T B Mini problem?

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

T B Mini problem?

Inlägg av PatrikM »

Hej
Köpte en TB Mini för 1½ år sedan, det första som hände var att lågan gick bakåt och smälte flamvakten, sedan efter en massa tester och justeringar på 1-2 veckor så fungerade den skapligt, den har gått som längst 1 månad nonstop sedan har den tamejfan krånglat var och varannan dag. Det växlar oftast mellan E3 och E6. Nu när jag gått ner och putsat glasen varje dag och torkat av flamvakten då och då, så gick den i 3 dagar. i morse var pannan nere i 20grader igen, vi får tacka gudarna att det inte är 20 minus ute! Hade larm E6 i morse. Efter att ha nollställt och startat om så går den igen. (Har alltså inte åtgärdat något, bara startat om).
Kan tändelementet vara dåligt redan?

Min gamla Compact A3 funkade bra, askade ur en gång i månaden, och drog i snitt 4 ton på 10 månader.
Den var väldigt sliten och jag tog för givet att en ny brännare 20 år senare skulle vara bättre och bränslesnålare. Jag kastade den och blev tipsad om denna lilla brännare. Som hittills gjort av med 4 ton på 6 månader! Fyllde på med 4 ton i somras (Juli/aug) och det krymper oroväckande fort i förrådet.

Vad har ni för erfarenheter med TB Mini? Funkar den bra eller dåligt för er?
Är väldigt nyfiken på om jag har fått ett måndagsexemplar eller om alla krånglar lika mycket.
Testade att ta bort glasen en period och då funkade det skapligt förutom att det sprätte ut pellets på golvet :?

/Patrik
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Andersm
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 20:13
Ort: trondheim norge

Re: T B Mini problem?

Inlägg av Andersm »

Hej jag har en tb mini som har gått i 4 vintrar
upplever den som stabil rensar rostret var annan vecka
den ær ganska kännslig før dåligt drag eller för trång panna sø jag her tagit bort en baffelplåt av två
se efter i kopplingen till flamvakten så det inte e dålig kontakt hade ett liknande problem som dig och då hade ena ledningen lossnat
jäspi PE-20 TB-mini kw 150 dragbegrensare
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: T B Mini problem?

Inlägg av PatrikM »

Tack den skall jag kolla, var nere nyss och såg att flamvakten var sotig, troligen därför jag fick E6 några gånger idag, har torkat ren den och startat om brännaren alldeles nyligen, så nu får vi se hur länge den går.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: T B Mini problem?

Inlägg av Stegatorparn »

Det verkar som inställningarna inte är optimala.

Kolla först draget och att dragbegränsaren är inställd på minst 10 Pa, annars kan det bli felkod E3.
Kanske dags att sota pannans kanaler.

Är sotet svart på flamvakten behöver förbränningen lite mer fläkt.

Vilken effekt kör du på?
Vilken panna har du?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: T B Mini problem?

Inlägg av nyman »

Alla vettiga pelletsbrännare kräver en riktig injustering för att fungera. Compact hade väl inga inställningar alls.
Glasen är till för att skydda dig mot bakbrand när brännaren är felaktigt inställd.
Välj ett effektläge som passar för din hittills hemliga panna och justera sedan in fläktspjället efter röken så förbränningen blir bra. Har du för hög effekt fungerar det inte utan röken vill gå bakåt ut genom fallröret.
Vilken inställning har du på dragbegränsaren?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: T B Mini problem?

Inlägg av PatrikM »

Jag har en tmv-20 panna
http://www.nibeonline.com/pdf/039323-2.pdf
Sotet på flamvakten var svart.

Hittills har jag testat att ha effekt på 2, fläkt på 2-3
Effekt på 3 och fläkt på 3.

Bild

Pannan ser ut som bilden i genomskärning, skillnaden är att jag fick ta bort den lilla luckan nere till höger ovanför asklådan pga av att lågan brann bakåt när den satt där.

Var nere idag och tittade lite. luftspjället högst upp på den grå klunsen ovanför pannan var helt öppet så jag testade att stänga det ett hack. Märkte efter en stund vid min fasa att pelletsslangen började smälta :(
Har bytt slangen och ställt spjället öppet igen. Känns som om jag eldar för kråkorna just nu...

Behöver jag ringa hit nån från Torsby ugnen så de får ställa in brännaren optimalt?
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: T B Mini problem?

Inlägg av Stegatorparn »

Bilden fungerar inte. Lägg upp den på forumbilder.com, där finns färdiga länkar att klistra in.

Vad jag förstår kör du nu på 6 eller 9 kW och det skall pannan klara.
Får en känsla av att pannans alla kanaler och rökrör måste sotas.
Kommer du åt kanalerna som framgår av genomskärningen?

Sedan skulle jag vilja se en bild på det luftspjället du talar om.
En dragbegränsare är nödvändig om du ska få ordning på brännaren.
Vad har du för skorsten? Höjd?

Brännaren klarar du själv att ställa in med hjälp av anvisningar du får här på forumet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: T B Mini problem?

Inlägg av PatrikM »

Hoppas den syns nu :)
Bild
Jag klarar av att sota där den 1a, 2a och 4e pilen finns.
Jag sotar ur så mycket det går varje gång jag tömmer asklådan.
Med den förra brännaren askade jag ur ca 1 gång/mån
Nu blir det mellan 2-4 veckor, brukar ta det när den ändå stannat och är nere på 20 grader.

Här är en bild från framsidan

Bild

Här är spjället som jag menade. Det finns även en liten lucka på fronten som går att ställa in.

Bild

Skorstenens höjd vet jag ej, men skulle gissa på ca 10m. Jag har inte mätt diametern på pipan men den är nog 1-1½ dm i diameter.
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: T B Mini problem?

Inlägg av Eldvin »

Spjället uppe på stosen skall stå fullt öppet.Dragbegränsaren som de står TigerX på ,,Vad är den ställd på??
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: T B Mini problem?

Inlägg av Stegatorparn »

Du får försöka komma åt samtliga kanaler, alla pilar på genomskärningen.
Den långa vertikala kanalen kommer du åt genom att ta bort vingmuttrarna och sotluckan med dragbegränsaren. En lång flexibel viska gör jobbet. Sotet rakar du ut från eldstaden. Ta även det horisontella rökröret mot skorstenen när du ändå är igång.
Den korta vertikala kanalen är knepigare men kan nog tas från den översta luckan. Du får använda fantasin och improvisera. Flexibel skaftviska, kätting eller vad du kan ha. Misstänker att kanalen aldrig blivit sotad.
Om det är ett spjäll du ringat in på bilden skall det vara helt öppet.
Alla andra luckor eller spjäll på pannan skall vara stängda och täta. All luft till förbränningen skall gå via brännaren.
Dragbegränsaren ställer du in på 15 Pa till en början tills du får brännaren att funka. Kanske kan gå ner till 10 Pa senare. Här finns en manual för dragbegränsaren http://global.tigerholm.com/Tigerholm_p ... tionSV.pdf

Hur får brännaren/pannrummet tilluft utifrån?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: T B Mini problem?

Inlägg av PatrikM »

Dragbegränsaren stod på på 20-25 Pa, har justerat den till 15 Pa

Sotar inte Sotaren ur alla kanaler när han kommer till folk och sotar?

Eller måste det kanske göras en gång i månaden?

Jag har dörren till pannrummet öppen mot övriga källaren. Har även en tilluftsventil i ytterväggen i pannrummet.
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: T B Mini problem?

Inlägg av Eldvin »

Om du tittar på dragbegränsaren på bilden så ser den rätt sotig ut.Vilket kan betyda att brännaren inte alls går bra.Om du då sänker draget lär det inte bli bättre.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: T B Mini problem?

Inlägg av Stegatorparn »

PatrikM skrev:Sotar inte Sotaren ur alla kanaler när han kommer till folk och sotar?
Det intrycket jag fått är rätt blandat. En del är ambitiösa och sotar det man ser, i alla fall om man är med, en del gör så lite som möjligt. Min sotare drar bara skorstenen och får betalt därefter.
Skall sotaren ta hela pannan får man nog begära en ekonomisotning och vara med själv.
Och som Eldvin säger, ändra inte dragbegränsaren förrän du fått ordning på draget genom pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: T B Mini problem?

Inlägg av Eldvin »

En sak som slog mig.Sitter det en sotlucka i botten på pannan som förbinder med kanalen som går upp mot stosen??Skulle ju troligen kunna samlas sot och flygaska där. Sen rostret i brännarn de sitter rätt?
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: T B Mini problem?

Inlägg av PatrikM »

Jag tror det mesta dammet du ser är pelletsdamm. Dammade in en del i pannrummet när de fyllde på pelletsen med bulkbilen.

Jag gick ner och tittade för två timmar sedan, blinkade E6, det var pelletsdamm på insidan glasen som löste ut fotocellen.

Jag har storstädat i pannrummet idag. tog bort dragbegränsaren och såg då att spjället som jag ringat in på bilden bara stod halvöppet när bygeln pekade längs röret. Misstänker att det är därför det varit lite si och så med draget...
jag har nu öppnat det helt, sotat ur så mycket jag kan, har även stoppat tillbaka den lilla plåtluckan längst ner i pannan.
Har dragbegränsaren på 15Pa.

Testar nu för att se om det fungerar från start.

Brännaren tände som den skulle, lågan står snett uppåt/innåt in i pannan. Ser bra ut. Nu är den uppe i 70grader.



Spännande och se om det fungerar bättre nu.

@Eldvin
Den lilla blev jag ombedd att ta bort då jag inte fick tillräckligt drag i pannan. Jag har satt tillbaka den idag. Jag rakar alltid ut askan som hamnar där också :)

Rostret sitter rätt. Det ligger med den plana kanten på "läppen" i brännaren strax under hålet till tändelementet och den lilla fliken är utåt och uppåt,
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Skriv svar