OPOP/NBE Blackstar

Här kan du skapa en tråd och visa upp ditt eget pannrum/energisystem!
Skriv svar
Anglia59
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:52

OPOP/NBE Blackstar

Inlägg av Anglia59 »

Bestämde mig för att byta ut min bef panna, en Diom El-Olja med en parallellt kopplad elkasett.
Valet stod mellan en Nibe Pellux 100 eller en OPOP Blackstar.
Det blev en OPOP Blackstar 1016SC från Sfinxsolar, modellen med separat pelletsförråd.
Eftersom pannan saknar inbyggd beredning för varmvatten samt elpatron, funderade jag på olika inkopplingsalternativ, bla separat VV-beredare via växelventil, elkasett i serie med returen osv. Tillslut bestämde jag mig för att koppla pannan mot toppen på en ackumulatortank. En Dalatanken 500-3, 2st VV-slingor samt 1st solslinga då det kommer bli solfångare inom en rätt snar framtid. Även en ny 9kW elpatron monterades i tanken som backup.
Brännaren har ett ganska avancerat styrsystem så det ska bli intressant att se vilket driftfall som passar mig bäst, att köra full effekt med inställd start- och stopphysteres mot givare. Modulerande drift alt. en kombination där man ställer upp min effekten för brännaren och sedan vid större behov modulerande drift.

Bifogar lite bilder från bef system samt en bit in i installationen, finns intresse kommer det fler bilder.

Bild
Gamla pannan

Bild

Bild
Nya pannan, OPOP Blackstar 1016SC

Bild
Ritning

Bild
Påbörjad installation, ser bla den bivalenta shunten.

Mvh

Anders
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: OPOP/NBE Blackstar

Inlägg av Roli »

När jag skissade på min värmesystem, för 17-18 år sedan, fick jag ett tips av en "solfångarfantast" att gärna ha två blandningsventiler för VV när tanken har två slingor. Samt att placera blandningsventilen/erna lågt. Det sistnämnda för att ventilkroppen i blandningsventilen inte skall vara kontinuerligt uppvärmd. Då kommer den att "tröttna" i förtid och ge upp, dvs inte längre skydda mot skållhet varmvatten.
Din blandningsventil sitter högt placerad och kommer, om tipset är rätt, att utsättas för "ständig" värme och tröttna i förtid.

En lågt placerad blandningsventil kräver lite mer rördragning men om det förlänger livslängden så tycker i alla fall jag att det är väl investerade "rörpengar" för att slippa byta ventilkroppen i blandningsventilen då och då.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Anglia59
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:52

Re: OPOP/NBE Blackstar

Inlägg av Anglia59 »

Intressant information angående blandningsventilens placering.
Systemet är redan hopbyggt och igångkört. Fungerar bra, men är en del kvar att justera in. Väldigt många parametrar i styrningen. Sedan ska även alla rör isoleras samt en lambdasond införskaffas.

Återkommer med fler bilder.
Skriv svar