CandyMan`s Pannrum

Här kan du skapa en tråd och visa upp ditt eget pannrum/energisystem!
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

CandyMan`s Pannrum

Inlägg av CandyMan »

Köpte hus 2012, satt en gammal trasig Pulsonex panna...
Hittade en beg. CTC 1200 family + Baxi eurofire på blocket, i samma stad dessutom, så den blev det.
Pannrummet va ju som sagt för litet för veckoförrådet, så fick ta en bit av köket oxå... :roll:
Har även en Nibe 160 liters VVB vår/somm/höst
Fick även i ett larm (liten siren i köket) på både Pellets nivån och larm i från brännaren.
Körde förra vintern utan utan shunt styrning, men även det har jag fått till nu.



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Har ni några frågor eller synpunkter så kom gärna med det...
Kan tillägga att jag inte är utbildad rörkrökare.... :cyclopsani:
Ser allt vettigt ut? :roll:
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: CandyMan`s Pannrum

Inlägg av CandyMan »

Inga åsikter...?
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
JockeW
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 14:58

Re: CandyMan`s Pannrum

Inlägg av JockeW »

Mycket snyggt hos dig med ser jag :wink:

Seriöst att Tig-svetsa. önska jag ägde en TIG ...
Antar att du hade samma bekymmer som jag med att skorsten stod rakt på pannan, smart oxå med en klämmkoppling som ansluter mot skorsten.
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: CandyMan`s Pannrum

Inlägg av kay »

Vad är det för röd knapp som sitter i veckoförrådet, är det någon form av nivå givare. I sådana fall, hur funkar det???
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: CandyMan`s Pannrum

Inlägg av CandyMan »

Kay. Japp det är en nivågivare eller en "kapacitiv givare" som går till styrskåpet på väggen där bakom.
När nivån understiger givaren, dvs när ingen ting ligger framför givaren, så drar ett relä i skåpet, som i sin tur startar en liten siren i köket. Bild 13. Även larm från brännaren går in i samma skåp å vidare till sirenen. Ganska lågt ljud på sirenen, först kom jag över en gammal brandlarms klocka, men de blev så högt att halva gatan hörde... Å det va ju inte meningen att grannarna skulle ha pellets jour... :shock: :lol: :shock:
Kanske helt nödvändigt, men kul att meckla lite i bland....

JockeW. tyvärr så äger jag ingen TIG, men fick låna den från jobbet. :D :D
Tänkte att det va enda säkra, skvätter ju betydligt mer med mig/mag och pinne...
Kom undan riktigt billigt när jag byggde, beg vvb NIBE 160 l 2005, 400 spänn på blocket... Rördelarna va beg och överblivna..... Shunt styrningen (beg) kostade en kasse öl.... Delarna till styrskåpet va utdömt som för gammalt... :D
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: CandyMan`s Pannrum

Inlägg av rod02 »

Hur blir det om larmet går när du sover?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: CandyMan`s Pannrum

Inlägg av Roli »

Han lär väl vakna illa kvickt........ brukar vara så med larm att de låter när man inte vill att de skall låta :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: CandyMan`s Pannrum

Inlägg av CandyMan »

Haha... Men jo, tanken är väl att larmet ska väcka mig.... Kanske inte riktigt nödvändigt att det larmar på natten, att pellets nivån blir låg, men om brännaren stannar så blir jag gärna väckt av oljud än att vakna på morgonen å det blivit kallt... :D :D
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: CandyMan`s Pannrum

Inlägg av kay »

Finns det ingen liknande knapp som man kan ha i förrådet som är mer som en brytare? Typ när det är tryck på knappen av massa pellets så är brytaren av, men när trycket försvinner från brytaren så är den på. Så kan man koppla ett batteri och någon form av alarm med en lång kabel upp till boplan. Tänkte mer på en enkel lösning för min egen del :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: CandyMan`s Pannrum

Inlägg av CandyMan »

Jag vet inte riktigt, om det skulle vara något mekanisk brytare, så skulle den ju behöva vara ganska känslig i sitt "brytar" funktion, å då tror jag risken blir att ev spåndamm kan göra att den kärvar...
Men det är ju bara vad JAG tror, kanske någon annan här på forumet vet?
Anledning till att jag använde en givare, va för att jag fick grejorna i princip gratis, och att det kul att lära sig att koppla ihop grejorna.
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: CandyMan`s Pannrum

Inlägg av kay »

Ok! Ska ändå kolla om jag har någon inkapslad känslig bryta på jobbet och göra några tester, problemet blir väl att hitta en bryter som bryter i upp läget :? Dom flesta bryter ju när man trycker ner den
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: CandyMan`s Pannrum

Inlägg av CandyMan »

Njae.... Det är väl ganska vanligt med brytare som "öppnar" kretsen när dom blir påverkade...
Mycket av det gamla "skräpet" som ligger på mitt jobb, kan man koppla både och.
Kanske nån gammal microbrytare med en lång hävarm?
Classe hade en mycket billig variant...
http://www.clasohlson.com/se/Mikrobrytare/Pr364767000
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: CandyMan`s Pannrum

Inlägg av kay »

Jag tror vi mena olika med öppen eller stängd krets. Jag menat att när man trycker in brytaren, så är den på, och alarmet låter .och är den vanligaste brytaren..... Men jag vill ha tvärtom. Den ska vara intryckt när det är pellets på den och inte påslagen=avstängd=inget alarm. Och vara påslagen när den inte är intryckt=alarm... :D Blir lite rörigt det här. men jag vet inte vilket som vilket. Är öppen krets=PÅ. Och stängd krets är=AV :?:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: CandyMan`s Pannrum

Inlägg av rod02 »

En fjäderbelastad skiva nån Dm2 i storlek. Med justering på fjäderkraften. Gångjärn i överkant och lite skydd för div springor.

Här har jag övervakning på varmaste röret uppepå pannan. Visar lite lägre än panntemp, men den skall ligga på 50-60 grader när alt är ok. Stektermometer med larm, som inte används jag sover hellre. Säkrar sovrummet med elektriskoljeradiator vid flera minus. Min näsa rinner direkt om det blir för kallt :-( .

Brytaren i länken ovan går att koppa både som "vilande av" och "vilande på" 3 stift.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: CandyMan`s Pannrum

Inlägg av danei »

Kapacitiva givare är nog det bästa. Men jag är inne på att testa en ir lösning. Det återstår att se om det funkar tillfredsställande.
Skriv svar