Val av ny ved panna

Här diskuteras allt kring vedeldning
LG
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 17:59

Inlägg av LG »

Andreas Hansson skrev:
LG skrev:Tack för alla svar,
Men de jag undrar mest är om Viadrus Hercules U 22 pannan har för liten
vattenvolym (45 L)då jag inte har någon el-patron i acctanken..

Pannan jag har idag är en kombi panna på 200L och är från -74.. acc tanken är på 500L med Laddomat styrning och detta har funkat bra.
Du måste ha el patronen i acktanken. Har du beredare i ack tanken?
Nej,Laddomaten pumpar tillbaka till pannan och håller den varm,och jag shuntar sedan ut från pannan och dess 200 L.
Därför kändes de lite men Viadrus 45 L för att duscha..
saabdea
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 28 jan, 2009 13:38
Ort: NordÖstra Skåne

Inlägg av saabdea »

Viadrusen har väl inte varmvattenberedare i pannan?
LG
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 17:59

Inlägg av LG »

Nä.de var just därför jag ställde frågan tidigare,
Citat : är det inte lite väl lite vatten volym för att de ska funka att duscha utan att vänta på att laddomaten skall pumpa över varm vatten till pannan.

Så frågan är nu igen(om jag uttryckte mig oklart),hinner pannan värma upp vattnet under tiden eller blir det alltför lång vänta på varmvatten?

Eller ska jag glömma denna panna och titta efter en med större vatten volym?

Edit: Direktcitering skall undvikas. Borttagen / Roli moderator
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Du kanske borde titta på en acktank med varmvatten beredning i? Brukar finns kompletta annläggningar på www.blocket.se Som bara är ett par år gamla,folk som tröttnat fort på veden o skaffar berg/fjärrvärme.Sett det finns kompletta för 50000:-
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Fattar inte riktigt hur du menar lg.
Du kan inte duscha i pann vattnet?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
LG
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 17:59

Inlägg av LG »

om vi säger så här då..glöm acctanken,
var finns vattnet då? om inte i pannan där den värms.

Viadrus har 45 L
min panna idag har nästan 200 L

Äru me ?

Edit: Skärpning nu. Svarar ni direkt under ett inlägg så använd "Besvara" knappen. Forumet blir så svårläst om alla alltid skall använda "Citera" knappen när de skall svara...... Direktcitering borttagen / Roli moderator
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ja men dom 200L är väl varmvattenberedaren i din panna?
Viardus har ingen inbyggd varmvatten beredare
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

LG idag kör du med laddomat 4030 typ som pumpar över till tanken o sedan pumar den tillbaka det i pannan igen där shunt o vvberedare o elpatron finns, Med ny panna så ska du ha beredare o elpatron i acktanken o där ska även shunten finnas..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
LG
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 17:59

Inlägg av LG »

Andre: Ja de är rätt uppfattat!

Och visst så det de som du säger de bästa att ha beredare,elpatron o shunten i acktanken men nu tänkte jag inte byta acktank utan bara panna, för det har funkat bra som jag har haft de nu.

Andreas:

Ja de är åxå riktigt 200L.

Min fråga var ju om Viarus 45 L har alldeles för lite vattenvolym för mig ?

Bra glömma Viarus pannan kanske ? och titta efter en med inbyggd beredare med ungefär samma (200L) volym då ?


Hoppas jag gjorde rätt nu då Roli moderator :o) Perfekt. / Roli moderator
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Ja ska du ha en panna med inbyggd vv beredare får du glömma Viadrusen.Vetifanken om det säljes några pannor med inbyggd beredare nuför tiden? Om ja inte minns helt fel så tror ja föresten att Värmebaronen har nån model med inbyggd vvb.... :) www.varmebaronen.se
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
snigeln
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 02:57
Ort: Buddbyn

Inlägg av snigeln »

spontant när jag läser dina funderingar LG, så är min första tanke: varför byter du en sådan bra anläggning? Har du fått läckage på pannan?

om den INTE sprungit läck, varför vill du då byta?

om du har en fungerande panna, så har jag några förslag:

1. köp en förugn!!! du kan hitta en bra beg på tex blocket, för både 35 eller 50cm ved. det höjer verkningsgraden och bekvämligheten enormt mot att stickelda i en gammal kombi.

2. alternativet är en pelletsbrännare! går också att få fram till hyffsade pengar på ovan nämda ställe. har du mycket ved, så sälj den och köp pellets för pengarna.

om inget av ovanstående känns rätt, så tycker jag att du verkligen ska fundera ett par gånger till hur du ska investera, för att köpa en ny effektiv panna som bara kan brinna på full gas, till en 500liters acc, ger dej mer bekymmer än glädje.
Värmer ~200m2 1½plans lösvirkes -66 med ~20kbm ved genom en Baxi Solo Innova 30, Baxi B10 3x750, termovar laddpaket, Automix 30E shuntstyrning. 5 meter utanpåliggande NVI2000-skorsten. Konverterat från 40MWh direktverkande, solvärme på önskelistan ;)
LG
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 17:59

Inlägg av LG »

snigeln:
Pannan jag har nu är en CTC plåtpanna från -74 och de känns som den nu går på "övertid",tycker dessutom att den värmer sämre än förra vintern,jag tror inte den klarar en vinter till och för säkerhets skull så planerar jag nu bytet i höst/sommar så jag slipper det nästa vinter om den skulle ge upp.

Jag eldar nu upp systemet varje kväll och den står sig till kvällen därpå vid 15-20 grader minus,så de funkar ok tycker jag.


Vad menar du med dina sista rader ?
(för att köpa en ny effektiv panna som bara kan brinna på full gas, till en 500liters acc, ger dej mer bekymmer än glädje)
snigeln
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 02:57
Ort: Buddbyn

Inlägg av snigeln »

En 500 liters tank med ett uttag på 50 grader,dvs delta50, rymmer 32kWh. Man kan enkels säga att en liter ved = 1kWh. En ny modern vedpanna har inget spjäll som stänger när det är varmt utan dom går för fullt tills det är slut ved, givetvis fins det pannor som stänger av sej då det blir för varmt, men dom brinner inte på nån halvfart som en gammal panna gör.

Det leder till detta: för att du ska ladda din tank med 32kWh så ska du elda just 32 liter ved. Om du tar en relativt "liten" ny panna så rymmer den iaf 65-90 liter, dvs du får aldrig elda mera än en halv panna. Det innebär att den aldrig kommer upp i den verkningsgrad som tillverkaren angivit.

Idag räknar man från andra hållet: hur mycket energi förbrukar jag, hur ofta vill jag elda och sist vad ska jag ha för panna för att kunna ladda allt utan att bo i pannrummet.

Man säger ofta 10-13litrr per uppvärmd m2, men det är väldigt få som ångrar att dom har tagit i mera. Du kan alltid ladda en halv tank men aldrig dubbelladda en för liten.

Därför tycker jag att du ska ta dej en funderare på hur du ska göra.
Värmer ~200m2 1½plans lösvirkes -66 med ~20kbm ved genom en Baxi Solo Innova 30, Baxi B10 3x750, termovar laddpaket, Automix 30E shuntstyrning. 5 meter utanpåliggande NVI2000-skorsten. Konverterat från 40MWh direktverkande, solvärme på önskelistan ;)
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

Inlägg av sirkrille »

har en kompis som har en viadrus v8d. laddar 2000liter. behöver lägga in ved 2 ggr så är den uppvärmd till 80grader.. han har ingen motdragslucka, så skulle han montera en sådan också så skulle det funka ännu bättre som finns att köpa på tex http://www.defenda.se/ kostar 600kr. gött att slippa all elektronik och fläktar som kan gå åt helvete.. bara att elda på! men visst har man pengar så varför snåla?...
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Nej det är inte alls bara att elda på för den köper en Viadrus. Känner två stycken som gått på reklamen för Viadrus på byggahus forumet. De har haft ett h-e med inrykning och dålig förbränning. Man behöver visst bocka till plåtar och lägga in för att få det att brinna. Den ena har redan slängt ut viadrusen och köpt en Atmos som fungerar bra.

http://www.defenda.se/ var en dyr firma. Samma dragbegränsare som dom tar 600 för tar transtemper.se 450 för.


Tlii LG > Det finns ett par riktigt gamla pannmodeller hos CTC som har inbyggd beredare V20 och V25 tror jag dom heter.
Men varför inte köpa en tank och en riktig panna om du ska elda med ved?
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Skriv svar