Återkommande bränslefel på green energy brännare

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
jonasOlofsson
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 15 feb, 2015 11:34

Återkommande bränslefel på green energy brännare

Inlägg av jonasOlofsson »

Jag hade för ett tag sedan problem med tändfel, se: viewtopic.php?f=37&t=16312
Detta löste jag genom att höja startdosen.

Nu har jag dock problem med att jag får bränslefel med oregelbundna intervaller, ibland går brännaren en timme eller två för att sen kunna gå 2-3 dagar.
Sen stannar den och visar bränslefel. Jag har kollat i brännaren och sotat ur ordentligt. De gånger jag har öppnat den så har det mycket riktigt inte funnits någon pellets där. Däremot så matar den fram pellets om man startar den igen eller trycker på den manuella matning. Jag har mätt startdosen och den verkar inte variera utan håller sig på sina 5 dl.

Vad kan detta bränslefel bero på? Vad kan jag göra? Alla tips mottaget tacksamt.
Villa 1 plan + källare (103+103 kvm)
Kombipanna PARCA NORAH 3000 olja/ved med elpatron på 12 kW, ombyggd till pellets
Brännare Green Energy P20
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Återkommande bränslefel på green energy brännare

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar vara ojämn pelletsmatning, kanske beroende på spån.
Kan också vara att brännaren är snålt ställd så förbränningen blir mager och är då matningen ojämn kan det bli bränslefel.
Vad har eldstadsväggarna för färg?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jonasOlofsson
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 15 feb, 2015 11:34

Re: Återkommande bränslefel på green energy brännare

Inlägg av jonasOlofsson »

Jag tycker sotet ser grått ut, alltså inte vitt och inte svart. Kanske lite mer åt det ljusta hållet, men inte mycket isf. Sotet på väggarna har samma färg som sotet som ligger i pannan. Om jag däremot öppnar askningsluckan till den kammare där jag kan elda med ved så är sotet kolsvart.

Dessa värden hade jag förut:
Driftmatning: On: 1.8 Off:19.0
Mjukstart: On: 1.4 Vänt 50.0

Jag provade för någon dag sen att ändra till:
Driftmatning: On: 2.0 Off:19.0
Mjukstart: On: 1.6 Vänt 50.0

Gjorde dock ingen skillnad. Sen jag postade förra meddelandet så har den stannat 3 ggr.
Villa 1 plan + källare (103+103 kvm)
Kombipanna PARCA NORAH 3000 olja/ved med elpatron på 12 kW, ombyggd till pellets
Brännare Green Energy P20
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Återkommande bränslefel på green energy brännare

Inlägg av Stegatorparn »

När stannar den för bränslefel?
Under uppstart eller under normal drift?

Vad har du för panna?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jonasOlofsson
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 15 feb, 2015 11:34

Re: Återkommande bränslefel på green energy brännare

Inlägg av jonasOlofsson »

Pannan är en Parca norah 3000.

Jag vet inte om det är uppstart eller drift, har aldrig lyckats vara i pannrummet då den stannat, som sagt så kan den snurra på ett tag och sen stanna.
Villa 1 plan + källare (103+103 kvm)
Kombipanna PARCA NORAH 3000 olja/ved med elpatron på 12 kW, ombyggd till pellets
Brännare Green Energy P20
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Återkommande bränslefel på green energy brännare

Inlägg av Stegatorparn »

Enda sättet att komma vidare är att vara på plats när det händer och notera vad som går fel.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jonasOlofsson
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 15 feb, 2015 11:34

Re: Återkommande bränslefel på green energy brännare

Inlägg av jonasOlofsson »

Den stannar under normal drift. Den matar fram ett antal gånger och sen plötsligt kommer det inget och den stannar med bränslefel. Vid omstart så matar den fram precis som vanligt.
Villa 1 plan + källare (103+103 kvm)
Kombipanna PARCA NORAH 3000 olja/ved med elpatron på 12 kW, ombyggd till pellets
Brännare Green Energy P20
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Återkommande bränslefel på green energy brännare

Inlägg av Stegatorparn »

Då är frågan om skruven går när det inte kommer någon pellets.
Motorn kanske slirar på skruvaxeln.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Återkommande bränslefel på green energy brännare

Inlägg av nyman »

Kan det vara nätaggregatet till 24voltsskruven som tröttnar? Eller är det en 230V skruvmotor med ett styrrelä som matas med 24 volt från PLc.n. Verkar lite konstigt att sätta en 24 volt likströmsmotor till att driva skruven.
Hämtat ur handboken:
"El-drift skruvmotor VDC 24"

Att motorn slirar på skruvaxeln kan också vara en orsak som sagts.
Enklast sätta sig och vänta när brännaren startat med en multimeter inkopplad vid skruvens elmatning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
jonasOlofsson
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 15 feb, 2015 11:34

Re: Återkommande bränslefel på green energy brännare

Inlägg av jonasOlofsson »

Jag är rätt säker att det är en 24 volts likströmsmotor. Går bara en sladd från brännaren upp till skruvmotorn och ingen från vägguttaget. Vad tänker du att jag vill mäta efter start? Om det kommer 24 VDC vid drift eller något annat jag kan titta efter?

Ang slirande axel så har jag tyvärr inte lyckats sitta där nere när det stannat. Ska försöka rigga en kamera så jag kan kika på det i efterhand.

Ska ta mig mer tid till att försöka felsöka i nästa vecka då jag faktiskt har lite tid också :)
Villa 1 plan + källare (103+103 kvm)
Kombipanna PARCA NORAH 3000 olja/ved med elpatron på 12 kW, ombyggd till pellets
Brännare Green Energy P20
Skriv svar