Problem med TB Mini pelletsbrännare

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
Erika
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 24 nov, 2015 11:09

Problem med TB Mini pelletsbrännare

Inlägg av Erika »

Hej!

Vi har en TB Mini (årsmodell ca 2004 tror jag) pelletsbrännare hemma som inte riktigt vill fungera så vi börjar få det lite kyligt inne och man står ingen lång stund i duschen om vi säger så ;-)

Det hela började med att vi kände att det var dåligt med värme på elementen och ingen värme på varmvattnet. Vi ringde rörmokare som kom och bytte termostaten som skulle släppa på det kalla vattnet från botten på ackumulatortanken när vattnet från pannan blivit +72 grader. Vi upplevde att det kom igång med värme någotsånär men efter ett dygn var det kallt igen. Vår laddomat står ständigt och lyser och visar att den vill ladda i pellets (och det har droppat i några små pelletsar med jämna mellanrum ner i pannan), men det försvinner i princip ingen pellets alls i förrådet.

Problemet verkar vara att det inte kommer tillräckligt med pellets till pannan för att den ska komma upp i ordentlig arbetstemperatur - den kommer upp i ca 70 grader men inte mer än så. Vi har proveldat med ved (har kombipanna) och då funkar pannan utmärkt och vi får både bra med varmvatten och värme på elementen (men vi vill hellre elda med pellets eftersom veden hittills krävt väldigt mycket passning).

Vår gissning har varit att det är något med matarskruven till pelletsen som ställer till det hela, och vi har därför bytt motor samt lager. Vid provkörningen (matade fram med manuell matning på styrboxen) så matades ca 3/4 delar av röret fullt och sedan stannade alltihop. Innan vi bytte motorn lät det som ett "klonk" när pelletsen kom upp till hälften av röret, och detta fanns kvar även efter motorbytet.

Idag har jag dragit åt de insexskruvar som håller axeln mellan skruvmotorn och spiralen, det visade sig att de var lite lösa. Provade sedan att mata manuellt igen, och då funkade både skruvmotor & spiral i ca 20 min. Sedan stannade både motor & spiral, och om jag inte släppte "manuell matnings-knappen" så tog det ca 3 sekunder så började skruven snurra igen. Detta har upprepats otaligt antal gånger nu, och skruven går allt mellan 5 sekunder till flera minuter innan den stannar i några sekunder och sedan börjar snurra igen. Nu har jag matat fram i 40 minuter (skruven är 2 meter lång) men än syns ingen pellets, det låter dock som att den är rätt så högt upp i röret. Kände på skruvmotorn och den var skållhet så det kändes inget vidare.

När vi hade loss skruven förra veckan så kunde vi inte lyckas se några skador på spiralen som skulle kunna orsaka stoppen. Nu är vår "förhoppning" att det är skruvspiralen som är problemet, för om det inte är den så har vi slut på idéer på vad det kan vara som orsakar bekymret.

Vi har haft ute både rörmokare & elektriker men ingen löser problemet, så jag hoppas att någon här har några briljanta lösningar och idéer på vad som kan vara fel?! :-)

Mvh Erika
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med TB Mini pelletsbrännare

Inlägg av Stegatorparn »

Har ni kollat om det är fullt med spån runt skruven i förrådet.
Skruven klarar inte av att transportera spån nåt vidare, utan det blir kvar i förrådet så pelletsen når inte skruven. Behöver i regel rensas 1-2 gånger om året för problemfri drift.

Kan var ett överhettningsskydd som stoppar motorn. En del motorer är inte avsedda för kontinuerlig drift utan max 30 minuter. Det brukar framgå på motorns märkskylt. Normalt går motorn några sekunder och står still lite längre.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erika
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 24 nov, 2015 11:09

Re: Problem med TB Mini pelletsbrännare

Inlägg av Erika »

Japp - inget spån i förrådet. Tömde skruven & förrådet och dammsög upp allt smått som låg i botten så nu är det bara vanlig pellets som finns i förrådet.

Okej, så om det är överhettningsskydd så skulle jag kunna testa att starta upp den när det fått svalna lite igen?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med TB Mini pelletsbrännare

Inlägg av Stegatorparn »

En bild på installationen kanske kan ge en ledtråd.
Ladda upp på t.ex. forumbilder.com och länka till den i ditt inlägg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar