Biovarm

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
Tomas N
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 11 okt, 2006 12:25
Ort: Sandviken

Biovarm

Inlägg av Tomas N »

Tjena.
En kompis syrra har skaffat hus, och i det huset sitter en pellets brännare som heter Biovarm. Är det någon som vet något om denna. Jag hittar inte så mycket på nätet. Skulle vara bra med en bruksanvisning och lite erfarenheter kring denna.
Tack Tomas N.
Hus: 118 kvm, två plan + källare, -26.
Panna: Diom Dt20k -88.
Brännare: Ep-18.
Shuntautomatik: M90 Lcd med ute+inne givare.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Biovarm

Inlägg av Barsk »

Tomas N skrev:Tjena.
En kompis syrra har skaffat hus, och i det huset sitter en pellets brännare som heter Biovarm. Är det någon som vet något om denna. Jag hittar inte så mycket på nätet. Skulle vara bra med en bruksanvisning och lite erfarenheter kring denna.
Tack Tomas N.
Jag har en sån som jag just försöker sälja, modell -98.
Leverantören heter El-Team i Kramfors och nås på http://www.el-team.nu
Du borde kunna få tag i en manual där om du ringer.

Modellen är rätt simpel men robust. den har ingen underhållsfyr så det blir en kallstart varje gång, det är väl nackdelen jämfört med modernare konstruktioner. Fast jag vet inte om övermatade brännare kan ha sånt iofs. Annars har den funkat fint för mig.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Varför skulle en övermatat brännare inte kunde ha underhållsfyr?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Icecap skrev:Varför skulle en övermatat brännare inte kunde ha underhållsfyr?
Det kan den säkert. Jag ville bara påpeka min okunnighet i området.

Bio-Warmen i den skepnad jag känner den har inte underhållsfyr. Möjligen att den har det i modernare varianter, men det är inget jag hört talas om.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Den stora frågan är *varför* man skulle vilja ha underhållsfyr? :wink:

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Abbe skrev:Den stora frågan är *varför* man skulle vilja ha underhållsfyr? :wink:

mvh
Abbe
För att det ger bättre driftsekonomi.

En panna där fyren slocknat har fortfarande lite drag i skorstenen och drar därför ut varmluft ur rummet, och kyler pannan.

Vid varje kallstart så slits tändfunktionen oavsett om det är en "varmluftspistol" eller värmeplatta som i Bio-Warm.

Varje kallstart tar 5-15 minuter innan pannan är igång och värmer. Står man där med kallt varmvatten efter att ha fyllt sitt badkar så är det mindre kul.

Vid undehållsfyr så matar man bara på med lite nya pellets och blåser på med fläkten så startar brännaren snabbt på några minuter.
Nackdelen är att det sotar och tjärar lite mer om underhållsfyren får gå under långa tider.

Enligt min mening är den bästa kompromissen att köra underhållsfyr på vintern och kallstarter på sommaren med hysteresen (mellanrummet mellan starttemp och stopptem på sådär 20 grader eller så).

Har man acctank kan man säkert klara sig utan underhållsfyr också.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att ha underhållsfyr för bättre driftekonomi är nog ganska fel!

Men att ha det för snabbare svar på termostat är ett rätt svar.

Det finns en del brännare som har underhållsfyr och på vintern och med liten differens fungerar det bra, på sommaren bör man köra stor differens och med "kallstart" utan underhåll.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Icecap skrev:Att ha underhållsfyr för bättre driftekonomi är nog ganska fel!
Varför?

1) En brännare har dålig verkningsgrad under uppstart. Om man minimerar uppstarttiderna så vinner man driftsekonomi.

2) Vid kallstart måste du tillföra värme för tändning. Det är elkraft på sisådär 1500 W som står och blåser under några minuter per gång. Bidrar inte precis till driftsekonomin.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Räknade ut hur mycket effekt en Janfire NH använder till att starta elden: 95,6Wh. Detta motsvarar ca: 20g pellets.

Edit: Denna uträkning baseras på att elementet är på 1000W, att det kör på 100% i 2:20, 90% i 2:00 och 80% i 2:00 varefter elden är igång.

2:20 @ 1000W = 38,9Wh (avrundat värde)
2:00 @ 900W = 30Wh
2:00 @ 800W = 26,7Wh (avrundat värde)
Summa= 95,6Wh
Pellets innehåller 4,8Wh/g, alltså ger 95,6Wh/4,8Wh/g = 19,92g

Dessa 20g bränns lätt upp och mer till på 3:20 i en Janfire NH med underhållseldning, andra har glödhållning där det bara ligger och pyr och de kommer längre på 20g.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
M_O
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 21:29
Kontakt:

Inlägg av M_O »

Håller inte med dig Icecap. Det finns ett naturligt drag genom pannan som ligger och kyler pannan. Vi har gjort praktikska prover och varje gång har det vissat sig att en besparing görs ca 10-15 %. Ska man komma undan kalldraget måste istället ett spjäll stängas vilket finns på oljebrännare just av denna orsak eller använda UH eldning.
Sommar tid är draget lägre och där håller jag med dig helt klart, eltändning och stor hysteres.
Vad startdosen beträffar kan variaera mycket mellan fabrikat.

Mats
Tillverkare
Panna Euronom Viking B16 GL med automatisk uraskning (Tryckluft)
Bollnäs, BioNordic Pelletsbrännare AB
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Vi är helt överens om att det finns ett självdragsförlust! Jag ska testa till sommar (när det bara är VV som gäller) att se skillnaden men i nuläget kan min "mätning" inte ge ett tydligt svar.

Och att startdosen till viss del är "bortkastat"... jo, det kan jag hålla med om, brännkopp ska värmas upp osv.

Att ett motorstängd spjäll vore helt rätt grej är vi överens om också för hur vi än vändar och vrider det finns det ett självdrag som kylar vilket självklart är en förlust i pannan.

Vad jag påstår är att den ineffektiva förbränning som sker vid UH-eldning motverkar sitt ändamål förutom att den förstör en massa miljövärden men självklart beror detta ju på HUR lång tid UH-eldning används.

Är det kallaste vinter och man har 20 min mellan eldningsstopp och start är UH-eldning helt rätt, är det 2 timmer mellan är det fel. Det är inte vinter/sommar som är problemet, det är vår/höst som kan ge problem att välja rätt.

Vissa brännare kan hålla en glödbädd i flera timmer och detta vill jag påstå är helt fel men jag ser gärna siffror på att jag har missuppfattat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Är det för risken av gengasexplosioner vid nästa start som inga brännare
har spjäll som stängs när brännaren stannar. Vissa brännare har ju
fribåsning efter avslutad eldning.
Jag tror att rätt mycket energi vädras ut ur pannan vid pauserna.
Har själv funderat på en grej. När brännaren stannat, aktiveras ett
relä som rycker upp sotluckan en 7-8 cm. Amatörmickel som skulle
minska draget genom pannan och kylning av pannvattnet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Gus
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 12 mar, 2005 11:26
Ort: Kramfors Västernorrland

Är glad att jag har en Biowarm

Inlägg av Gus »

Som sagt i rubriken :D
Har haft min Biowarm (med skruv)sen 2001 och har kört helår sen dess. Det enda jag har bytt sen start är en stålbit sk bländare 240kr.

Service av relä till mjukstängande i skruven efter 7år (1000kr)det var ej trasig, bytte i förebyggande syfte.

Gör av med 6,5ton /år en driftsäkrare brännare får man leta efter :D
Albin Trio från -90
Biowarm från 2001 (skruv)

//Gus
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Biovarm

Inlägg av CPMS »

Tredje bländaren på 10 år, måste säga att Biowarm är ganska driftsäker och snäll på reservdelar.
Har även bytt startplatta 3 gånger.

Värme och rostfri plåt kan ge ganska roliga resultat.
Bild
Bild
Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Biovarm

Inlägg av micke_932 »

Är det för risken av gengasexplosioner vid nästa start som inga brännare
har spjäll som stängs när brännaren stannar. Vissa brännare har ju
fribåsning efter avslutad eldning.
Alla brännare blåser väl en stund efter att den slutat mata pellets hoppas jag i alla fall ?

Antagligen, alla former av automatik som spärrar rökgasernas väg kan ställa till det ordentligt om något fallerar, möjligtvis med någon form av anordning där brännaren kan detektera om detta "spjäll" är öppet och att spjället automatiskt öppnas vid strömavbrott och liknande så kanske... men även då är det vanskligt, när ska man stänga spjället ? det genereras en hel del rökgaser en bra stund efter att brännaren stannat.

Eurofire har faktiskt ett spjäll i brännaren, det sitter efter fläkten, dock så är det ett självreglerande spjäll så hur stor funktion det har kan ju diskuteras.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar