biowarm

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Kom å tänka på vad El team heter nu. Det heter Biotronic.

Kolla runt lite vart man kan hitta några vettiga hjul för inte en allt för stor summa. Clasohlson verkar ha rätt så bra hjul. det är bara att gå in på den deras sida och söka på hjul så hittar du nog vad du söker.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hej!!!

Det var ett tag sedans vi la in något i denna tråden.
Finns det någon mer som har denna brännare?? (bio-warm)

Jag har fortfarande problem med starten på min pelletsbrännare. Samt att det hoppar förbi några pellets lite då och då. Vilket jag gärna vill få stopp på. Någon av er som har samma problem?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Vad är det som krånglar med starten?

Att det hoppar förbi pellets borde väll bero på 2 saker, antingen så är vinkeln på fallröret för stort eller så är spridningsplåten felriktad?!
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Det som gör att det krånglar med starten??

När pelletsbrännaren är nysotat så är rosterytan för stor. så att pelletsen inte räcker till. Men om jag skulle ändra på matningen så skulle förbränningen bli dålig. (för tjockt lager av pellets.

Men när pelletsbrännaren har gått några dagar så blidas det aska på rostret vilket gör att rosterytan blir minder och då kan den tända hur bra som helst. verkar som om startdosen ska justeras en anning. Men det kan ju också vara så att tändplattan är dålig på vissa ställen.
Det ser ut som att det oftast tänds upp i ena hörnet. Det andra tar det mycket längre tid för att komma igång.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Förresten. Såg lite annat som kan vara bra att veta.
Tittade i clasohlsson katalogen .

Såg att det hade delar som verkar passa på bio-warm brännaren.

Om fläkten ger med sig så har de än sådan.(kolla länken)
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=20439393

De har även kokplattor. (helt vanliga som används som tändelement)

Visst reservdelarna till bio-warm är förhållandevis billiga hos återförsäljaren. Men de är ju också ganska simpla grejer i dem.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Nu kommer jag inte ihåg vilken man ställer startdosen på men det går ju att ringa och fråga, du kan ju prova att byta värmeplattan. Jag gav 366 kr med moms och frakt för den på biotronics.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

Jag har för mig grön potentiometer anger pelletsmatningstiden vid start.
Vissa äldre modeller har dock inte denna potentiometer monterad på kretskortet och då vet jag inte om det finns något sätt att justera startdosen utan att ändra eldningsmatningen.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

hmm. Det är just det jag har . Den äldra modellen utan grön potetiometer.
jag får ringa och höra med biotronic.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Men jag har ju en äldre brännare än dig och jag kan ändra startdosen, nu kommer jag bara inte ihåg vilken jag skruvade på för att ändra den.
Men det var nån potentiometer som ändrade hur länge den skulle mata på pellets innan den startade.

Om du ringer så får du gärna fråga vilken potentiometer som gör vad på kretskortet.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Tittade lite på tidigare inlägg.


Såg att du bezt hade köpt ett bulkföråd. =)
Hur har du tänkt att det ska fungera?
Ska du ha det nuvarande lilla föråd som mellanlager.(det gröna)
Sedan ha en styrning som säger till när det tar slut i mellanförådet.

Bara undrar för jag går i samma tankar som du. =)
Ska försöka hitta en bättre begagnad pelletskruv och styrning så att jag kan ha ett större förråd. Typ ett ton eller nått. (så man slipper att fylla på var tredje dag.)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Jo köpte ett bulkförråd förra året, har dock inte blivit av att jag satt ihop det, har fullt upp ändå här hemma och det funkar smidigare med småsäckar än vad jag trodde.

Hade ett externt bulkförråd tidigare och den gick att ställa på timer på något vis. den funktionen lyckades jag aldrig med riktigt utan fyllde manuellt och slog av när det behövdes, eller också gick den tills det var fullt och överbelastningsskyddet slog ifrån(inte så bra för motorn kanske).

Så hur jag gör med nye vet jag inte, antingen som förut med installerar någon sorts nivåkontroll, eller också kanske man byter till nån skruvmatad brännare och kör direkt från förrådet.

Får se hur jobbigt jag tycker det är i vinter, då om det är riktigt kallt så får jag nästan fylla varje dag, iaf varannan.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hej igen.

Nu var det ett tag sedans man skrev här.

Nu har jag lyckats flytta frännaren och sedan ha förrådet vid sidan av panna. Hade tidigare behållaren framför men insåg att det inte var en så bra lösning vi sotning. (stod bara ivägen samt att det vara svårt att ställa tillbax den på samma ställe.)
Håller på att utvecklar en svängarm till brännaren så att man slipper dessa i och ur lyftande av brännaren samt att jag får upp den i behagligare arbetshöjd.

Nu har jag efter tre-fyra försök av justering falllplåt. Lyckats får till en hyfsat spridning. Men upptäcker att pelletsen ligger och brinner för nära tändplatta så att det blidas fort sotkaka på den. Vilket gör att efter 4-5 dagar stör upptänningen.
Frågan är då till ni andra som har denna brännare.
Hur lägger sig pelletsen för er under körning.?? Ligger det väldigt jämt? Är det mer mot bländaren än vad det är mot tänd plattan.

Har för mig att det gick mer än en vecka under vintertiden utan att sota rostret. (innan jag flyttade brännaren) Nu så är det bara höst. Ändå håller det sig bara 4-max 5dagar.

Tror jag snart blir tokig på att justera denna fallplåt. För så fort jag gjort någon justering av förådet så måste man ändra fallplåten.

antar att jag måste böja ner den lite för att få pelletsen längre fram på rostret.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Har inte riktigt kollat hur det fördelar sig, ska kika när jag kommer ihåg. Däremot så behöver jag inte sota ofta, har inte gjort det sen Augusti tror jag.

Dock så är inte elementen igång ännu, kör bara på golvvärmen som är i köket och hallen, håller runt 20 grader på nedervåningen då och ca 18 grader på övervåningen och det funkar. Får slå på resten när det blir lite kallare men då ökar förbrukningen markant. Mångdubblas faktiskt.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

Jag tänkte bara meddela hur man ställer startdosen på äldre BIOWARM-brännare

På de modeller där grön potentiometer inte finns att ställa startdosen med, finns troligen ett tidrelä (orange?) i kretskortets nedre högra hörn. På detta finns två små rattar med vilka man ställer startdosens längd.

Höger ratt: Här ställer man tidreläets område (1 minut, 1 timme etc)
Vänster ratt: Här ställer man 1-60 sekunder (om 1 minut är vald på högra ratten)
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Tack! För den info.

Ringde just i tisdags och frågade biotronic. Hehe.
Men nu så finns den informationen här med. gött! :thumleft:

Man får nog sammanställa all info från denna tråd. Så kan fler läsa sig till hur man ställer in brännaren alt. ändrar.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar