Min temperaturstyrning/loggning för 60 kr

Skriv svar
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Min temperaturstyrning/loggning för 60 kr

Inlägg av proppen »

Hej,
Vill bara tipsa om hur jag byggt min temperaturstyrning hemma för ca 60:- med grejer som jag hade skräpandes hemma ;)

Jag skriver ett svar på tråden med lite mer detaljer för intresseklubben, men om någon vill göra något liknande så hjälper jag gärna till efter förmåga :)

Vad systemet gör:
[*] Håller rumstemperaturen (hyfsat) konstant på den temperatur jag önskar
[*] Loggar inne-temp med en usb-sticka
[*] Loggar ute-temp på min GPS-koordinat från worldweatheronline.com
[*] Stänger av cirkpumpen under de timmar jag vill ha den avstängd
[*] Genererar grafer för inom- och utomhus-temp som publiceras på en webbsida
[*] Publicerar ögonblicksinfo som säger huruvida cirkpumpen för golvvärmen är på eller inte på en webbsida

Frågor till er:
[*] Kommer jag slita ut min cirkpump så den går sönder i förtid genom att slå på och av 1-2 ggr/h?
[*] Kan jag använda dimmer-funktionen för att styra hur snabbt pumpen ska gå?
[*] Någon som har idéer på andra funktioner man skulle vilja ha? En idé jag haft är att försöka hitta en webbkamera någonstans och använda bildigenkänning för att logga hur länge min Janfire NH väntar på sparlåga och hur länge den kör på olika effekter men vi får se om jag kommer över något.

Länkar
[*] Program/källkod: https://github.com/proppen/home-automation
[*] USB-Termometer för 4.5€ http://www.aliexpress.com/item/New-USB- ... 22197.html
[*] Tellstick (jag hade en som är lite äldre men det borde funka) http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... ick-p50200
[*] Fjärrmottagare http://www.jula.se/fjarrmottagare-408052
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Re: Min temperaturstyrning/loggning för 60 kr

Inlägg av proppen »

Jag råkade ha en Telldus -sticka som kan slå på och av eluttag med (den kan även dimra glödlampor om man vill). Eftersom det inte fanns någon termostatstyrning till värmen har det ofta varit för varmt eller för kallt i vardagsrummet (som styrs med en cirkulationspump för golvvärmen).

Kopplade in stickan i en gammal laptop som jag installerat linux på (raspberry pi går ju minst lika bra) och hämtade utetemperaturen från worldweatheronline.com. I första försöket hämtade jag utetemperaturen från webbtjänsten och lät pumpen gå en del av en timme (längre ju kallare det blev), och stänga av pumpen nattetid. Det blev betydligt bättre, för tidigare kunde jag inte få ned temperaturen under 23-24 grader om det inte var -5 eller kallare typ ;)
Det blev ändå inte perfekt, det pendlade upp och ned alldeles för mycket. Det var rejält med "guesswork" och tog en jäkla tid att hitta siffror som funkade något sånär eftersom det är så trögt att ändra värmen på betonggolvet.
Till slut gjorde jag en investering på €4 och köpte den här USB-termometern http://www.aliexpress.com/item/New-USB- ... 22197.html ;)
Bilagor
Så här ser grafen för utetemperatur ut
Så här ser grafen för utetemperatur ut
outside.png (7.85 KiB) Visad 7144 gånger
Så här ser grafen för vardagsrummet ut
Så här ser grafen för vardagsrummet ut
livingroom.png (9.89 KiB) Visad 7144 gånger
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Min temperaturstyrning/loggning för 60 kr

Inlägg av thomasx »

Intressant, lite udda sätt att styra på :)

Så här ser min graf ut som jag just kollade. Kör med Danfoss Link Connect eller vad det heter.
Funkade utomordentligt dåligt när vi hade nattsänkning men nu när vi kör med konstant temp funkar det helt ok.
templog1.JPG
templog1.JPG (165.87 KiB) Visad 7131 gånger
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Min temperaturstyrning/loggning för 60 kr

Inlägg av thomasx »

Den där temploggern, funkar den enbart när den sitter i pc'n eller har den internbatteri så man kan logga temp genom att enbart lägga själva usb-stickan på lämplig plats och sedan tanka ner till datorn emellanåt?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Re: Min temperaturstyrning/loggning för 60 kr

Inlägg av proppen »

Ja man tager vad man haver ;)
Sen är det ju trevligt eftersom man kan göra en massa annat med telldus om man vill. Har en idé att göra något liknande till matkällaren fast att styra en badrumsfläkt för att hålla nere temperaturen så nära kylskåpstemp då det är kallare ute än i rummet.

Ang. din fråga om "offlineloggning" så har den inte det. Jag hade inget sånt behov, utan min dator står ändå på hela tiden av andra anledningar.
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Min temperaturstyrning/loggning för 60 kr

Inlägg av Honda »

Kul att du delar med dig av din lösning!

Jag tror inte cirkulationspumpen far illa av att slås av och på i halvtimmesintervall (om jag fattade rätt, det är nog första gången jag öppnar en ruby fil...), men om jag får föreslå en vidareutveckling så tror jag att du skulle kunna få ännu bättre reglering med att pulsbreddsmodulera pumpen, förslagsvis fortsättningsvis i halvtimmesintervall, och styra bredden på pulsen med en PI regulator. Det du har nu är ju en P regulator med oändlig förstärkning, dvs pulsbredden är antingen 100% eller 0% beroende på om temperaturdifferensen är positiv eller negativ. I stället kan du låta pulsbredden variera 0-100% beroende på skillnaden mellan uppmätt temperatur och inställd temperatur * 'P-förstärkningsfaktor' och sedan addera till en integrerande komponent, (skillnaden mellan uppmätt temperatur och inställd temperatur + föregående skillnad) * 'I-förstärkningsfaktor'. Sedan kan man ha roligt hur länge som helst med att trimma in P och I för optimal reglering. Och ursäkta om jag pratar självklarheter...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Re: Min temperaturstyrning/loggning för 60 kr

Inlägg av proppen »

Tack, ja det är ju inte så polerat, typ ett kvälls-hack men om andra skulle få för sig att använda det så skulle man ju kanske kunna tänka sig att putsa lite på det bara för att det är kul.

Du läser rätt, det är halvtimmes-intervaller jag valt att köra på, mest för att jag var lite orolig att pumpen kanske skulle gå sönder. Men det verkar ju duga ganska bra, tempen ligger ju ganska stabilt.
Telldus klarar inte att PWM-modulera (vad jag vet iaf), jag tror det tar ungefär en sekund att slå på eller av strömmen.

Jag läser lite på ditt PellMon -projekt och det verkar ju riktigt coolt! Ska söka lite om det här på forumet, jag misstänker att det finns mer info om det men jag undrar om det skulle gå att använda min Raspberry Pi för att monitorera min pelletsåtgång. Jag har inte så mycket vana att meka med elektronik men hela tanken med att äga en Pi är väl att lära sig å andra sidan :)
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Min temperaturstyrning/loggning för 60 kr

Inlägg av Honda »

Jag uttryckte mig lite otydligt ser jag, jag menade inte att du skulle hastighetsreglera pumpen med pwm. Jag menade att du skulle kunna "pulsbreddsmodulera" effekten du levererar till till golvslingan med en period på en halvtimme precis som nu, men du varierar tiden pumpen är påslagen under perioden från 0-100% enligt differensen mellan inställd och uppmätt temperatur. Nu drar du på lika mycket effekt till golvet då du ligger 0.1 grad under önskad temp som då du ligger 10 grader under. Det spelar förstås ingen som helst roll då det fungerar, men det är ju alltid skoj att optimera...Det vanliga sättet skulle vara att styra temperaturen i golvslingan med en shunt, men då du tydligen inte har någon shunt så kan du få precis samma funktion att reglera effekten till golvet med att slå av och på pumpen i olika långa pulser. Precis som du gör alltså, men förslaget var att vidareutveckla regleringen från on/off till en PI regulator. Inte för att det skulle vara nödvändigt förstås, men bara för att det skulle kunna vara ännu roligare :)

Raspberry går utmärkt att använda för att logga pelletåtgången, tex med PellMon eller eget bygge om det är roligare. Tanken med PellMon var att det ska finnas en öppen tillgänglig lösning så inte alla måste börja från början om man inte vill. PellMon har ett plugin interface så det skulle vara rätt enkelt att fixa plugin för Telldus och usb-tempmätaren, annars kan man använda onewiregivare för mer eller mindre obegränsat antal sensorer och det finns också ett plugin för raspberryns GPIO som man sedan kan använda till vad som helst.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Min temperaturstyrning/loggning för 60 kr

Inlägg av Honda »

Kikade just på ditt github-förråd, cool idé att läsa av panntemperaturen direkt från displayen med ocr! Ssocr hade jag aldrig hört talas om men naturligtvis har någon redan gjort ett ocrprogram för 7segmentdisplayer...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Re: Min temperaturstyrning/loggning för 60 kr

Inlägg av proppen »

Hehe, ja jag fick en lite galen idé när jag satt och hackade en mörk natt ;)

Nu lade jag upp de senaste ändringarna, med lite dokumentation på hur man kan gå tillväga om man vill göra det själv också. Hade inte pushat upp det senaste på GitHub, men jag har kört det någon vecka och det verkar fungera.

Det jag gjorde var att tejpa upp en gammal överbliven Android-telefon som jag installerat en webcam-app på framför displayen, sen kör readLCD på en Raspberry Pi för att bildbehandla och tolka bilden av LCD:n till text så det ser ut så här om pannan är 25 grader (den är alltså avstängd):

Kod: Markera allt

pi@raspberrypi ~/git/home-automation $ ~/git/home-automation/readLCD.sh  -G 70x104+1775+2134 -b white -u http://192.168.1.87:8080/photoaf.jpg -R 273 -f 15 -c ff6d99 -d 2
25
pi@raspberrypi ~/git/home-automation $
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
Skriv svar