänkt som tillfällig lösning för att köpa en ny modern brännare senare.
Tillverkad 2003 och eldad med varje vinter sedan. Roster och tändelement bytta men brännarhuset ser inte tunnare ut på något ställe. En 3 cm spricka på ena sidan set ut att vara svetsad.

Fanns det bara en modern styrning till brännaren så var alla problem borta.
Underhållseld finns men tiden max en halvtimme går inte att ändra. Steglös inställning av matningstiden som är ett dagens krav på en brännare saknas också.

Kan inte något av våra "styrelseproffs" Icecap eller Peter på Pelletsteknik offra lite tid och göra en pluginstyrning som passar brännare med 230V fläkt som TB Mini, Nymo och Iwabo?
Eller skulle det bli för dyrt? Är det många som skulle uppgradera om det fanns en helt ny modern styrning?
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: hur länge kan en TB Mini hålla

Inlägg av Icecap »

Såklart kan man bygga en modernt styrning, den biten är rimlig enkel men det tar sin lilla tid ändå.

Sedan ska man göra program till detta, det ska vara ett program som tillåter att man kan ställa in alla parameter så att det kan styra alla sorters brännare. Detta gör att det blir oerhört komplicerat att skriva och kanske ännu värre att konfigurera för användaren.

Men möjligt är det! Tyvärr kommer utvecklingskostnaden att hamna på minst 50.000:-, till det kommer en materialkostnad på kanske 1000:- per enhet samt EMC-test till minst 50.000:- för att kunde sälja enheterna.

Sedan måste man räkna in en seriös mängd tid på support och test av alla dessa "jag har minsann ställd allt rätt men skiten fungerar inte ändå!!!"-fall som till 90% kommer att bestå av "skit bakom spaken" på grund av de extremt komplicerade inställningarna.

Kan man sedan sälja kanske 20 enheter per år i kanske 5 år blir det 100 st innan produkten kan sägas ha mättat marknaden.

Detta vill ge ett pris om minst 12.000:- per enhet för att kunde försvara tillverkning och då har jag bara räknat in 4 timmars support per enhet. Och det är nog inte många som vill investera den summa för att förlänga levtiden på gammal hårdvara...

En alternativ lösning är då att tillverka en byggsats för de riktiga hardcore som faktisk gärna vill ha en hårdvara som bara ska lödas ihop och sedan kan de pilla med mjukvaran själva eller i grupp.

Jag skulle gissa att det kan röra sig om kanske 10 personer i hela Sverige som kan göra detta jobb, andra kan såklart "hänga på" och bara kopiera den mjukvara som denna hardcore-kärna utvecklar - om de delar med sig.

En byggsats skulle då hamna på kanske(!) 3.000:- och då skulle jag bara lämna ut ett testprogram som kan testa de olika funktioner på kortet och såklart en beskrivning av hur enheten är "skruvat ihop", alltså schema osv. Möjligen skulle jag skriva en mycket basal mjukvara-stomme att börja snickra på men det är allt. Ingen support eller liknande utan betalning - vilket kommer att ge produkten ett dåligt rykte...

Å andra sidan kan den duktiga programmör då hitta på många saker, det är möjligt att lägga till LAN/WLAN-support, GSM-modem support (det har jag på min brännare) och annat man vill ha. I grunden är det ju bara en fråga om att det ska finnas lite kommunikationsportar till "det lösa", själv vill jag gärna ha ett totalt husstyrningssystem som tar hand om värmebehov, ljus i fönster osv.

Men vägen dit är lång, även för en van programmör som jag.

Såklart blir enheten svårlödd, det blir ytmonterade komponenter i minimal storlekar och de kan egentligen bara lödas ihop av kunniga personer med en bra del lödvana.

Men kan du garantera (och då menar jag skriftligen!) att det blir såld ett minimum om kanske 100 satser under ett par år kan jag fundera på det, inte annars. det låter kanske hårt men det är tyvärr fakta.

Jag har sedan fördelen att jag kan utföra detta jobb via den brännare jag har men det är nog ett fåtal som har det så bra...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: hur länge kan en TB Mini hålla

Inlägg av msh16 »

Bra svar Icecap. Jag har också drömt om en modern styrning till min brännare som annars fungerar helt perfekt.
En PLC med 8A utgångar typ Elfas Millenium III för 1845 är nog så billigt det kan bli.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18822

Då återstår att hitta någon som kan göra själva programmet.

Smartast vore förstås att sälja av den gamla brännaren med opraktisk styrning och köpa något nyare medans man får något för "gamlingen".
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: hur länge kan en TB Mini hålla

Inlägg av Icecap »

Med den PLC lär du inte komma långt om styrningen ska vara det minste avancerat...
I databladet står det: 120 rader i ladder-programmering eller ~350 blockar i FBD-programmeringsspråk.

Tar man Janfire NH som referens (jag har ju lite kännedom om den) finns det runt 95 parameter som kan/ska ställas, detta ger att man ju måste ha en del mer rader för att kunde ställa dom från menyn osv.

Men visst, en PLC med minne nog och någon kunnig till att programmera den, då kan det nog bli bra. Dock faller hela idén som jag ser det: kan man inte programmera den själv är man likaväl i händerna på andra och då kan man likaväl köpa en ny brännare med visslor och pipor och extra bling-bling...

Det jag gillar så mycket vid att ha källkod osv. är ju sådana saker som jag har kopplat in:
* Ett GSM-modem som gör att jag får larm som klar-text SMS.
* Jag kan skicka kommandon till brännaren via SMS:
- "start": startar brännaren om den var stoppat.
- "start nu": som ovan + sätter termostaten till kall = brännaren börjar elda på. Bra när man är på väg hem till duschen...
- "stopp": avsluta drift, kyla ner askkoppen, askskrapa och stoppa sedan helt.
- "stopp nu": trycker på stoppknappen, här och nu!
- "status": får brännaren att skicka en SMS med status, temperatur, aktiv eller stoppat, utomhustemperaturen, panntemperaturen, pelletsmängd sedan senaste askning osv.
- "dusch": om panntemperaturen är lägre än måltemperaturen sätts termostaten till kall och brännaren börjar elda på.
* Har även automatisk styrning av om brännaren ska köra modulerande drift eller fast effekt. En användbar funktion under några veckor på våren och hösten, annars kan det kvitta.

Den modulerande driften och den funktion att man kan ställa fasta effekten i brännaren i steg om 1kW är i övrigt resultatet av mitt lekande - som jag lät Janfire testa efter ett tag... ;-)

Jag har roat mig ganska mycket...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: hur länge kan en TB Mini hålla

Inlägg av micke_932 »

Självklart funkar det hur bra som helst med en Millenium III, en TB mini är ingen Janfire, där finns bara en fläkt, termostat, fotocell, tändelement, flamvakt och skruv, där finns inget annat, programutrymmet räcker och blir över för alla funktioner du kan tänkas vilja ha med dom in/utgångarna.

Tanken var ju enligt ovanstående dessutom att programmet skulle fungera ungefär som idag fast med ställbara parametrar.

Fördelen med en köpt PLC överväger alla nackdelar flera gånger om, du får en massproducerad PLC som funkar från start, den är tillverkad i en zillion exemplar och alla barnsjukdomar är borta, man slipper displayer som uppför sig konstigt, tips från supporten som "jo det är nog styrkortet som har flippat ur, du får byta det och se om det hjälper" den är konstruerad för att fungera i en industriell miljö med dom störningar som finns där (dock behöver den placeras i en lämplig låda), den är enkel att programmera osv osv osv.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: hur länge kan en TB Mini hålla

Inlägg av ragge2 »

Jag tror mer på PLC än specialbyggen med chip som måste uppgraderas lite då och då. Billigare blir det också.
Ställs fläktstyrkan in en gång för alla så blir det mycket plats över i en Millenium 3.
Min brännare har Millenium 2 med mindre minne i. Den sköter ingång från termostatgivare (analog), ingång från fotocell och utgång mot skruv och tändelement. Mer är det väl inte på en TM Mini eller Iwabo heller.
Fördel med denna gamla brännare är egen termostatingång så man slipper panntermostaten, ställbar hysteres, ställbar pelletsmatning samt underhållseld.
Det är bara automatisk uraskning som saknas.

Visst finns det en del gnällspikar i Bionordictråden som klagar på precis allt men överlag tror jag de flesta med den här brännaren är helt nöjda.

Kanske Mårten från Bionordic kunde vidtalas att sälja programmet till Viking 9990 för hembyggarändamål. Behövdes då bara ett 24 V kraftaggregat till PLC:n och en termostatgivare så blev TB Mini och Iwabo rätt så moderna.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: hur länge kan en TB Mini hålla

Inlägg av Icecap »

Exakt hur man löser själva styrningen är av akademisk betydelse och det är sant att själva brännarfunktionen är rimligt enkel att få till.

Det jag har märkt är att säkerhetsfunktionerna tar väldigt mycket plats och omtanke. Även med ganska rudimentära funktioner kan det bli en hel del pillande för att få allt till att fungera bra.

Att ha fast hastighet på fläkten kan kanske fungera men det finns ju en anledning till att många brännare kan styra hastigheten, ofta är det för att få en bra start eller liknande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: hur länge kan en TB Mini hålla

Inlägg av protoflax »

Intressantaste tråden på länge hittar man här nere bland Övrigt. Hoppas folk hittar hit. :)

Att styra hastigheten på fläkten går bra med pulsning både vid tändning och uppstart och vid underhållseldning.
Inget problem alltså att ha fläkt med spjäll som man ställer in en gång för alla.

Mårtens bionordicprogram fungerar utmärkt på min brännare och det är lätt att väga matningen och justera om på matningstiden när man byter pellets.
Synd att man inte kommit på den idag så självklara grejen när Iwabo och TB Mini konstruerades.

Uraskning kanske jag grejar till senare med ett tillplattat kopparrör som sticks in bakom rostret och sedan uraskar jag med manuellt med tryckluftsslangen.

Tycker nog som slutsats att det borde löna sig att hotta upp dessa brännare för de som kan göra styrprogrammet själv.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Skriv svar