Tändproblem TB Mini

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
Xalibur
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 10 maj, 2013 10:02

Tändproblem TB Mini

Inlägg av Xalibur »

Hej,

har en TB Mini brännare i en Albin Futura-panna. Har fungerat bra sen vi flyttade in i huset för drygt två år sedan. För någon månad sedan började brännaren krångla för mig, ibland slocknar pelletsen (alternativt tänds inte alls, har aldrig lyckats vara i pannrummet när det händer så jag vet inte exakt hur förloppet ser ut). Efter det matas det på med pellets tills fotocellsgivaren ger felkod E3 i styrboxen (alltså pellets upp till fotocellen). Detta händer bara ibland, när jag rensar brännaren på pellets och startar den så kan den gå kanske ett dygn men sen samma problem igen.

Tänkte först om det kunde vara tändelementet som var dåligt så jag bytte det, men samma problem fortfarande.

Har också en lite äldre brännare som jag testat med istället, den har nu gått 4 dagar i streck utan problem, så jag antar att det är något i den första brännaren som är dåligt. Vad kan det vara?

Mvh
Henrik
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tändproblem TB Mini

Inlägg av Stegatorparn »

Eftersom den startar efter rensning, tror jag att inställningarna inte stämmer med den pellets du har.
Har du fått en ny leverans nyligen?
Är eldstaden kolsvart inuti?
Kommer det gråsvart rök ur skorstenen?

Blir det ja på frågorna, så öka lite på fläktspjället eller sänk effektläget ett snäpp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Xalibur
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 10 maj, 2013 10:02

Re: Tändproblem TB Mini

Inlägg av Xalibur »

Jag har nyligen fått leverans av pellets, men problemen började innan dess. Och det fungerar som sagt med en identisk brännare med samma inställningar. Ingen gråsvart rök ur skorstenen, ser ingen rök alls.

Kör Neovas pellets.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tändproblem TB Mini

Inlägg av Stegatorparn »

Är switch 5 ställd off, underhållsfyr, så ställ den på on, eltändning istället.
Kan vara så att fyren slocknar under långa stillestånd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Xalibur
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 10 maj, 2013 10:02

Re: Tändproblem TB Mini

Inlägg av Xalibur »

Ska kolla switch 5 i helgen. Tycker ändå det verkar konstigt då jag kör med samma styrbox till nuvarande brännare och då fungerar det utan bekymmer.

Tack för tipsen, skriver här igen när jag kollat switch 5.
Xalibur
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 10 maj, 2013 10:02

Re: Tändproblem TB Mini

Inlägg av Xalibur »

Switch 5 var satt i läge on. Nu har jag kört med min andra brännare i över en vecka utan något avbrott, och då med samma styrbox och övrig setup identiskt med när jag kör första brännaren. Måste helt enkelt vara något i den första brännaren som håller på att ge upp, frågan är bara vad...
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Tändproblem TB Mini

Inlägg av nyman »

Kan ju vara flamvakten i den nyare brännaren som skadats av värme och ger felaktig signal till styrningen att det brinner. Om du skiftar flamvakter mellan brännarna får du reda på.
http://www.eldkraft.se/produkt/flamvakt796

Är fläkten på den nyare brännaren i bra skick och är fläktspjällen lika inställda såkan du knappast ha felet där.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar