Varför löser överhettningsskyddet ut så ofta?

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
mangeglams
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 24 sep, 2018 21:36

Varför löser överhettningsskyddet ut så ofta?

Inlägg av mangeglams »

Hej!

Jag har en NYMO pelletbrännare som jag nyligen bytt överhettningsskydd på då den började lösa ut stup i kvarten. Detta var i våras, och det såg ut som problemet löstes efter bytet. Nu när pelletssäsongen börjar dra igång igen märker jag att problemet finns kvar (har återuppstått), överhettningsskyddet löser ut väldigt ofta, kanske varannan dag/körning. Den går att återställa, vilket jag gör. Men problemet kommer som sagt tillbaka.

Hur bör jag felsöka vidare? Byta öh-skydd igen och hoppas på att det var ett söndagsexemplar? Reda ut ifall det verkligen blir för varmt i brännaren (vad är "för varmt"?) eller byta någon annan del som kan orsaka problemet?

Mvh
Magnus
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Varför löser överhettningsskyddet ut så ofta?

Inlägg av Stegatorparn »

Börja med att lägga handen på fallröret när brännaren har löst ut eller gått 15 - 20 minuter.
Är röret mer än ljummet, hett så du knappt kan ta i det, så fungerar nog överhettningsskyddet som det ska.
Då är draget för dåligt och pannans samtliga rökgasvägar ska sotas.
Kontrollera att uteluftsventilen i pannrummet är helt öppen och den fria arean är minst lika stor som skorstensarean.
Skulle det inte hjälpa, får du minska effekten på brännaren.
Vad har du för panna?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mangeglams
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 24 sep, 2018 21:36

Re: Varför löser överhettningsskyddet ut så ofta?

Inlägg av mangeglams »

Pannan är en ERYL.

Jo nog blir fallröret varmt, så det är nog inte fel på öh-skyddet då.

Pannan är nysotad och insugsventilen till pannrummet är öppen och bör räcka i storlek, så utifrån ditt resonemang så är det kanske läge att fundera på om effekten ska justeras ner. Jag ska kika vidare på det spåret!

Tack för bra tips!

/Magnus
Miramithe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 18 jun, 2017 16:50

Re: Varför löser överhettningsskyddet ut så ofta?

Inlägg av Miramithe »

Hur mycket effekt kör du på? Jag har en NyMo 200 och mitt rör blir varmt men inte så man bränner sig. Kör på 15kW
marenen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 14 feb, 2012 15:21

Re: Varför löser överhettningsskyddet ut så ofta?

Inlägg av marenen »

Vet inte om det har löst sig men fick själv samma problem med att överhettningsskyddet börja lösa alt oftare och oftare. Tänkte att det berodde på sotning så körde med värmepumpen till sotaren varit på besök med problemet kvarstod. Efter att läst lite mer i forumet här så testa jag att öppna fönstret i pannrummet, då funka allt som vanligt igen.
CTC TOTAL 364-494 -85
NyMo 150 CALERO -08
Mecaterm Flash 900 -92
Acktank TS 500L -13
Skriv svar