CPMS pannrum

Här kan du skapa en tråd och visa upp ditt eget pannrum/energisystem!
johan.p
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 04 dec, 2008 16:06
Ort: arkelstorp/skåne

Re: CPMS pannrum

Inlägg av johan.p »

me too..... :D
VB joker 00, VB viking 05,mafa .wipex
storaenso,ca 2,5 m skorsten
LB 1plan,117 m2.
Enrörs sytem
ThermOmatic ERA 10 RS
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Några minuters jobb - bort med dammhuven, en lämplig brädstump så har vi riggat för säck-körning.

Bild
Senast redigerad av CPMS den mån 10 aug, 2020 03:25, redigerad totalt 3 gång.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Blev less att vingla på stege för att nå upp och fylla dagbehållaren vid påskörning så jag snickrade/svetsade till en liten extra behållare som är ansluten till utmatningsröret på bulkbehållaren. Bara att stänga av bottenskruven och hälla i påsarna så får 45graders skruven fylla dagbehållaren. Mycket smidigare och säkrare. :D

Bild

Bild
Senast redigerad av CPMS den mån 10 aug, 2020 03:27, redigerad totalt 1 gånger.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Det blev aldrig någon bredbandslamda till pannan utan jag köpte ett beggat Testo 327 från England istället.
Har lekt lite med det men får inte till rökgaserna, troligtvis pga luftläckage lite här och där.

Bild

Provar att köra med 8mm istället för 6mm som jag kört med sedan -00 och upplever det som att brännaren går stabilare. Kör på säckar just nu så jag får se om jag måste justera varvtalet på bottenskruven när man ska köra bulk igen. Är som tur var en väldigt lite motor 0,25kW som driver en 100:1 växellåda som driver en 3,5:1 kedjedrift så måste jag dit med en FRD är den billig.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: CPMS pannrum

Inlägg av xdigger »

Lite varning för om du märker att co sticker iväg över 300 dra omdelbart ur instrumentet, man sabbar syresensorn på nolltid annars, jag har alltid inställt så jag ser co och växlar mellan o2 och co samt co2, bra att ha lite koll syrecellen kostar ca 8-900kr på eBay.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Tackar, får hålla kolla på det. Tror att syrecellen är OK hittills för efter kalibreringen i luft visar den 21%.

Får inte upp CO2 för stryper jag luften så börjar glödbädden bli tjockare och tjockare, kanske ska prova att öka på rosterytan ett steg men jag kör nu på 300g/6min och det ska ju vara 14.4kW, upp till 15kW ska man köra med den rosterytan jag har inställd.

O2 halten tyder ju också på att det är på tok för mycket syre men det måste bero på alla små luftläckage i brännaren/pannan.

Bild

Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: CPMS pannrum

Inlägg av xdigger »

Högt syre och lågt co2... Kan bero på läckage helt klart alternativt för låg matning i förhållande till fläkten. Pannan måste vara tät innan man kan justera med instrument. COn ser bra ut förövrigt.

Men värdena tyder inte på läckage tycker jag, prova sänk fläkten eller öka matningen.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: CPMS pannrum

Inlägg av Eldvin »

Testa att låsa dragbegränsaren i stängt läge.Kan va så att du mäter för nära dragbegränsaren.Eller så sticker du in sonden närmare pannan om det går.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Kan prova men tror inte dragbegränsaren stör mätningen, jag har ett hål närmast skorstensflänsen bak på pannan och stoppar in proben snett in i pannan kanske 15cm.
Måste i vilket fall som helst ta och reparera brännare och byta en plåt som är slut så då ska jag tigga ihop brännaren så den blir lite tätare.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Nya äventyr i Långsele-källaren.

Har gått över till 8mm pellets och tycker brännaren går bättre, även rökgasvärden blev betydligt bättre men allt ligger och pendlar upp och ner. Boven verkar vara mitt matarverk, det blir väldigt ojämn matning med 8mm så då bygger jag väl ett nytt matarverk.

Det blir ett kort rör med en 40mm skruv som pulsstyrs istället för fågelmatautomaten jag har nu.

Nuvarande matarverket har en motor som snurrar hela tiden och drar två pinnar fram och tillbaka med uppstickande plåtbitar som puttar pelletsen över kanten och ner i tratten och ner i fallröret. Mängden ställs med en excenterplåt som ändrar slaglängden på pinnarna.
matarverk_1.jpg
matarverk_1.jpg (157.34 KiB) Visad 12694 gånger
Caddat lite på nya matarverket och det ser ju bra ut, då ska det bara byggas också.
matarverk_2.jpg
matarverk_2.jpg (39.34 KiB) Visad 12694 gånger
Alla delar klara förutom motorn, måste provköra den på plats under dagbehållaren för att veta vilken utväxling på motorn jag behöver. Blir en billig 230V motor med växellåda från Kina som finns i en massa olika varvtal från 1rpm till 60rpm.
matarverk_3.jpg
matarverk_3.jpg (195.36 KiB) Visad 12694 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Gjorde enkel fastsättning av skruven på axeln, borrade ett hål genom axeln och svetsade fast en mutter mot sidan av spiralen. En skruv genom axeln så sitter den nog bra för detta hoppas jag.
skruv_1.jpg
skruv_1.jpg (145.69 KiB) Visad 12693 gånger
Har tyvärr ingen svarv hemma men småjobb kan man svarva i fräsen lika bra, ämnet uppspänt i en ER hylsa i spindeln och en bom med hårdmetall från ursvarvningsverktyget sitter i ett v-block i skruvstycket.
Inget problem att svarva inom 100delar av en millimeter.
fräs_1.jpg
fräs_1.jpg (135.81 KiB) Visad 12693 gånger
Centreringen för att borra hålet för motoraxeln går också ganska bra. Axeln sitter i ett Stephenssons ER40 Collet Block på högkant och en coaxial indikator i chucken.
fräs_2.jpg
fräs_2.jpg (161.52 KiB) Visad 12693 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Till slut så var det dags för provkörning, nya matarverket monterat under dagbehållaren för att mäta upp kapaciteten på skruven.
matarverk_4.jpg
matarverk_4.jpg (153.66 KiB) Visad 12692 gånger
Börjar köra skruven med skruvdragaren och det säger knaster knaster och så slår det stopp.
Skruvleverantören rekommenderade ett 3" rör och såklart så bygger jag med ett 2.5", pelletsen får inte riktigt plats och skruven hugger ganska rejält lite då och då.

Det är nog bara att ta fram vinkelslipen och byta ut röret till ett 3" (76mm) och göra nya tester.

Provade ändå att köra 5 x 10 varv för att se hur många gram pellets den matar på 10 varv och det är värre variation än jag trodde men det duger för att bestämma motorvarvtal.

402g
358g
372g
374g
370g


Idag så kör jag brännaren på runt 14kW och det är ca 300g på 6 minuter.
Så det blir 50g per minut och brännaren ska gå att köra på 30kW så det blir 100g per minut.
Nya matarverket ger runt 40g per varv så 2-2,5 varv per minut på motorn blir nog lämpligt.

Lite antiklimax men jag återkommer när jag bytt rör. :)
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CPMS pannrum

Inlägg av Stegatorparn »

Du kanske skulle förskjuta skruvinloppet lite så inte pelletsvikten belastade spiralen. :wink:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Nja det tror jag inte det gör. Skruven går väldigt lätt förutom när det hamnar en lång korv på fel ställe. Skulle tro det är för litet avstånd mellan skruven och röret som ställer till det just vid inloppet till röret.
Ska prova med ett grövre rör och ev en liten skärm just ovanför inloppet till skruven så inte pelletsen kan fastna mellan spiralen och kanten på inmatningshålet.

Anledningen varför jag säger att inte pelletstyngden gör något är att min dagbehållare är ungefär en meter hög, botten är trattformad med ca 30 graders lutning mot ett fyrkantigt hål i mitten på 90x120mm.

Med gamla matarverket kan jag stoppa in handen mellan bottenplåten i matarverket och dagbehållaren och lyfta upp pelletsen eller hålla emot utan problem.

jag tror att pelletsen kilar fast sig i varann så tyngden fördelas ut emot sidorna, det är bara någon decimeter tjockt lager som vilar mot handen.

Ungefär som frågan: om man sätter handen för ett stuprör och någon fyller på torr sand uppifrån, hur hög sandpelare orkar man hålla?
Svaret är tydligen hur högt som helst, efter någon/några meter låser sig sanden emot sig själv och mot väggen av röret så det blir inte tyngre än man orkar hålla emot med en hand.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: CPMS pannrum

Inlägg av CPMS »

Ny modell för att få fram nya ritningar. Det är smidigt att modellera i 3D först så man inte missar något, lättare att ändra i datorn än att "kapa plåten längre"
Matarverk_5.JPG
Matarverk_5.JPG (136.73 KiB) Visad 12680 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar