Automatisk loggning av pelletsförbrukningen

Skriv svar
perhagge
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2007 19:26
Ort: Ludvika

Automatisk loggning av pelletsförbrukningen

Inlägg av perhagge »

Ja precis, är det någon som har någon bra lösning redan, helst i Gör Det Själv anda och till rimlig peng. Jag menar här loggning till pc och någon databas med webmöjlighet.

Har funderat en del själv men inte fått tummen ur än. Har sen tidigare ett one wire system för temperatur mätning och loggning (digitemp och dtgraph) men håller nu på och gå över till owfs och rrdtools men är inte riktigt klar idagsläget. Vore ju smidigt att få in pelletsförbrukningen i samma system.

När jag läst i forumet så förstår jag att man kan mäta gång tiden på skruven och på så sätt få en rimlig mätning. Problemet är att få in tiden i datorn på smidigt sätt. Jag har funderat på att sätta ett relä i parallell med skruvmatningen och på så sätt få en kontakt som sluts när skruven går. För att känna av kontakten borde printer porten eller joystick porten på pcen gå att använda, men sen behövs det ju mjukvara också.

Det var mina funderingar just nu, vad finns det för mera alternativ ?
Pellets installerat 2008-10-01 (begagnad panna och brännare, hela installationen gjord själv!)
Iwabo Willa S (2000)
Combifire 40 kW (2000)
OBJ shunt regulator(innomhus) (2004)
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Magnet på axeln, halleffektsensor och sen sån här http://shop.temperatur.nu/raknare-for-a ... -p-42.html kanske?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
pethson
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 08 okt, 2007 12:01
Ort: Haninge
Kontakt:

Velleman K8055

Inlägg av pethson »

En gammal tråd, men kanske värt att skriva något om någon annan letar efter en lösning.

Jag kopplade in en vanlig 12v batterieleminator på sladden från brännaren till skruven. Kopplade 12v in på en spänningsregulator 7805 och ett DIL relä vidare in på en av de digitala ingången på ett experimentkort från Velleman som heter K8055 i byggsats eller VM110 färdigbyggd.
Allt köpt på Kjell & co

Kortet kopplas till datorn via USB och där efter har jag räknat ut hur mycket pellets skruven matar per minut och skrivit ett litet program i VB som mäter tiden och räknar ut åtgången.
Har fungerat klockrent i snart 2 år.

Programmet skickar dessutom mail när mitt veckoförråd börjar bli tomt enligt beräkningen (jag matar in hur många säckar jag häller i när jag fyller på).
____________________________________
Effekta Komplett
Installerad 101008
68+68 kvm Suteräng
Vendelsö

Tidigare körde vi en KMP PX21 i CTC1100
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar