PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Hej, roligt att projektet väcker intresse.

Orsaken till att jag släppte koden fri var just att den skulle vara tillgänglig som bas för att komma igång, det är ju bortkastad möda att alla uppfinner samma hjul gång på gång. Och det visade sig vara ett väldigt lyckat drag då grunden jag hade åstadkommit var så pass användbar för en webbfantom från danmark att han bidrog med ett modernt responsivt webbgränssnitt, ett område där jag har rätt så noll koll själv.

Nu vet jag inte riktigt vad du vill veta, men fråga på bara jag svarar gärna på frågor. Installationsanvisningar finns i readme filen och det finns en wiki på githubsidan (med ganska tunt innehåll tillsvidare).

1wire stöd saknas ju än så länge, och det finns hur många sätt som helst att göra det på så om du har åsikter om vilken hårdvara du skulle vilja använda så berätta. Ett alternativ är tex raspberrypi + https://www.m.nu/rpi-i2c-1wire-expansio ... p-677.html, eller raspberrypi + gpio med pullup. Eller http://www.ibuttonlink.com/products/ds9490r?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

Aha, så även om jag kör med en usb samt 1wire komponenter så kan jag inte använda din mjukvara på något sätt?
Inte ens som ersättning för rrdtool eller cacti om jag i grunden kör owfs?
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Inte ännu, men jag planerar att lägga till någon form av 1wire stöd. Troligen i form av möjlighet att läsa via owfs, eftersom det är enklast (för mig) och för att det ger stöd för så gott som vad som helst i 1wire-form.

PellMon använder rrdtool för att lagra data och (tills vidare) även för att rita grafer, så någon ersättning är det inte. Man kan kanske jämföra det vid cacti, som även det är byggt 'ovanpå' rrdtool.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Nu har PellMon även stöd för onewire via OWFS, genom att aktivera insticksmodulen 'OWFS' i konfigurationsfilen.

PellMon insticksmodulen kommunicerar direkt med owserver så man slipper konfigurera fuse och starta owfs, på debian/ubuntu/raspbian räcker det med att installera paketet 'owfs' och 'python-ownet' så fungerar det.
Jag har bara testat med fake-adaptern, förhoppningsvis fungerar det lika bra med riktig hårdvara.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

Spännande!
Jag har nu fått upp två givare över usb ds 9490r, skall få upp ytterligare 10 stycken i det närmaste.
Har installerat owfs på min ubuntu server. Tempgivarna producerar temperatur till respektive fil.
Återstår att installera python-ownet för kommunikationen med framtida pellmon.

Men för att få mig på banan, jag behöver alltså dels den microräknaren som du föreslog samt rasperrypluginkortet?
Eller räcker det med räknaren och i så fall exakt vilken?

Och en annan fråga, utan att ha satt mig in i pellmon, men skulle man kunna använda det till att dels databashantera mina temperaturer samt även publicera dem?
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Bra att det går framåt! Jag ska försöka beskriva vad exakt PellMon är och gör:

PellMon består av tre separata komponenter:

pellmonsrv är den centrala komponenten, med i huvudsak två uppgifter.
1: Publicerar ett http://www.freedesktop.org/wiki/Software/dbus/ gränssnitt för att läsa och skriva data. Olika typer av data hanteras av separata pluginmoduler, tex 'owfsplugin' för att läsa från onewire sensorer eller 'scotteplugin' för att kommunicera med en scottebrännare. Ett 'plugin' är alltså bara en bit programkod som är valbar, man aktiverar endast de plugin som man har användning för.
2: Pellmonsrv läser periodiskt ett urval mätdata som man vill logga och skriver dem till en databas. Databasen som används är RRDtool, men man behöver alltså inte själv konfigurera och mata in data till RRDtool, det sköts av pellmonsrv.

pellmonweb, använder sig dbus-gränssnittet för att publicera alla tillgängliga data på en webbsida. Pellmonweb har en inbyggd webbserver, så man behöver inte konfigurera tex apache.

pellmoncli, använder samma dbus-gränssnitt för att ge tillgång till alla data på kommandoraden.

Då du följt instruktionerna i README för systeminstallation så är alla tre komponenter installerade och aktiverade. Då behöver du bara konfigurera pellmon för dina behov, standardkonfigurationen är gjord för en NBE/scotte brännare, så du måste deaktivera ScotteCom och aktivera OWFS. I sektionen [plugin_OWFS] fyller du i vilka data du vill läsa från owfs, och i sektionen [pollvalues] fyller du i vilka data du vill logga till databasen. Jag har försökt få konfigurationsfilen så enkel som möjligt med mycket förklarande kommentarer, men det är bara att fråga om något är oklart. Konfigurationsfilen hittas förresten i /etc/pellmon/pellmon.conf efter systeminstallation.

Så för att svara på dina frågor, ja PellMon kan användas till att databashantera och publicera dina temperaturer, det är precis det PellMon gör. Vill du sedan ha dina mätdata tillgängliga från internet så är det upp till dig att ordna extern åtkomst till servern som kör pellmon. Jag använder mig av dyndns, ett annat alternativ som fortfarande är gratis är http://www.noip.com/. Pellmonweb ligger på port 8081 som standard, men det kan ändras till tex 80 i konfigurationsfilen om man vill. Webbsidan finns alltså på http://ip-till-pellmonservern:8081 som standard.

Sedan vet jag inte riktigt hur du menar med microräknare och raspberry. PellMon kan med fördel köras på en raspberry pi, om inte annat för att strömförbrukningen är minimal, men PellMon går lika bra att köra på en ubuntu server (eller desktop). Pellmonsrv har en valbar plugin-modul som fungerar bara på en raspberry pi dator, den modulen använder ett av raspberryns IO-stift för att räkna varven på en pelletmatningsskruv via en strategiskt placerad microbrytare. Så om du vill logga pelletförbrukning så är enda alternativet att köra pellmon på en raspberry (eller skaffa en scottebrännare eller skriva ett plugin för någon annan brännare med kommunikationsmöjlighet), annars kan du fortsätta köra allt på ubuntu servern.

Hoppas det blev lite klarare!
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Nytt plugin 'SiloLevel' ger grafik på pelletförrådsinnehåll.
Bild

Två nya parametrar, förrådsinnehåll och tidpunkt vid påfyllning.
Bild

Tiden sätts automatiskt då man ändrar innehållet, kan sedan ändras vid behov.

Stapeldiagrammen för förbrukning visar nu förbrukningen till nuvarande tidpunkt istället för att stanna vid senaste hel timme/dag/vecka/månad. Den nyaste stapeln är alltså smalare, och visar även uppskattad förbrukning (ljusgrå stapel) till följande hel timme/dag/vecka/månad. Samma gäller den äldsta stapeln, men där visar den ljusgrå stapeln verklig förbrukning i stället för uppskattad för hela intervallet.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av xdigger »

Hoppas jag snart har tid att sätta mig in i detta.. :) Skulle vara riktigt sjysst att ha! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Roli »

Håller med, men kan inget av det man behöver.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av psau »

Snyggt jobbat Honda!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Tack! Readme filen och konfigurationsfilen innehåller all info för att komma igång. En hel del erfarenhet förutsätts dock, men jag svarar gärna på frågor.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

en kompletterande fråga, kan pellmon på ett enkelt sätt hämta data från mysql och generera grafer?
kan man dessutom, likt cacti, (som du tidigare jämför med) ställa om frågorna till databasen och på så sätt generera nya grafer omedelbart?
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Nej, pellmon använder rrd som databas.
Ja, du kan rita grafer när du vill med ett rrdtool graph kommando. Pellmonweb ritar graferna då man öppnar webbsidan, inga resurser slösas på att rita grafer om ingen tittar på dem.

Visst kan man bygga om pellmon för att använda mysql om man vill, men då får man hitta en annan lösning för att rita graferna eftersom rrd sköter den biten också. Inte bara själva ritandet alltså, rrd utför även de beräkningar som krävs för stapeldiagram och förrådsinnehåll.

Jag var inne på sql spåret (främst sqlite) i början av projektet, men jag kom ganska fort fram till att rrd passar mer eller mindre optimalt för uppgiften. Dvs extremt resurssnål, databasfilen har fixerad storlek, byggd för att hantera periodiska data, automatisk konsolidering av gamla mätdata, blixtsnabba beräkningar och graferna på köpet. Det skulle ha varit rätt kul att uppfinna det hjulet på nytt men å andra sidan så finns det mycket annat att lägga krutet, jag gillar färdiga lösningar då de är öppna och tillgängliga.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

Hej igen!
jag provar Pellmon, bara att ladda ner och unzipa i root och sedan följa "systeminstallation" ??
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Installera alla beroenden som listas i readme, unzipa någonstans i din hemmapp, sedan följ 'systeminstallation'
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar