Vårat solvärmebygge!!

Här kan du skapa en tråd och visa upp ditt eget pannrum/energisystem!
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Vårat solvärmebygge!!

Inlägg av Jonas O »

Många efterfrågar vårt projekt på hustaket, många frågar hur vi gjort så därför kommer här en liten projekttråd i ämnet SOLVÄRME 8)


Anläggningen är nu i drift, men lite jobb återstår.
Här kommer en beskrivning av jobbet, hur vi har gjort, därmed inte säkert allt är gjort rätt. Tänkande utifrån eget huvud och den kuskap som man kan hitta på www samt bekanta och övriga ställen.


Det hela började för ca 1 - 1,5 år sedan, efter lite jobb på tak och vind kunde man konstatera att det blir ju faktiskt jäkligt varmt på taket...
Två gator bort finns två hus med solvärmepaneler, detta har gjort att man börjat fundera...
Detta började man ställa lite frågor om på div olika forum man hittat som har inriktning hus/husbygge/husvärme etc

Så efter lite efterforskning på www var det dags att ta kontakt med solvärme-firmor.
Den ena offerten efter den andra ramlade sedan in.
Samtliga firmor kalkylerade fram istortsett likvärdiga anläggningar.

Den billigaste och enklaste modellen landade på 49.000kr med moms men minus statligt bidrag på 7.500kr
Den dyraste och mest avancerade anläggningen landade på 96.000kr inkl moms, men minus statligt bidrag på 7.500kr.
Ingen kalkyl inkluderade rör mellan pannrum/tak eller arbete för att montera anläggningen.


Efter att ha pratat med dessa firmor och satt oss in i hur det funkar började funderingar på att bygga en anläggning själv... "hur svårt kan det vara" :D

Mer efterforskning, mera kontakter.
Det visade sig finnas gott om amatörbyggare runtom i landet.
Många kontakter har det blivit, mycket tips o trixs har man kunnat snappa upp.



Ja, nu finns det ingen återvändo!



Dags att börja bygga!

Fick tips från en www-bekant om att en firma i Finspång sålde aluminiumplåtar med påsvetsade kopparrör (plottrade plåtar)
Tog kontakt med dessa och en stund senare hade jag beställt fyra plåtar!

På med släpkärran och åka o hämta, åka 60mil t.o.r en vardagskväll med släp är alltid skojj! :D
Urlastade hemma i vardagsrummet (som ännu inte är renoverat) där det nu kommer bli solpanelsverkstad.
Plåtarna är svarta på framsidan och såhär ser dom ut på baksidan:

Bild



I pannrumet idag så har vi en Euronom Keramex 35.
Detta är en keramisk ved-panna (man eldar neråt) med en 500liters accumulatortank.
Denna anläggning är från 1987.
För ca 2-3 år sedan kompletterades denna anläggning med ytterliggare en 500 L tank och en 750 L tank, det är det som helt enkelt fick plats.
Så totalt finns 1750 liter vatten i acc-tank + det som är i pannan.
I första tanken finns tapp-varmvatten slingan, acc-tanken är tyvärr för gammal så den saknar inbyggd sol-slinga.
Därför blir det i detta fallet en extern värmeväxlare och dubbla cirkulationspumpar.

Bild

Bild



Fortsättning följer...
Senast redigerad av Jonas O den sön 13 sep, 2009 22:56, redigerad totalt 1 gånger.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

I min gamla acc-tank sitter även en äcklig el-patron.... usch....


Bild

Bild

Bort med el-patronen
Bild

Bort med anslutningsröret
Bild


Och så tillverkar vi en anslutning till en cirkulationspump istället.
En 90graders böj ihopsvetsad med några plattjärnsbitar, bockade i samma välvning som tanken.
Bild

Bild

Sådär, nedre anslutning till värmeväxlare färdig!
Bild


Ett hålborr, ett gängat rör och en svets sedan: (röret är vinklat något uppåt i tanken)
Bild


Sådär! Då är värmeväxlarinstallationen mot acc-tanken färdig!

Bild




fortsättning följer...
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Den vätskan som går igenom panelerna på taket är alltså skild från vätskan i tanken.
Därför behövs även en pump till slingan på taket. (41w var på pumparna)

Den pumpen får sin plats här, båda pumparna sitter på den kallare ledningen för längre hållbarhet.
Bild


Fäste till pumpen byggs:
Bild

Bild

Efter lite bättring av tank-isoleringen och målarfärg ser det ut såhär när det är halvfärdigt
Bild

El är nu dragit till pumparna, även en tempgivare är fäst på nedre anslutningen mot acc-tanken.
Bild


Rör dragna bakom pannan och över pannan vidare uppåt mot taket (notera att även väggfästet är egentillverkat)
Bild

Bort med städskåpet i köket (över pannrummet)
Bild




Fortsättning följer...
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
perry
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 feb, 2009 21:53
Ort: Nedre norrland
Kontakt:

Inlägg av perry »

Spännande bygge! Ska bli kul att följa
Egor V25, KMP PX21, Tigex 25, 122+122m2 byggt 1940+1973 http://perry.blogg.se/
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Du verkar få långa kopparrör upp till taket, har du tänkt på att dom kommer att ändra längd rätt så rejält när dom blir heta?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Kul med byggbilder.

Men jag ser en "liten" miss (som jag ser det), du har inga avstängningar vid C-pumparna.
Skulle en pump gå sönder så måste du i ena fallet tömma hela acktanken för att byta pumpen.

Är själv inne på min tredje !!!! C-pump på solfångarsystemet på fem års drift.

Första haveriet berodde på mig själv (för högt systemtryck knäckte pumpen) men det andra haveriet vet jag inte vad det berodde på, den "bara" dog. Kände på "pumphjulet" efter demontage och det gick väldigt trögt, man fick ta i rejält för att rotera hjulet.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nixpille
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 22 jan, 2009 22:22

Inlägg av Nixpille »

Hej
Et spændende solvarme projekt du her er er gået igang med.
Kunne du finde et link, til dem der har lavet dine solpaneler -
Hvilken isolering har du overvejet til rørene? Jeg har sel brugt dem her, de er gode at arbejde med, og slut resultatet er flot..

http://guiden.rockwool.dk/vaerktoejer/a ... risolering
Hej
Faldstoker pillebrænder fra Danmark.
Brænder piller i en lidt modifiseret AMS Multi 22 pillebrænder. Bruger lige nu TM3006 styring med lambdasonde.
Hej fra Nixpille...
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

joeri91942 skrev:Du verkar få långa kopparrör upp till taket, har du tänkt på att dom kommer att ändra längd rätt så rejält när dom blir heta?

/Jörgen

Yes, dom kommer ha utrymme att flexa på.
Vad jag vet så ska ett (vid 0grader) 1m långt kopparrör bli ca 1mm längre vid ca 100grader.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Roli skrev:Kul med byggbilder.

Men jag ser en "liten" miss (som jag ser det), du har inga avstängningar vid C-pumparna.
Skulle en pump gå sönder så måste du i ena fallet tömma hela acktanken för att byta pumpen.

Är själv inne på min tredje !!!! C-pump på solfångarsystemet på fem års drift.

Första haveriet berodde på mig själv (för högt systemtryck knäckte pumpen) men det andra haveriet vet jag inte vad det berodde på, den "bara" dog. Kände på "pumphjulet" efter demontage och det gick väldigt trögt, man fick ta i rejält för att rotera hjulet.....
Tittade på anslutningar med integrerad avstängningsventil, problemet var då att man hade fått flytta hålet i tanken för att få plats på längden, kände inte för att böka med det för att få dom extra centimetrarna utrymme mot pannan.

Bara några veckor innan detta ingreppet bytte jag cirkulationspumpen till elementslingan, den hade då fyllt 42 år...

Men om du avverkat 3 pumpar på 5 år måste ju något vara felkonstruerat?? Kan ju knappast vara normalt..
Har du pumpen på "värme-in" röret?

I monteringsanvisningen påpekas det ju att det är viktigt att pumpen sitter horisontellt eftersom pumpens lager smörjs/kyls med vattnet.
Får ej monteras stående eller hängande på ledning..
Dessutom måste den urluftas!
I lämpliga fall så ska den placeras på den kallare returledningen.
Senast redigerad av Jonas O den tis 25 aug, 2009 22:03, redigerad totalt 1 gånger.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Styrning!


Via forum har jag kommit i kontakt med en kille som bygger egna reglerdon.

Denna enkla men fullt tillräckliga variant föll jag för, beställde en ganska omgående.
Tillverkades snabbt och provades ett tag på hans egna anläggning innan den skickades till oss.


Fungerar som så att den har 2 tempgivare, en i nederdelen på acc-tanken och en på röret uppe vid solfångarna.
Blir det 4 grader varmare på taket jämnfört med nertill i acc-tanken så startas cirkulationen.
Skulle det bli så pass varmt så att det blir 96grader på acc-tanken så stängs cirkulationen av och det får helt enkelt koka i panelerna. (kan justeras med potentiometer)

Vätskan kommer då att tryckas ner i tryckexpansionskärlet, när panelerna svalnar av kommer vätskan åter att tränga upp i panelerna.

På acc-tanken kommer det sitta en SYR ventil som dumpar varmvatten rakt ut i avloppet strax innan kokpunkten.

I reglercentralen kan man även manuellt sätta på cirkulationen för att kyla tankarna nattetid.




På den kallare ledningen har vi monterat ett T kors och dragit ett rör bakom acc-tanken, och i hörnet under centraldammsugaren har ett tryckexpansionskärl på 24 liter hittat hem.
Detta är igentligen större än vad som behövs (beräknar att hela sol-slingan kommer innehålla 10-12liter) men man vet ju aldrig om det kommer upp fler paneler i framtiden.
Merkostnaden för ett 24L kärl istället för 12L var typ 125kr...



Här hänger kärlet, även en tryckmätare, urluftningsventil och övertrycksventil samsas.
Notera att även väggfäste är egentillverkat :wink:

Bild





Det är inte bara frun som hjälper till, även kissen är med!

Bild
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Rördragning genom kök:

Bild




Rören på vinden direkt över köket:

Bild

Mellan fästet till vänster i bild och 90graders vinklen är det ca 1m, det borde vara tillräckligt för att ta upp längd-ändringen som blir av värmen.

Grova röret längst bort är till pannans expansionskärl.
Röret näst längst bort är ett nydraget skvallerrör från expansionskärl, går ett gammalt till höger om bilden men det är ivägen för nya planlösningen utav köket.


Ännu en bild på rördragning (rören lutar något mot lägsta punkten så man kan dränera hela systemet)
Bild
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

I samband med ombyggnationen från 1 till 3 acc-tankar så blev det tillfälligt en sådan här lösning:

Bild

Det o-isolerade röret är värme ut från pannan, rakt uppåt är upp mot vinden och expansionskärlet.
Som synes blir det luftficka över acc-tanken...

Eftersom vi ska ändra om kraftigt i köket och kommit fram till nya planlösningen så måste rör till exp-kärl och skvallerrör flyttas.
Och det var ju lämpligt att göra detta nu.
Så nu går alla rör bredvid sol-rören på rad.
Dessutom är möjligheten till luftficka borta.

Bild

Bild

Bild




Slänger även upp en bild på dom två nya tankarna, 500+750 tank inbyggda och isolerade.

Bild

Till höger i bild är vår "ved-silo" och över den är fönstret, på andra sidan väggen ligger vedförrådet. Öppna fönstret och gå ut i vedförrådet och kasta in en veckoranson av ved. Varm ved är skönt på vintern 8)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Om du beställer det material dom här har http://www.web4u.nu/koppar/index.asp?page=26 så får du alla formler och info du behöver för koppar... plus en musmatta!

Annars finns en snabbtabell här för hur mycket längre rören blir http://www.ahlsell.se/upload/3142/rorvikter.pdf

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jonas O skrev: Bara några veckor innan detta ingreppet bytte jag cirkulationspumpen till elementslingan, den hade då fyllt 42 år....
Det är "lite" skillnad på driftsförhållandena mellan en värmeslinga och solslinga. Mycket mer temperaturskillnader på solslingan. Vilket kan förkorta livslängden på pumpen.
Jonas O skrev:Men om du avverkat 3 pumpar på 5 år måste ju något vara felkonstruerat?? Kan ju knappast vara normalt..
Har du pumpen på "värme-in" röret?.
Nu har jag inte avverkat 3 pumpar, utan "endast" 2, varav det första haveriet berodde på mig själv..... :cry:
Jonas O skrev:I monteringsanvisningen påpekas det ju att det är viktigt att pumpen sitter horisontellt eftersom pumpens lager smörjs/kyls med vattnet.
Får ej monteras stående eller hängande på ledning..
Dessutom måste den urluftas!
I lämpliga fall så ska den placeras på den kallare returledningen.
Min pumpplacering uppfyller alla dessa "krav" men pump nummer 2 gav ändå upp. Kan bero på att den har utsatts för höga temperaturer, trots placering på den "kalla" sidan. När tanken är full kan temperaturen på den "kalla" sidan närma sig 100 grader. Har provat med att låta solfångarvätskan koka i solfångarna med det blir väldigt mycket ånga och högt tryck i systemet då eftersom jag har (precis som du) plana solfångare med röret draget i "serpentin" slingor över absorbatorplåten. Med denna lösningen är det mycket vätska som skall bort och bilda ånga..... så säkerhetsventilen löser ut. Dock skulle nog mitt system vinna på att ha ett större exp-kärl, 5 liter idag..... Men jag har inte hittat något exp-kärl som klarar driftstryck upp till 9 bar, som min säkerhetsventil har som öppningstryck.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Okay :D

Vi får helt enkelt se när första pumpen lägger av, slänger kanske dit ventiler vid det tillfället :wink:

Hur stor vätske-volym har du på hela din solfångarkrets?
Hur många liter acc-tankar har du?
Och varför har du så högt tryck som 9 bar?

Jag satsade på ett rejält exp-kärl, 24 liter. Har max arbetstryck på 3,0bar.
Min beräknade mängd på vätskan i solfångarkretsen är 10-12 liter, alltså inga problem att exp-kärlet kan ta upp hela den volymen utan att systemtrycket ska bli oroväckande högt.
Har tänkt att sätta systemet på ca 1 bars övertryck och om hela kretsen förångas kommer trycket ändå inte öka med mer än 1 - 1,2 sådär.. (runt 2 bar alltså)
(om jag räknat rätt)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar