Pannan på Bergatorp

Här kan du skapa en tråd och visa upp ditt eget pannrum/energisystem!
Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Pannan på Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Här ser ni min panna: CTC 1200 Ekonomi i full drift. Pannrummet är inte fint, men härifrån hålls stöga varm och det finns tappvarmvatten i överflöd - så klaga kan man ju inte direkt :lol:
Klicka på bilden så startar videon:
Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Pannan på Bergatorp

Inlägg av Doc »

Lite svårt att se ifrån kameraperspektivet men fyller fallrörslangen sin funktion att i fall av bakbrand smälta av och låta pelletsen trilla på golvet vid sidan av brännaren?
Installationen ser ju verkligen trång och besvärligt ut att sota.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pannan på Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Du har rätt det ser inte så ut, men faktiskt fungerar slangens säkerhetsfunktion. Blir det bakbrand så faller alltihop ner på golvet.

Du har rätt i att det ÄR trångt där nere, och sotarn sade så här när jag svarade på hans fråga om hur ofta jag sotade: "Jag avundas dig INTE". Jag sotar och askar ur efter varje eldat veckoförråd om 300 liter så det blir en del tid jag tillbringar där nere. Jag har bara källare under 2/3 av huset och huset är 85 kvm på 1½ plan - vilket innebär att källaren inte är så himla stor. Jag funderar på att flytta pannrummet upp på bottenvåningen med tiden eftersom det skulle underlätta avsevärt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Pannan på Bergatorp

Inlägg av xdigger »

Nästan så det är stampat jordgolv då? :lol:

En polare har ett ännu trängre pannrum i sin källare där det inte ens är ståhöjd, han har dessutom ingång från utsidan där man nästan måste krypa in, i alla fall måste man huka sig ordentligt. Så det där är inte det trängsta jag sett i alla fall... ;)

Gott nytt år!

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pannan på Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Nja, inte stampat jordgolv det är faktiskt betong, men dålig dränering får det att se suspekt ut. Takhöjden är ca 170 cm - och där pannan står är det 162 cm mätte jag upp här om dagen. Jag själv är 190 cm så ståhöjd är det inte för mig i alla fall :lol:

Det är inte få gånger jag haft framme psalmboken med pentagrammet och det uppochnervända korset på och sjungit psalmer som inte var vackra men väl menade över den låga takhöjden :twisted:

Gott Nytt År
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Pannan på Bergatorp

Inlägg av xdigger »

Ahh, då är det duktigt lågt i tak hos dig.. :shock: Ja, då är frågan om extern pannrum alternativt ett på våningen över inte helt otippad alltså.. :D
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar