biowarm

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

biowarm

Inlägg av deasstore »

BIOWARM

Är det någon mer som har en sådan pelletsbrännare?? Skulle vara kul att byta lite erfarenheter och annat smått å gött. :)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Jodå, jag har en från -97 och eldar i en kombipanna från 70-talet.

När vi flyttade in för knappt 2 år sen så var rökgas temperaturen närmre 400°, fick hjälp av svärfar att installera lite plåtar och har nu fått ner den till runt 200° vilket känns lite bättre.

Efter vi bott här 1 år eller så så gav fläkten upp i brännaren, ringde Biotronic (f.d. elteam) och kostade runt 900 kr med lite nya relän som skulle vara bättre. Men den tände inte som den skulle iaf efter detta, efter felsökning på telefon konstaterades det att det var dioden(?) som "ser" om det brinner eller ej som var slut och en sån skickades och efter lite mer telefonhjälp så trimmade vi in allting.

Och för några månader sedan så gav värmeplattan upp och de skickade en ny, kostade 370 kr med frakt. Men innan jag förstod att det var värmeplatten så fibblade jag med lite inställningar så detta tog en stund innan allting fungerade som det skulle, men nu har den gått några månader utan några sådana problem.

Däremot har jag haft lite problem med pelletsen jag fått denna leverans(småsäck), en del av pelletsen är alldeles för långa, 3-4 cm ibland. Detta har medfört att pannan stannat någon gång då pellets har fastnat i fallröret eller vid riktplåten i brännaren.
Justerade fallröret så den bara fick 1 böj istället för 2 och jag riktade om riktplåten lite, efter det har den nog bara stannat 1 gång.

Förut så hade jag ett bulkförråd som jag hade utanför huset, men detta fick rivas då vi dränerade. Förra ägaren har nog aldrig tömt detta förråd sedan det installerades -97 och det var en jäkla massa spån i, men brännaren hade inga problem att bränna detta också(har hört att en del brännare har svårt för sånt). Men det kanske inte var så effektiv förbränning dock.

Kör på det näst minsta effektläget på brännaren(kommer inte ihåg vilken effekt det blir av det).
Har även en elpatron på 9 Kw som backup som sätts igång när panntemperaturen är 65°, brännaren jobbar mellan 75-95°.

Planer framöver är:

Installera ny schunt(med automatik) då min i pannan inte går att reglera längre utan den pumpar i stort sett ut full värme när cirkpumpen är igång. Har en termostat sitter i vardagsrummet som styr när cirkpumpen slår av/på.

Rumstermostater till alla element.

Dragbegränsare

Bulkförråd i källaren(är inköpt men inte monterat)

Dra vattenburen värme in till utbygget som är på 50 kvm och idag värms av el-element.

Det var smått o gött om mig.. :)
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Kul att hitta någon som har denna gamla gedigna pelletsbrännaren. :)

Har precis som du flyttat in i ett hus för något år sedans. Kunde då inte så mycket om denna pelletsbrännare. Utan körde första eldnings säsongen på de inställningar som tidigare ägare kört på.

Vilket i sig var helt fel!
Fick byta roster och lågriktare eftersom tidigare ägare inte hade någon koll. Utan hade luftspjället för högt inställt. (för mycket luft=för varm=bränner hål i roster)

Glömde säga det i början att jag kör i en panna från 70 talet. (exonom A25, kombipanna)
Brännaren var monterad i askluckan längst ner. Vilket i sig också var fel.
Om man vill ha ut en bättre verkningsgrad.
Så för inte så länge sedans mätte ja upp rökgaserna. Å det visade sig att de var aldeles för höga. (300°c) Så även där har jag gjort några justeringar.
Fick flytta om pelletsbrännaren till oljehålet. Å helt plötsligt så är rökgaserna ner i 150-175°c. Men fick lite problem med att ställa in så att effekten blev rätt.

Fick även lite problem med att brännaren blev för varm. Vilket lustigt nog visade sig vara att jag tog ut för lite effekt. (inställt på för liten roster storlek)

Nu kör jag på matar läge 4 och 4 hålrader på rostret.
Har haft vissa problem med att det blir för mycket sotkaka på rostret. Så jag ska gå ner lite på luften. Där jag just nu ska prova att köra på läge 3 istället.

Antal kvadratmeter jag värmer upp är ca 197.

Andra delar jag har bytt är.
Fotosensorn. (den som ser om det brinner)
Relä till tändplattan. (Trodde först att tändplattan var trasig men det
visade sig vara relät.)

Ett litet tips. Om det nu skulle vara så att fotosensorn är trasig. Oftast är det att plasten har smällt lite utav värmen.
Då kan man ta ut sensorn och skala av lite i toppen. (dvs plasen som har smällt eller blivit deformerad av någon anledning) Då tar man bort det som gör att sensorn inte ser om det brinner eller ej. Å vips så har man en väl fungerande fotosensor igen. Fast de fungerar bara en gång. =P
Så det bästa är nog att kolla upp vad som gör att den smälter..

Det var lite om min anläggning. Ojj!! det blev mycket.

Föresten.. vad har du för inställningar om du kör på näst minsta.. det borde ju vara matar läge 2. vad har du för inställningar på rostret och luften då?
Lite av intresse eftersom jag kör på ganska kraftigt. Kanske finns en del att tjäna på om jag ställer in lite lägre effekt. (längre kör tider mindre start & stopp)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Effektläge 2 kör jag ja(2:a hålet), är det samma som matarläge eller rosterläge?
Eller är det några mer inställningar man kan göra effektmässigt än bara skifta vilket hål bländaren sitter i?

Var man ställer in timer hur länge den ska mata pellets innan den tänder har jag hittat. Har för mig det var potentiometern längst ner till höger.

Luften har jag försökt kolla på elden vilken färg det är på lågan och har ställt den som jag tycker den ser bäst ut. Hamnar strax under mitten på skalan där man kan dra fläkten.

Ja just ja, jag värmer 190 kvm(dåligt isolerad) + 80 kvm källare med en riktig dålig källardörr som läcker in luft(oinredd).

Tror inte det var det problemet på min fotocell, den var helt död. Blev ingen skillnad hur man än gjorde med inställningarna.

Brännaren startar tyvärr ganska ofta, varje ½ timme nånting, vilket inte verkar särskilt effektivt.

Tycker de har billiga reservdelar och är väldigt hjälpsamma på telefon om det skulle krångla. Tror jag satt nästan 1 timme med dem första gången det krånglade och det kostnadsfritt.

Ja just, mer planer för framtiden:

Installera Varmvattenberedare i serie med pannan, som det är nu så kan vi precis duscha 2 personer innan vattnet tar slut. Och det verkar inte så bra nu när vi får iordning på nya badrummet och slänger in ett badkar där.

Du råkar inte ha en ritning/beskrivning över styrenheten?
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Hejsan bezt och välkommen hit
Har du läst våra regler ?

3. 3. Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in.
Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp sidan hittar du det .
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

bezt skrev:Effektläge 2 kör jag ja(2:a hålet), är det samma som matarläge eller rosterläge?
Eller är det några mer inställningar man kan göra effektmässigt än bara skifta vilket hål bländaren sitter i?

Matar armen. (eller vad det nu heter) Den ska vara graderad 1-6 precis som fläkten. Matar inställningen sitter under ett av plåtlocken. (under pelletsförådet.)
Har för mig att antalet hålrader på roster ska stämma överens med matningen.
Det tycks fungerar för mig iallf. (alltså 2 hålrader. läge 2 på mating.)


Sedan verkar luftens inställningar var lite si och så beroende på draget i pannan. Men ahr man dragregulator så är det lättare.

Var man ställer in timer hur länge den ska mata pellets innan den tänder har jag hittat. Har för mig det var potentiometern längst ner till höger.

Är det den oranga potentiometer.?? Finns två svarta skruvar att ställa på.
vilken ska man ändra på?? Om man vill ändra start dosen.


Luften har jag försökt kolla på elden vilken färg det är på lågan och har ställt den som jag tycker den ser bäst ut. Hamnar strax under mitten på skalan där man kan dra fläkten.


Ja just ja, jag värmer 190 kvm(dåligt isolerad) + 80 kvm källare med en riktig dålig källardörr som läcker in luft(oinredd).


Tror inte det var det problemet på min fotocell, den var helt död. Blev ingen skillnad hur man än gjorde med inställningarna.

Brännaren startar tyvärr ganska ofta, varje ½ timme nånting, vilket inte verkar särskilt effektivt.

Japp !! det gör min med. Men man kan ju skaffa en termostat med större hysteres. Så ska de ju bli mindre start o stopp.

Tycker de har billiga reservdelar och är väldigt hjälpsamma på telefon om det skulle krångla. Tror jag satt nästan 1 timme med dem första gången det krånglade och det kostnadsfritt.

Ja just, mer planer för framtiden:

Installera Varmvattenberedare i serie med pannan, som det är nu så kan vi precis duscha 2 personer innan vattnet tar slut. Och det verkar inte så bra nu när vi får iordning på nya badrummet och slänger in ett badkar där.

Du råkar inte ha en ritning/beskrivning över styrenheten?
Jo då jag har ritning och beskrivning på pelletsbrännaren. ge mig din en adress så kan jag kopiera den och skicka till dig..
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Ett liten förtydligande angående inställningar.

Det finns tre inställningar.

Mataren.

Rostret.

Luften.

Enl beskrivning bör mataren och rostret ha samma inställning. Medans luften kan variera beroende på vilken utrustning man har samt draget i pannan. Men oftast stämmer även inställningen på luften överens med mataren och rostret.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

.
Matar armen. (eller vad det nu heter) Den ska vara graderad 1-6 precis som fläkten. Matar inställningen sitter under ett av plåtlocken. (under pelletsförådet.)
Har för mig att antalet hålrader på roster ska stämma överens med matningen.
Det tycks fungerar för mig iallf. (alltså 2 hålrader. läge 2 på mating.)
Aha där har jag aldrig kollat dumt nog, verkar ju väldigt logiskt när du säger det att man ska styra matningen där, stod ingenting om det vad jag sett i manualen som jag har. :oops:
Får kolla det nästa gång jag får tid.

Förklarar ju varför jag inte märkt så stor skillnad när jag ändrat inställningar på rostret.. :lol:

Vilken potentiometer det är kan jag inte svära på 100%, men är 95% att det var den till vänster. Kanske ska börja skriva upp sådana saker, börjar bli senil redan vid 30 verkar det som.

Sen finns det ju en potte högre upp och den var till ställa känsligheten på fotocellen om jag inte minns helt fel. Den delen stod i min manual iaf så det går att kolla.

Såg att vi hade samma märke på pannan också, lustigt sammanträffande det med. Undrar vad det är för skillnad på dem.
Men jag har min brännare sitter längst ner. Hmm
Iofs har jag ju en hygglig rökgastemp. 180 gr nysotad, 220 gr mot slutet.

Du får min mailadress i pm
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Vad gäller skillnader mellan våra pannor så tror jag min är lite högre.(större vattenvolym)

Tror tanken är att den ska vara för tvåfamiljshus. (eftersom det tidigare varit uppdelat i två boende) Därav lite större panna. Din heter A20F. (F:et står för förådsberedare tror jag. Medans min har beteckning B. Batteri beredare. Menas nog att det är en genomströmsslinga)

Tror min har lite högre effektutag. (kanske är därför som jag kör på högre inställningar)
Annars så är de helt identiska. (tror jag) Ialf till utssende. Var hos den snubben som installerat min pellets brännare o jag har för mig att han har en sådan pannmodell som du har. (den var lik min fast lite lägre på höjden)

Den installatören kan man inte rådfråga precis. Han tyckte att det bara är bra att köra brännaren i luckan längst ner. (ved utrymmet) Å när jag frågade vad han har för rökgastemp. Så låg de på 300-350.

Men han hade ändå provat att köra i oljebrännarhålet. Men då blev det för varmt så att brännaren stängdes av hela tiden.
-För dåligt drag påpekade jag då. Men det blev ingen mer diskusion av det utan han kör glatt vidare med att elda för kråkorna..

Såg att jag fick din mejl.. jag det var ju bra. Men tyvärr har jag inte manualen på datorn. Men jag kan skickat till din postadress.

Du skrev tidigare att du satt in plåtar för att få ner rökgaserna.. var har du satt dem?? å hur?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Förlåt för min långsamma post men det har varit lite mycket just nu.
Jag har någon sort pappersmanual på kanske 15 st A4 sidor, är det en sådan du har också?

Plåten var det svärfar som satte in, men som jag förstod det så går den vertikalt från nedersta luckan och förbi mellaneldstaden upp till den översta eldstaden.. Svårt att beskriva i text, speciellt då jag inte gjorde det själv.
Försöker illustrera istället som jag förstod att den sitter.

Bild

Tycker det borde vara det effektivaste då rökgaserna går en längre väg än att sätta den i oljedelen, men du hade ju en lägre rökgastemperatur så jag vet inte vilket som är bäst.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Japp det är nog den instruktionen jag har .
Tyvärr stämmer inte allt med min brännare.

Undrar hur du har beställt dina reservdelar. Har du köpte dem direkt ifrån tillverkaren. (Biotronic)
Själv så får jag köpa dem via en tråkigt återförsäljare. Som knapt har lust att beställa hem nya reservdelar.

Vad gäller plåten så har jag nog inte riktigt fattat denna konstruktion. Ska det förlänga rökgasvägen? Täpper ni inte till hålen till oljebrännarkammaren. Så att röken går rätt upp och förbi den lilla baffel som sitter längst upp i pannan. Fast jag kan nog har fel. (det har ju hänt förr) :lol:

På tal om fel. Tittade vad det stod på min panna. Å hör o häpna. Det var samma modellbetäckning som du har. ?? Fast jag har instruktioner på en annan pannamodell.??? Men men. så är det ibland. Undrar vad du har för pannvolym. Min är på 270l.

Sedan har jag upptäckt att jag har för mycket drag i skorstenen så där ska jag köpa en dragbegränsare. Nu när det har blåst kraftiga vindar så har brännaren blåst på som bara den. Så jag har fått köra på lägsta luftinställningen som gick och ändå så blev det för hög förbränning. (för lite pellets till mängden luft som blåser in)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Mr snabb är här och postar.
Pannan har tickat och gått så jag har bara fyllt på pellets och sett glad ut, är lite trångt vid pannan så jag har svårt att kolla något utan att flytta förråd och hela alltihopa.
Men nu har jag kollat igenom vad svärfar gjorde ordentligt då jag behövde sota ur pannan, min fina ritning som jag gjorde stämmer ju inte alls, precis som du misstänkte.

Om man öppnar den översta luckan har han lagt en plåt horisontellt, tvingar runt rökgaserna så de inte smiter ut direkt till skorstenen.
Plåten såg ut såhär ungefär:
Bild

Kollade infoplåten på pannan också och den sa att vattenvolymen var på 160 liter och beredarvolymen var på 100 liter. Så du har nog en större modell då.

Provade nu att ställa ner matningen till 2 och sätta rostret på samma.
Höll på att få en chock när jag gick ner en ½ timme senare, 150 grader i rökgastemperatur. Ändrade dock inte luften något då färgen på elden såg bra ut ändå.
Får se om den orkar värma upp pannan med denna effekt då.
Lite skillnad mot mina 375 grader mot nu 150 grader i rökgastemperatur!
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Här är mister snabb på g..=P

Japp. nu förstår jag hur plåten är konstruerad.

Ser att vi rent teoretiskt sätt har samma volym på pannan. Du har ju 160+100=260l. Jag har ju en pannvolym på 260 också. Fast med en kopparslinga istället för beredare. (jag hade visst fel om volymen också, sa ju tidigare att det var 270l. Men det var bara de som stod i den gamla beskrivningen)

Där ser man vad dessa små inställninga gör. hoppas bara att det räcker med den effekten för att värma huset och varmvattnet en kall vinter dag. (Men troligen blir det inte kallare än -5 grader på vintrarna nu för tiden)

Vad gäller temperaturen så är mitt problem att den är lite för låg. vill gärna få upp den lite. För som det är nu så ligger den på 140-150° vid nysotad panna. Och med tanke på att den gamla skortstenen inte ska vitra sönder pga fukt. Så vill jag ha upp värmen lite. Nu så kör jag på nästan 4 i matar inställning och läge fyra på rostret. Tycker det funkar hyfsat. Men undrar dock varför det blir sånna sotkokor efter några dagars eldning. Antar att det är normalt. ?? (kan ju vara pelletsen det beror på)

Just nu har jag investerat i en Ny termostat som har större hysteres. kan sällas på mellan 50-90°. Så nu går brännaren igång vid 65° och stänger av vid 88°. Kan ge dig tipset att köpa en sådan. Var inte så himla dyr heller. Och enkel var den att installera. Kostnaden var runt 1300. Och nu har jag halverat uppstarterna.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Har en termostat som jag kan ställa in hysteresen hyffsat bra på. Går nu vid 65 till dryga 90 grader.
Lägre än så vill jag in ställa då jag kör att elpatronen ska gå igång vid 60 grader om brännaren skulle haka upp sig eller något liknande.

Får som sagt se om effekten räcker kalla dagar eller om man måste ställa upp effekten.

Är huset som är så himla oisolerat som gör att jag får täta starter när värmen är igång, matar ut ganska varmt på elementen när det är kallt ute. Skulle behöva installera shuntautomatik dock, men det är så mycket som man ska göra.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Japp. Det finns mycket man vill göra. (det är ju inte bara pannan som behöver ses över)
Har själv ett gammalt hus från-39 så dä är inte så bra isolerat det heller.
Men som sagt vet inte om man tjänar så mycket på att tilläggsisolera. Det kan vänta till man ändå måste renovera fasaden.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar