Pelletsbrännare Bioflex 260

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Pelletsbrännare Bioflex 260

Inlägg av wepe »

Köpte en brännare enl rubriken . Tror det är en kopia på Roslagsbrännaren . Fick med papper på den men inget om hur den
ställs in . Finns Termo , Eff 1 , Eff 2 , Fstart . Tror att jag fattar ungefär , den går bra i Niben . Men skulle vara kul att veta lite mer fakta om någon vet ? Tex växlar den till eff2 automatiskt ? Vidare skulle den misslyckas att tända matar den in pellets en tid efter :roll: Vilket jag tycker inte känns vidare tryggt . Har sänkt termotiden vilket jag TROR är den man ska sänka ? Kanske någon som vet :roll:

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om det är en kopia på RB så kanske det är likartat, RB har ett vinterläge där brännaren går över till effektläge två efter en viss inställd tid, kan tänkas vara likartat.

Det sitter en termostat i bakkant på brännarhuset som måste nå upp till 45 grader inom inställd tid annars stannar brännaren, kan tyckas primitivt men funkar hur bra som helst om du ställer in tiden på ett vettigt värde, om det brinner så är det ju inga problem, om det inte brinner så fylls brännaren med en skvätt pellets i och för sig, enda gången det ska inträffa är om tändelementet lägger av.

Se dock till att ha lite marginal så att den inte stannar fast det brinner.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Tackar för svaren . Men jag har varit ute för att brännaren har kommit upp i temp men sedan tydligen slocknat ?? Varpå den ligger och matar in pellets tills termostaten slagit ifrån därefter går den ytterligare ett tag , tänkte om det var det värdet man kunde ändra på läget termo ? Har dom fyra lägena jag kan ändra på . Som jag fattat det ska det vara samma programvara som RB ?? Denna är från -03 kanske har kommit nyare programvara till RB ?? Vad jag TROR är väl Fstart uppstartstiden ? Effekt lägen är ju inget underligt . Så återstår Termotiden ??
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Vad jag förstått så var det nån som hoppade av från RB för ett antal år sedan och började sälja kopior på deras brännare men det är rätt många år sedan så om det är samma mjukvara så är det nog gamla grejor som man kopierat.

Det är svårt att jämföra parametrarna eftersom dom heter helt annat i RB brännaren.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Har oxå fattat det som att det var typ något sådant , att någon hoppade av eller dyligt ? Tackar för svaren , stämmer nog att det inte heter samma som i RB . Brännaren funkar bra i Niben , men skulle vara kul
att veta lite mera om den . Köpte den för skojs skull sitter ju inte precis i sjön :roll:

Tackar


wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar