Loggning av pelletsförbrukning. Ariterm BioMatic 20+

snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Loggning av pelletsförbrukning. Ariterm BioMatic 20+

Inlägg av snokez »

Jag håller på med ett eget litet loggprojekt på fritiden. Fritid är något som tyvärr blir allt mer sällsynt... :wink:
Tänkte att det kanske finns någon här på forumet som är intresserad eller kan få ideér av det.

Alla ritningar mm. för interfacet och mjukvaran har jag lagt ut som Freeware. Sen får man väl se hur länge man
orkar hållar på att utveckla konceptet.

Målet har hela tiden varit att all loggning jag gör ska presenteras på min hemsida. Då är det lätt att se hur det
står till med huset när man är ute och reser eller om man vill se hur olika inst. påverkar förbrukning mm.

Loggsidan finns här: www.pelletslogger.com
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
oXydex
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 01 nov, 2010 18:22
Ort: Björkeberg, Linköping, Östergötland

Inlägg av oXydex »

Sjyssta loggningar du har fixat där.

Det är nästan så man är lite avis ;)
PellX P21, cTc 1200 Ekonomi 40kW, 9 turbolatorer, 7.8 meter skorsten, 100+100kvm, Bulk, Tigex 25 motdragslucka, Böta-Kvarnpellets
oXydex
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 01 nov, 2010 18:22
Ort: Björkeberg, Linköping, Östergötland

Inlägg av oXydex »

Helt fantastiskt detta

Jag har nu efter lite (mycket) hjälp av Snokez och en kollega till mig byggt boxen som han beskriver på sin hemsida och har äntligen börjat min loggning av bulkpelletsen.

Allt gick jättesmidigt och den hjälp jag får för att ställa in så det fungerar för mitt system genom att Snokez ändrar funktioner i sitt program är outstanding.

All cred i världen till dig som byggt och iordningställt detta fantastiska hjälpmedel som jag letat efter att få ihop i snart ett halvår.

Så här blev min box. Ska ta bättre bild när den är på plats sen i pannrummet. Just nu är det bara ett virrvarr av sladdar och burkar efter all min mätning för att få så exakt förbrukning som möjligt.

/Stefan

Bild
PellX P21, cTc 1200 Ekonomi 40kW, 9 turbolatorer, 7.8 meter skorsten, 100+100kvm, Bulk, Tigex 25 motdragslucka, Böta-Kvarnpellets
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Spännande! :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Tack! :D

Snabbt jobbat oXydex med att få klar boxen!

Roligt att resultatet av allt det arbete man lägger ner uppskattas och kommer till nytta. Kan inte bli bättre!
Logger-konceptet utvecklas ju allt eftersom, mycket "trial and error" är det men man lär sig ju också
en hel del under resans gång.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Mate
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 16:46

Inlägg av Mate »

Jag har använt mig av detta system tidigare men var tvungen att ta bort det p.g.a brist på lediga datorer. Snokez är väldigt hjälpsam och lyhörd för buggar man hittar och även för nya idéer som utan mankemang införs i programmet snabbt och smidigt.

Nu har jag äntligen en dator tillgänglig och har tänkt dra igång loggningen igen. Hoppas att programmet utvecklas fortfarande och att snokez har lust och energi att driva det vidare för oss nördar :D
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Bättre att svara sent än aldrig... :oops:

Status just nu är att jag pysslar lite med pelletsloggern när tid ges, så den vidareutvecklas parallellt med loggern som jag
gjort för ComfortZones FLVP (CE50-65).

Som vanligt blir det mer intensivt med programmerande på loggern nu när det blir mörkare ute och eldningssäsongen drar igång.

För de som är intresserade så kommer en ny omarbetad version att släppas under vintern, men det tar förstås mer tid än man vill... :roll:

Här är en bild på hur den kommande versionen kan komma att se ut. Vissa saker kommer att ändras då den inte är klar än.
Bild
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: Loggning av pelletsförbrukning. Ariterm BioMatic 20+

Inlägg av subaru95 »

Oj jag ska genast börja bygga en pelletslogger till min Biona ...ps snyggt program...

//Hasse
Mate
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 16:46

Re: Loggning av pelletsförbrukning. Ariterm BioMatic 20+

Inlägg av Mate »

Tjusigt!
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
125_micke
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 23:39

Re: Loggning av pelletsförbrukning. Ariterm BioMatic 20+

Inlägg av 125_micke »

Hej jag läster liter om din pellets loggning. jag funnder på att bygga en sån.tro du att du kan göra en el beskrivning hur du har kopplat de.man såg inte de så. bra.mvh micke
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Loggning av pelletsförbrukning. Ariterm BioMatic 20+

Inlägg av Jakob »

Jag har precis packat upp och kopplat in min Pelletslogger!

I en garderob utanför pannrummet står "pannrums-pcn" nu och loggar.

:)
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Loggning av pelletsförbrukning. Ariterm BioMatic 20+

Inlägg av snokez »

Hej,

Lite information och uppdatering om vad som pågår. Det har hänt mycket sista året och loggern har helt klart intresserat väldigt många pelletseldare.

Det började som ett freeware projekt på fritiden. I och med att jag gjorde ver. 2.0 så kände jag att det här börjar ta så mycket av min fritid i anspråk att jag inte hinner med längre. Jag måste göra något om det ska gå att fortsätta. :shock:

Så jag bestämde mig för att dela upp det i två olika delar. En freeware version och en betalversion.
Betalversionen i form av 2.0 är naturligtvis mer utvecklad och anpassad till olika system.
Loggern stöder fler system än bara Aritherm idag. PellX är ett av dem. Har även börjat logga system som alltid har oregelbunden pulslängd på skruven, som tex. Biona.
Tack vare alla som bidrar med erfarenhet och loggtester så blir loggern ännu bättre och stabilare för varje gång. Loggern är ständigt under förbättring.

Både 1.0.X och 2.X finns som freeware alt. demo.
Ritning och bilder på hur man kan bygga en egen loggerbox hittar ni här.
Vill ni se hur driftsdata ser ut som loggern tar fram kan ni kika längst ner på den här sidan: http://www.pelletslogger.com

Avslutningsvis för de som orkar läsa allt ovan så vill jag tacka alla som hört av sig. Det är naturligtvis väldigt motiverande att fortsätta "fila" på loggern när man får positiv feedback och bra idéer. :santa: :rendeer:
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
125_micke
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 23:39

Re: Loggning av pelletsförbrukning. Ariterm BioMatic 20+

Inlägg av 125_micke »

hej vet du hur man koppla in rs-db9 kom port för. Jag får inte till den så den hitta det i pellets loggprogramet. jag skulle vara tacksam om du vill ge lite tipps hur man koppla det.
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Loggning av pelletsförbrukning. Ariterm BioMatic 20+

Inlägg av snokez »

Det är pin 1 och 4 i en DB9-kontakt som loggerboxen ska använda. Om du inte har en vanlig com-port så finns det USB->COM-portsadapter att använda. Bra att tänka på är att adaptrarna ofta hamnar högt upp i listan, tex COM10.
Då får man flytta om någon av portarna 1-4 och lägga USB adapterns port där. Det gör man genom att högerklicka på "Den här datorn" --> "Hantrera" --> "Enhetshanteraren" --> "Portar (COM & LPT)" under resp. com-port väljer man "Egenskaper" och sen "Avancerat".
I nästa version (2.1.1.5) så finns fler com-portar att välja på, 1-8.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
125_micke
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 23:39

Re: Loggning av pelletsförbrukning. Ariterm BioMatic 20+

Inlägg av 125_micke »

jag fick i gång den nu men i en annan dator med com port. å det fungera bra.så som jag förstår det så kan man koppla till mera saker på detta system så man kan se el förbrukningen också vi pellet brännan också.men jag är tyärr inte så insatt i deta med kominikation mellan dator å brännan.jag skulle vilja liter råd å tips hur det fungera.mvh micke å tack för hjälpen.
Skriv svar