PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Vet inget om vera edge, men det skulle förvåna mig om det inte går. Om vera förstår mqtt så kan du använda dig av pellmonMQTT (separat project på github), eller så kan du troligen använda pellmons 'exec' plugin för att få dem att snacka med varann via ett script. Eller gör ett eget plugin för vera i pellmon (alternativt gör ett plugin i vera för pellmon)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

Har haft problem att få epost att funka men efter lit googlande fick jag fram och testade
465 istället för 587 samt att det saknades ett g i from=zzzzz@mail.com

[email]
server=smtp.gmail.com:587
username=xxxxx@gmail.com
password=yyyyy
from=zzzzz@mail.com
to=aaaaa@gmail.com
subject=PellMon status
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av thomasx »

Ja, det med Vera och Pellmon får kanske undersökas lite närmare framöver. Men först ska nya pannan installeras, och pannrummet renoveras :) Så det tar nog ett tag till. Men sedan hade jag tänkt köra en raspberry pi mot pannan, och då verkar ju pellmon helt klart som en bra start :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

Jag hade fel ang mailen när jag exprementerade med detta och inte fick det att funka så hade jag råkat ändra
# TLS is used by default, to use SSL instead set this:
#auth = SSL
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

Har nu "lekt" ett tag med detta program och har försökt att få till och lära mig om larmen samt få dessa via mail det enda jag lyckats med är att få events på "websidan" att skriva ut larm2. Detta är bara lite olika larm jag testat med för att försöka förstå hur det funkar.

alarm1_item = boiler_temp
alarm1_comparator = >
alarm1_level = 90
alarm1_status = boiler_temp_supervision
alarm1_enum = OK|Boiler temperature too high


[plugin_CustomAlarms]
alarm2_item = feedercounter
alarm2_comparator = <
alarm2_level = 90
alarm2_status = feedercounter
alarm1_enum = OK|feedercounter too high

[plugin_CustomAlarms]
alarm3_item = SiloLevel
alarm3_comparator = ==
alarm3_level = 1110
alarm3_status = silo_supervision
alarm3_enum = OK|Boiler temperature too highSiloLevel henrik

[plugin_CustomAlarms]
alarm4_item = silo_level
alarm4_comparator = <
alarm4_level = 1009
alarm4_status = silo_supervision
alarm4_enum = OK|Silo level low

Jag har fixat så jag får mail men bara när pannan starta och stannar inte vid larm (larm2 blir ju akivt)


# Send email when any of these change (remove the unwanted conditions)
# conditions = alarm,mode,parameter
#####################################
# By default email is sent on alarm #
#####################################
conditions = alarm,alarm1,alarm2,alarm3,alarm4
conditions = mode
conditions = SiloLeve
conditions = SiloLevel <822
conditions = SiloLevel =1111
conditions = Gpio04

Jag provade att kopla in en givare till på GPIO för att testa med skrev in följande

gpio04_function = input
gpio04_item = Silo
gpio04_pin = 7

antar att jag behöver aktivera denna givare på fler ställen(skapa något plug in) tänkte just nu använda den till ett larm.


Finns det något "enkelt" sätt att testa givare på? (detta hittade jag senare på kvällen)


Skulle behöva lite hjälp på traven
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

ju mer man testa ju mer lär man sig nu har jag fått till så jag får mail vid larm men nu får jag bokstavligen talat mail raderade precis 800 larm mail :oops:

Kan man ställa in att man tex bara vill ha vissa larm tex pellets nivå en gång om dagen.
Andra larm vill man kanske ha oftare
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Mailet skickas då larmet ändrar från av till på eller tvärtom, inte i några perioder. Det är det som alarminställningen xxx_status är till för, för att skapa ett 'item' som håller reda på alarmets status.

Hjälptexten:
# Send email when any of these change (remove the unwanted conditions)
# conditions = alarm,mode,parameter

Betyder att genom att aktivera 'conditions' så får du mail vid ändrigar i 'alarm' och i 'mode' och i 'parameters'

Kod: Markera allt

conditions = alarm,mode,parameter
Egentligen så är väl bara alarm användbart för dig, 'mode' betyder att du får mail varje gång brännaren ändrar status (start/stopp) vilket är väl ofta vid en on/off brännare... och 'parameter' betyder att du får mail varje gång du ändrar en parameter (men det funkar bara för scottebrännare)

Kod: Markera allt

conditions = alarm
är vad du vill ha, då får du mail för alla alarm som pluginet 'CustomAlarms' genererar.


I dina exempel på hur du confat customAlarms ovan så har du några fel, tex:

Kod: Markera allt

[plugin_CustomAlarms]
alarm2_item = feedercounter
alarm2_comparator = <
alarm2_level = 90
alarm2_status = feedercounter
alarm1_enum = OK|feedercounter too high
Alarm2_item och alarm2_status kan inte vara samma sak. Och alarm2_status kan inte vara ett 'item' som redan finns. xxx_status ska du sätta till nåt du hittar på själv som blir ett nytt 'item' som får värdet noll eller ett, det är för att hålla reda på om alarmet är aktiverat eller inte. Tex om du vill använda larmet i något annat script. Och 'feedercounter' vill du nog inte ha ett larm på, det är ju bara en räknare som räknar upp hela tiden så länge skruven går (tills du startar om pellmon, då börjar den om från noll). Dessutom har du alarm1_enum på slutet, det är alltså en konf för alarm1 och inte alarm2.

alarm2_status = feedercounter betyder att alarm2 kommer att ändra värdet på feedercoutner till 1 då larmet går på, vilket sabbar loggningen helt. Feedercounter ska ju räkna skruvvarven.

Det här:

Kod: Markera allt

gpio04_function = input
gpio04_item = Silo
gpio04_pin = 7
ger ett item 'Silo' som är ett eller noll beroende på om pin 7 är hög eller låg, då kan du koppla ett larm till 'Silo':

Kod: Markera allt

[plugin_CustomAlarms]
silolarm_item = Silo
silolarm_comparator = ==
silolarm_level = 1
silolarm_status = silolarm_status
silolarm_enum = Silon OK|Silon larmar!
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Fick du ordning på dina larm?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

Ja jag fick en massa mail pga att ett larm verkade trigga ett annat och vise versa runt runt . Efter att jag tagit bort dessa så får jag bara ett mail. Jag har med mode då pannan går mot tankar så får jag inte mail ifrån det så ofta.
Jag testade även med att ha två mailadresser i config filen men han tar bara hänsyn till den som är längst ner i listan.

Jag tänkte nu försöka göra så att jag kan se webbplatsen även när jag inte är hemma då kan jag säkert plocka bort mod från larmet.

Det här programmet ger mersmak i att lära sig programmering.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Rent generellt fungerar konfigurationsfilen så att om du har med samma 'grej' flera gånger så är det endast den sista som används. Tidigare poster blir helt enkelt överskrivna då konfigurationsfilernas innehåll läses in så pellmon ser bara den sista och inget annat.

Men du kan skicka till flera emailadresser, du ska bara lägga in dem allihop i samma rad separerade med kommatecken.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

Ok jag tänkte först att ha skicka från en när det är larm och från en annan när mode ändras. Men blir nog till att försöka få till så man kan se webbplatsen var man är. Får snart bli lite e one wire givare med.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Nu kom en ny modell av raspberry igen, pi zero W. Som en pi zero fast med inbyggt wlan. Den här menar de ska finnas att köpa (till skillnad från gamla pi zero som alltid var slut överallt) och kostar väl ca 1/4 av en pi3. Perfekt hårdvara för pellmon om man vill pressa priset, men en vanlig pi men trådnät är nog ändå enklast att komma igång med.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

Satt och testade lite med olika widgets testade en med consumption8w men under den står förbrukningen för dom två senaste månaderna , finns det någo liknande som visar enbart förbrukning över den senaste månaden? Provade att skriva consumption4w men då fick jag bara Template not found.

Hittade ett tidigare inlägg där dessa var uppräknade
" 'systemimage', 'events' och 'graph' inbyggda och 'silolevel', 'consumption24h', 'consumption7d', 'consumption8w', 'consumption1y' " finns det fler?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Nä, det var nog allt. Det går ju att lägga till egna förstås...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av zorro »

Är en sådan här sak kompatibel med Pellmon
Bild
Tänkte kasta ut min Logger2020 men behöver denna för beräkning av solfångar effekten
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Skriv svar