PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Tydligen fås inget svar från owserver ibland, och en möjlighet är ju att cron scriptet stör. Jag skulle använda uteslutningsmetoden, först prova med 2406 bortkopplad, om det inte hjälper ta bort cronscriptet.

Det lämnade väldigt oklart för mig hur du har installerat och konfigurerat owfs. Ser i ett tidigare inlägg att du startar owfs med '-u', det betyder väl att owfs går och klampar in direkt på usb adaptern, istället för att kommunicera via owservern. Det skulle antagligen kunna förklara saken. Lägg hellre all konfiguration i '/etc/owfs.conf' och starta owfs med '-c /etc/owfs.conf' om du behöver åtkomst via filsystemet.

Från min default conf, som debian paketet installerade:

# With this setup, any client (but owserver) uses owserver on the
# local machine...
! server: server = localhost:4304
#
# ...and owserver uses the real hardware
#
# USB device: DS9490
server: usb = all
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

startar owfs med:
/opt/owfs/bin/owfs -s localhost:4304 --allow_other /mnt/1-wire

har provat att koppla bort 1/0 givaren.

inget av ovanstående hjälper,

MEN
brädgårdade p02 custom alarms, efter en restart av pellmonsrv så ritar den perfekt.
lite skumt trots allt,
men så gjorde min andra rrdtool när jag körde cronjobbet var 5 minut, men när jag ändrade till 2,5 minut så ritar den utan glapp, vad är din åsikt i frågan, ska vi ändra till en kortare tid när det gäller ritandet?
eller är det någon annan bugg?
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Ser att jag tydligen valde att låta customalarms läsa av alla alarmdata var 5:e sekund, det kan kanske orsaka problem då data läses från owfs. Du skulle kunna ändra rad 182 i /usr/local/lib/Pellmonsrv/plugins/customalarms/__init__.py så får vi se om det hjälper:
t = Timer(5, self.poll_thread)
till tex:
t = Timer(50, self.poll_thread)
eller mer.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

t = Timer(50, self.poll_thread)
gjorde hela skillnaden. ritandet är återställt till det normala.
Tack!

Har driftsatt microbrytaren och även vägt pellets.

3 omgångar a´100 varv ger ett snitt på 2,527 kilo pellets, spridningen mellan (lägst-högst)mätningarna max 1,5%
det får anses tillräckligt noggrant i sammanhanget.

Installationen av microbrytaren vinner sannolikt inga priser inom industriell design, men det fungerar klockrent.


tror vi att det är rätt sätt för förövrigt för att starta ows som jag gör?
/opt/owfs/bin/owfs -s localhost:4304 --allow_other /mnt/1-wire
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Det ser väl rätt ut, antar jag.

Men då uppstår ju frågan, kan man läsa av din DS2406 tillräckligt ofta (>=1 gång / skruvvarv) utan att det orsakar problem? Kan du testa med nåt script som kör 1 gång / sekund och se om systemet i övrigt hålls igång?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

Ett skruvvarv är ungefär 8 sekunder,

jag har kört detta script var 5 sekund det senaste dygnet och graferingen i pellmon tappar 2,5minuter i timmen som mest, ungefär lika ofta tappas läsningen till min mysql databas,
kanske kan man stå ut med det? eller lösa det på annat vis?

scriptet ser ut som följer:
#!/bin/bash

#This script run every 5 seconds
while (sleep 5 && shell /home/tommy/bin/get_varv.sh) &
do
wait $!
done

skruvvarv="12.EC0595000000"
RRDDataDirectory="/home/tommy/rrddata/"
RRDDataFile="skruv_varv.rrd"

# Get temps form OWFS
skruvvarv=`cat /mnt/1-wire/$skruvvarv/sensed.A|sed -e s/" "//g|awk '{$1=$1 + 0.005;printf "%.2f", $1}'`

#Update RRD database
rrdtool update $RRDDataDirectory$RRDDataFile N:$skruvvarv
echo $skruvvarv
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Jag skulle nog ha lite svårt att stå ut med det... Problemet ligger alltså på onewiresidan vad det verkar. Det kan vara nåt med owfs/owserver, eller så kan det kanske vara hårdvarurelaterat. Svårt att säga hur/om det går att lösa. Jag har egentligen ingen alls erfarenhet av onewire, men jag har beställt lite grejor för att kunna debugga själv. Det borde förstås gå att lösa med en egen busmaster för ingången men det är ju en onödigt dyr lösning.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

Jag ska prova med att spänningsmata 1/0 givaren med separat aggregat och se om det kan hjälpa upp det hela. alternativt skulle man kunna prova med att dra en kabel separat till usb master och parallellkoppla i anslutning till usbmaster istället för som nu 15 meter bort. (jobbigare...)

I vilket stycke i pellmon bör jag börja laborera för att kunna mäta åtgången av pellets?
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Det sker i raspberrygpio pluginet nu, så det är hårt kopplat till just raspberryns gpio. Jag har börjat så smått att flytta pelletberäkningarna till ett eget plugin och fixa raspberrygpio att sköta bara I/O som det egentligen var tänkt från början. Finns i grenen feature/tachometer (behövs för att logga min fläktvarvräknare också). Kvar är egentligen bara att någon måste räkna pulserna, troligen blir det owfs pluginet som får sköta det, det behövs en thread som pollar ingången och någon ny conf parameter för att hanter latchen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

det låter som om att jag låter Master of Pellmon arbeta lite med frågan först :D

funderar på om det går att skruva lite på timeout för ow server, ser ut av allt att döma som om att det är ett mjukvaruproblem i första hand, själva owfs är ju dock ett relativt "långsamt" system.
får läsa på lite mer om timeout , men vad säger detta dig:
under www.minsida/se/2121/settings/timeout
går det att ställa om det för servern, är det någon idé med att ställa ner den till 1 förslagsvis?
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av d_anders »

Det borde väl stå i databladet hur ofta man får läsa från kretsen?
Jag vet att andra 1-wirekretsar har problem om man försöker läsa för tätt när de körs med parasitic power. DS18b20 ska man t ex i så fall inte läsa av mer än ca 1 gång per sekund, om man däremot kör med separat matning så kan man läsa av den riktigt ofta (bara den inte blir så varm att den börja mäta fel).
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

Samtliga givare är matade med 5 volt från usb master, provade även att köra med en separat 5 volts nätdel.
utan framgång.
Men du kanske menar att jag även ska köra med en separat kabel med en separat busmaster till min ds2406?


Jag har sedan tidigare idag ställt ner tiderna på "presence" till 30 och "server" till 1, och det är möjligt att det var medicinen, nu tappar den inte några värden och den ritar utan avbrott, återstår att kontrollera så att mitt 5 sekunders script inte missar något.
(gjorde inställningarna i http gränssnittet)

Jag håller tummarna att detta fungerar. återkommer med rapport.
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

Kör med följande inställningar sedan ett dygn tillbaks;
Jag har ändrat i settings/timeout till
Presence 30
Server 1
Usb 1

den har inte tappat en enda gång i ritandet , så nu känns det stabilt.
Ska ändra larmet också till var 5:e sekund också igen istället för som nu 50.

Jag inser också att jag har använt fel ledare i min cat5e kabel till givarna, enligt spec så ska det användas de partvinnade till 5/gnd respektive dq/gnd, se länk.
Jag har bara valt några färger, naturligtvis samma överallt men av inte respektive par, detta påverkar känsligheten ,inte minst i långa kabellängder, enligt uppgift.
http://wiki.temperatur.nu/index.php/Kontaktering
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av Honda »

Det låter ju lovande. Mina onewiregrejor borde anlända idag så jag kanske hinner kolla på det i helgen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon logger/setup-program för biocomfort/scotte/woody

Inlägg av bosse123 »

snabbfråga,
har lagt till fallror_pellets idag, ny givare, den visas bland graferna och även under parameters.

men när jag ändrar till detta under alarm:
alarm2_item = fallror_pellets
alarm2_comparator = >
alarm2_level = 25
alarm2_status = boiler_temp_supervision
alarm2_enum = OK|Boiler temperature too high

så visas fortsatt default inställningarna.
trots ny databas och stop/start med mera.
Jag fick för övrigt inte in den nya givaren bland graferna utan att deleta databasen, trots att jag förberett på detta vis:
d16 = _example
ändrades till
d16 = fallror_pellets

(dock så syntes värdet under parameters)

men som sagt, vad gör jag för fel med alarmet?
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Skriv svar