Följ min brännare på Twitter

Skriv svar
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Följ min brännare på Twitter

Inlägg av johano »

Hej!

Min brännare loggar nu sina körningar på Twitter @pelletstat, alla som vill är välkomna att följa den :D

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

ballt :thumright:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
maglub
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 10 dec, 2010 11:10

Inlägg av maglub »

Hur har du byggt den lösningen? Kul!
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Jag har en liten microkontroller som mäter skruvens gångtider och skickar upp data till en liten linuxburk (kör OpenWRT på en Linksys WRT54GL), denna skickar i sin tur upp data (+ temperatur) till Google AppEngine och samtidigt uppdaterar den Twitter-statusen.
Den hanterar också sms-utskick med larm om brännaren stannar.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
maglub
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 10 dec, 2010 11:10

Inlägg av maglub »

Riktigt coolt!

Mer, mer. Vad för microcontroller, hur är den kopplad till din linuxburk?
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

ok, här är en lite utförligare beskrivning av hur det funkar:

Det är en ATTiny2313 på ett Olimex "prototyp"-kort (jag är inte mycket för att mecka med pcb-design o sånt, mer mjukvara). Den "läser" in skruvens gångtider genom att jag kopplat in mig parallellt på skruvutgången i Eurofires styrbox in på en optokopplare på mitt kort, denna är sedan kopplad till en pinne på microkontrollern. En annan pinne är via optokopplare kopplad till larmutgången på styrboxen.

Microkontrollern kör sedan ett timerinterrupt varje millisekund och pollar av ingångarna, och mäter hur lång tid skruven kördes. Skruvkörtiderna analyseras sedan, jag vet ju t.ex. att Min-skruvtiden är 0.8s och Max-skruvtiden är 1.4s, uppstarten kör skruven i 44s. På så sätt kan den detektera vilken "fas" brännaren befinner sig i.

_Avsaknad_ av skruvaktivitet inom en viss tidsrymd när den kört en Uppstart innebär ju att den gått tillbaka till vänteläge. (Larmsituationer hanteras separat med en egen ingång).

Ändringarna av dessa detekterade "faser" skickas upp till min Linksys router (som agerar liten, strömsnål "dator" snarare än "router"), när vänteläget infaller skickas även den totala skruvtiden med, via en RS232-lina.

Linksys routern har modifierats dels mjukvarumässigt genom att jag flashat om den med OpenWRT (och plockat bort alla moduler som jag inte behöver, den har bara 4Mb minne), och dels håtrdvarumässigt genom att löda in ett litet kort med en MAX232 som kopplats på de seriella kontakter som faktiskt finns på moderkortet. Utgångarna från Max232:an kopplas dels till en gammal mobiltelefon (med seriell kontakt) och dels till linan från mikrokontrollerkortet vid brännaren.

"Routern" kör sedan ett egensnickrat litet "daemon"-program som läser av de "meddelanden" som kommer via serielinan, läser av temperatur från www.temperatur.nu (jag har ingen egen tempmätning ännu) och sedan postar upp datat till dels min Google AppEnginge-applikation (som aggregerar datat till lämpligt tidsintervall, ritar grafer och sånt) och dels uppdaterar Twitter-kontot med en lämplig status via enkla webserviceanrop.

"Routern" skickar också ut sms med larmmeddelande i de fall som larm meddelandet kommer från microkontrollerna via enkla AT-kommandon TPDU-formatterade. Den kan även läsa inkommande sms och skicka status tillbaka, om man t.ex. skickar texten "STATUS" till telefonen, så svarar den automatiskt med de senaste 20 "loggningarna".

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
anttas
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 15 aug, 2007 22:25
Ort: Upplands väsby

Inlägg av anttas »

Jag har installerat en trådlös nätverkskamera i mitt pannrum samt 3 trådlösa tempgivare
P=pannrum/Ö=övervåning/K=Källare/U=ute
sen kan man följa med hur mycket pellets som finns i förrådet graderingen på detta är antal 16kg påsar
även till höger i bild ser man panntemp.

81.235.41.217 användarnamn:pannrum/lösenord:pannrum
För dom som är intresserade.
Mvh.anttas
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

anttas: Har du nått bra tips på trådlös nätverkskamera?

Tilläg: Såg din tråd i pannrumsbilder. Priset avskräcker. Kamera för sladd finnes, man skulle haft ett hål ner till källaren...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
anttas
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 15 aug, 2007 22:25
Ort: Upplands väsby

Inlägg av anttas »

Vilken prisklass hade du tänkt ungefär?
Den som jag kör är en Axis 207 Mw,Axis är ju inte kända för sina billiga kameror utan för bra kvalite och driftsäkerhet.

Har du ingen möjlighet att göra hål ner till källaren?

Jag borrade 3 st hål i bjälklaget(betong) och drog nätverkskabel i ett å coaxialkabel i det andra tredje har jag sparat för framtida bruk(styrningar).

Med kabelanslutning kommer du ner i pris på kameror kolla på Dustin dom har en förmånlig D-LINK DCS-910,vet dock inte hur dom är att installera har lite dålig erfarenhet av en D-link router som inte ville som jag ville.
Mvh.anttas
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Har borrat upp till vinden (sat kabel) i träskiva. Skulle inte vara dumt att skicka pannövervakningskablarna till vinden, och sedan ner till rätt rum. Men det kan finnas myclet i en betongplatta så det avskräcker. Kör snabbtele som pratar via 220v. Men ljudet är kass. Startar via en nexxa. Och när datorns nexxa är på, blir det inget ljud als. Alt för att spara resor i källartrappen :) Har du nått prisexempel på en med 1megapixel eller bättre?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar