T B Mini problem?

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: T B Mini problem?

Inlägg av PatrikM »

Askan är mörkgrå, och brandskyddsinspektören påpekade att det var för mycket svart sot än vad det brukar i skorstenen.

Det jag gjort nyligen är att jag öppnade luftspjället i rökkanalen helt, det var inte helt öppet förut, men det gjorde jag nyligen, samt att jag ställde in dragbegränsaren, också nyligen.

Elpatron har jag ingen, utan jag använder endast pelletsen som uppvärmning.

I början när jag installerade brännaren så hade jag dåligt drag pga att spjället var lite stängt, vilket jag inte förstod då bygeln stod parralelt med röret och jag trodde det var helt öppnat då.
När jag fick lågan upp i schaktet så sa de på TU att jag skulle ta bort luckan längst nere i pannan

Den längst ner till höger av bilden inne i eldstaden.
När jag kikat in i pannan när brännaren går för fullt så är lågan riktad mot det lilla svarta strecket under den blå plåten, om det har nåt med saken att göra..
Bild

Nu när draget finns har jag hängt tillbaka luckan, så nu ser det ut exakt som på bilden.

@Eldvin
Vad kan hända om jag drar bort röret? Var röret insatt för att man eldade med olja, eller varför sitter det där?
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: T B Mini problem?

Inlägg av M.Lindskog »

Elpatron: OK, då kan det spåret avskrivas.

Askan: Du har möjligen inte en massa svarta bitar i den? Dvs pellets som inte brunnit ut?

Luckan: Med den luckan öppen passerar ju gasen mindre vattenmantlad yta på vägen ut -> den hinner avge mindre energi til pannvattnet -> en större andel av energin i dina pellets går till kråkorna. Eftersom huset fortfarande kräver samma mängd energi -> fler pellets måste eldas. Om det räcker för att förklara den ökning du upplevt är förstås inte säkert. Hur länge körde du med luckan borttagen?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: T B Mini problem?

Inlägg av Eldvin »

Röret användes säkert då pannan gick på olja.Vid olje eldning så bildas mindre rökgasvolymer än vid pellets eldning.När röken kommer upp till röret så kan turbulens skapas av att du får en förträngning. Tänk dig när du ska fylla soppa i gräsklipparn.Du fyller tratten men när den är full kan du inte fylla mer än vad pipen tar undan.Lika dant blir det om pipan blir för stor.När röken kommer upp en bit i skorsten så kallnar den och faller tillbaka.Det är därför du kan få bättre drag i skorsten då du sätter ett insattsrör i en för stor pipa.Men i båda fallen gäller att röret skall dras i hela skorstenens längd.
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: T B Mini problem?

Inlägg av PatrikM »

@M.Lindskog

Det har varit lite halvbrända pellets i asklådan när jag gjort rent ibland, men jag tror att de kommit när jag glömt skotta upp pellets i förrådet och att skruven gått tom och fyllt upp schaktet med pellets.
Men jag är inte 100% säker att det är därför.
Jag skall kolla igen när jag stänger av för sotaren. Han skall dyka upp här under veckan.

Jag körde ganska länge utan luckan där nere.
I ca 8-9 månader skulle jag tro. Där kanske vi har den ökade förbrukningen då.

@Eldvin
Jag skall kolla hur röret sitter och om jag klarar att lyfta ur det.
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: T B Mini problem?

Inlägg av Eldvin »

Det beror på hur dom satt fast röret.Antingen är det bara ner stoppat eller så sitter det en kona på röret och en massa isolering ner stoppat och då kan det bli lite bökigare då du drar så blir det som en plog.Man kan i värsta fall ta upp ett hål i skorsten och ta ur isoleringen den vägen.Men det märker du.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: T B Mini problem?

Inlägg av M.Lindskog »

@PatrikM: Jag tror luckan är en mycket tänkbar förklaring. Kör ett tag med den stängd & logga förbrukningen, så lär du förhoppningsvis se skillnad.

Apropå insatsröret: Satt det där även med den gamla brännaren? I så fall borde det väl ha gett upphov till bekymmer även då...?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: T B Mini problem?

Inlägg av Eldvin »

Skulle gissa på att röret satt där innan förra brännaren med.Och i så fall har detta röret kanske bidragit med många timmars huvudbry för TS. Man vänder upp å ner på ett helt pannrum och av en tillfällighet i ett helt annat ärende så syns felet klart i solljus fast man inte tänkt på det.Det är därför jag gillar när man fotar så man kan se möjliga orsaker som kan tyckas vara oväsentliga.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: T B Mini problem?

Inlägg av M.Lindskog »

@Eldvin: Nu kan TS förvisso svara själv, men jag läser i första inlägget:
Min gamla Compact A3 funkade bra, ...
Dvs. finns inget som pekar på att röret orsakade något problem innan brännarbytet, i vart fall. Men som sagt, TS kan enkelt sprida ljus över frågan.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: T B Mini problem?

Inlägg av kbking »

I första inlägget efterfrågade du andras erfarenheter av TB-Mini. Jag har haft den brännaren i tre år nu och den går som en klocka. Denna säsongen har jag hittills gjort av med lite drygt 4 pallar pellets. Jag sotar brännare och panna var tredje-fjärde vecka under den kalla årstiden.

Din profil kanske hade varit intressantare om du angett i vilken del av Sverige du bor, antal kvm du värmer, isolering, skorstenens längd och area, rökgastemp, etc.

Själv kör jag på effektläge 3 och läge 4 om det är riktigt kallt, fläktspaken har jag för mig är på läge 1 för det var den inställning som ett Testo-instrument en gång kom fram till som bästa inställning. Innan dess hade jag fläkten på läge 3 därför att jag tyckte askan blev bäst i färgen då. Hursomhelst så är jag mycket nöjd med denna lilla enkla brännare. Jag hoppas du lyckas ställa in den så du också blir lika nöjd, jag tror nämligen att det är fullt möjligt.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Skriv svar