Pannrummet mitt

Här kan du skapa en tråd och visa upp ditt eget pannrum/energisystem!
Skriv svar
KalleXX
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 07 okt, 2009 19:14

Pannrummet mitt

Inlägg av KalleXX »

Hej!

Några pannrumsbilder. Calmar V33, Laddomat 21, 3 st 500 liters Strömsnäsackar varav en s.k. tekniktank med solslinga: http://picasaweb.google.se/kallexx64/Hu ... directlink

EDIT: Numera finns en 20 kW Eurofire BAXI Millenium II, MAFA veckoförråd o skruv installerad. Brännaren kan anslutas från sidan. Att fixa styrning av rökgasfläkt via PLCn pågår.

Isoleringen gjorde susen, ingen bastuvärme längre :D

Kallexx
Senast redigerad av KalleXX den tor 13 aug, 2015 01:21, redigerad totalt 2 gång.
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Snyggt som fan! :D
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Snyggt.
Köp lite cellplast isolering på byggmax och lägg uppe på tankarna så räcker värmen ännu längre :)

Så har jag gjort
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
KalleXX
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 07 okt, 2009 19:14

Inlägg av KalleXX »

Andreas Hansson skrev:Snyggt.
Köp lite cellplast isolering på byggmax och lägg uppe på tankarna så räcker värmen ännu längre :)

Så har jag gjort
God ide, jag har funderat på det, är dock lite fåfäng eftersom det nog inte blir så snyggt. Egentligen skulle man isolera runt om med cellplast eller varför inte med http://www.wiedland.se/thr/index.htm

KalleXX
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

KalleXX skrev:
Andreas Hansson skrev:Snyggt.
Köp lite cellplast isolering på byggmax och lägg uppe på tankarna så räcker värmen ännu längre :)

Så har jag gjort
God ide, jag har funderat på det, är dock lite fåfäng eftersom det nog inte blir så snyggt. Egentligen skulle man isolera runt om med cellplast eller varför inte med http://www.wiedland.se/thr/index.htm

KalleXX
Det blir nog billigare med cellplast.Jag är nog lite tveksam till det andra rymd materialet.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Kontaktade dem för drygt ett år sedan,kan sammanfatta= dyrt kvm/pris.
Sedan är det tydligen så att man under inga omständigheter får pressa samman, då blir det "pannkaka" av luftbubblorna. Jag hade kört på cellplast.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar